Negatieven scanner (Computertechniek)

door hdegreeuw @, Andijk, 14-02-2012, 19:29 (4516 dagen geleden)
Gewijzigd door hdegreeuw, 14-02-2012, 19:49

Ik ben al een tijd bezig met het scannen van dik 100 antieke glas negatieven.
Alleen dat moet in tweeen omdat de negatieven scanner dat niet aan kon.
Om daarna de twee scan's met Photoshop weer aan elkaar plakken.
En dat lukt prima.

Maar nu mijn vraag,
Dit weekend kwam er iemand die wist waar ik mee bezig was met een hulpstuk van een negatieven scanner.
Dit had hij al jaren in de kast liggen en kwam hem nu tegen.

[image]

[image]

[image]

Hij wist niet hoe het werkte, maar het zat nog nieuw in de doos.
Ik heb het op een laptop aangesloten, maar er gebeurde niets.
Waarschijnlijk werkt het op een scanner met een speciale aansluiting waar 15 Volt uit komt.

Of komt er uit de monitor aansluiting van een laptop ook 15 Volt?

Wie heeft zo'n apparaat meer gezien en belangrijker is het nog met een moderne laptop te gebruiken.

Heb zelf al op internet gezocht maar tot nu toe niets gevonden wat er op lijkt.
Maar misschien is het daar ook te oud voor

Het merk is Tamarack type TR-1000

Negatieven scanner

door soundman2 @, Wouw, 14-02-2012, 21:30 (4516 dagen geleden) @ hdegreeuw

Misschien iets voor de donkere kamer (DOKA), om negatieven te bekijken. De steker ging misschien naar een lichtsterkte regelaar.

Soiundman2

Negatieven scanner

door kris ⌂ @, Gent, België, 14-02-2012, 21:40 (4516 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door kris, 14-02-2012, 21:41

Mijn insziens is dit gewoon een "backlight". dat werd vroeger bij de duurdere A4 scanners geleverd om negatieven en dias te kunnen scannen naast de gewone foto's en papier documenten.

Negatieven scanner

door Paul Brouwer @, Haarlem, 14-02-2012, 23:10 (4516 dagen geleden) @ hdegreeuw
Gewijzigd door Paul Brouwer, 14-02-2012, 23:13

Hallo Hessel,

Ik vrees dat dit geen scanner is maar een VGA-projector voor gebruik op een overheadprojector. Deze werden op de VGA-uitgang van de laptop/PC aangesloten en op de glasplaat van de overheadprojector gezet. Het op dit apparaat getoonde beeld werd vervolgens, als ware het sheets, op een projectiescherm geprojecteerd.

Groeten,
Paul

--
[image]

Negatieven scanner

door Ed van der Weele † @, Zeist, 14-02-2012, 23:14 (4516 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Dat is zeker ook een mogelijkheid. Maar dan moet er wel een beeld op kunnen worden gezet als dit apparaat op de VGA-poort van een pc is aangesloten. Dat is simpel te testen.

Negatieven scanner

door Paul Brouwer @, Haarlem, 14-02-2012, 23:18 (4516 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Dit soort apparaten waren in de 90-er jaren van vorige eeuw zeer populair bij onderandere banken en zo ook de bank waar toen werkzaam was. Het voordeel van deze methode van projecteren is dat men niet gebonden was aan statische beelden maar ook bewegende beelden in de presentatie kon gebruiken.

Groeten,
Paul

--
[image]

Negatieven scanner

door Ed van der Weele † @, Zeist, 14-02-2012, 23:33 (4516 dagen geleden) @ Paul Brouwer
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 15-02-2012, 00:10

Bij nader inzien en wat googelen denk ik toch dat mijn eerdere ingeving dat het het deksel is van een negatievenscanner meer in de richting komt. Tamarack is een producent van scanners.

Negatieven scanner

door kris ⌂ @, Gent, België, 15-02-2012, 11:10 (4515 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Dat heeft ook bestaan, maar die zagen er toch iets anders uit. (LCD paneel)
groeten

Kris

Negatieven scanner

door Ed van der Weele † @, Zeist, 14-02-2012, 23:10 (4516 dagen geleden) @ hdegreeuw
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 14-02-2012, 23:14

Het is vermoedelijk het deksel van de - ontbrekende - scanner wanneer deze wordt gebruikt om negatieven of dia's te scannen.
Bij het scannen van een negatief of dia gaat de lamp in het deksel branden zodat het licht dóór het negatief gaat naar de sensors in de onderbak van de scanner.
De sub-D connector zal in de bijbehorende scanner gestoken moeten worden.

Hieronder een plaatje van mijn Epson 2450 scanner. In het deksel is de opening van de lichtbak te zien.

[image]

Negatieven scanner

door Piet Blaas ⌂ @, Arnhem, 14-02-2012, 23:33 (4516 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Het is vermoedelijk het deksel van de - ontbrekende - scanner wanneer deze wordt gebruikt om negatieven of dia's te scannen.
Bij het scannen van een negatief of dia gaat de lamp in het deksel branden zodat het licht dóór het negatief gaat naar de sensors in de onderbak van de scanner.

Daar zat ik eerst ook aan te denken, maar ik vraag me af waarom er dan een VGA-adapter aan zit.
Bij mijn Epson 4490 zit dat ook in het deksel geïntegreerd, maar bij mijn vorige scanner, dat was een HP (type weet ik niet meer) zat dit in een aparte unit. Daar was een aparte plug voor bedacht, in elk geval niet iets dat op VGA lijkt.
Wat ik verder raar vind, is de aanduiding van 15V. VGA heeft toch maar 5V?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Video_Graphics_Array

Groeten,

Piet.

Negatieven scanner

door Ed van der Weele † @, Zeist, 14-02-2012, 23:42 (4516 dagen geleden) @ Piet Blaas
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 14-02-2012, 23:58

Het staat elke fabrikant natuurlijk vrij om een connector te kiezen voor een bepaalde toepassing. Erg voor de hand liggend is het niet om een 15-polige sub-D te gebruiken voor iets anders dan VGA omdat het verwarring kan geven.

Ik heb nog even bij mijn beide scanners gekeken welke connectors daar aan zitten voor de accessoires. In beide gevallen, de negatievenscanner zowel als de automatische documentdoorvoer (2 verschillende Epson scanners) zijn het connectors die in de pc-omgeving nergens anders op passen.
Maar de vroegere SCSI scanners van HP gebruikten weer wel een standaard 25-polige sub-D zoals die ook voor de parallellepoort van de printer wordt gebruikt.

Negatieven scanner

door hdegreeuw @, Andijk, 15-02-2012, 09:47 (4515 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Ja dat klopt, nu heb ik het op zo'n scanner gedaan


[image]

[image]

Heb op het glas van de scanner een lineaal geplakt.
En toen de glasplaat gescand eenst links en toen rechts

[image]


Daarna in photoshop knippen en plakken en samengevoegd
Ik mag wel zeggen dat het resultaat goed is geworden.
Het is de inhuldiging van Wilhelmina op de Dam in 1898.

Maar nu kreeg ik dit apparaat en als ik dat op één of andere manier op mijn huidige scanner kan maken lijkt mij dat prachtig.
Dan kan ik de glasplaten in één keer scannen.

Maar als ik hem op mijn computer aansluit herkent hij hem niet.
Dus heb ik ook geen idee wat of welke software ik hiervoor nodig heb.
Als er eerst maar eens licht uit komt.

Negatieven scanner

door soundman2 @, Wouw, 15-02-2012, 10:29 (4515 dagen geleden) @ hdegreeuw

Het is de inhuldiging van Wilhelmina op de Dam in 1898.


Een grote drukte bij de inhuldiging. Het was ver voor de tijd van de electronenbuis en voor de electronische geluidsversterking.
Er zijn meer historische foto's van sprekers en grote mensenmassa's.
Hoe zouden ze die toegesproken hebben? Was het publiek veel rustiger. De gewone akoestische megafoons kende men toen al wel denk ik, maar was dat dan voldoende?

Soundman2

Negatieven scanner

door Ed van der Weele † @, Zeist, 15-02-2012, 11:12 (4515 dagen geleden) @ hdegreeuw

Mooie historische foto's.

Maar nu kreeg ik dit apparaat en als ik dat op één of andere manier op mijn huidige scanner kan maken lijkt mij dat prachtig.
Dan kan ik de glasplaten in één keer scannen.

Maar als ik hem op mijn computer aansluit herkent hij hem niet.

De lichtbak moet ook niet op de computer worden aangesloten, maar op de scanner.

Dus heb ik ook geen idee wat of welke software ik hiervoor nodig heb.

De drivers voor de Tamarack scanner die je er niet bij hebt.

Als er eerst maar eens licht uit komt.

Ik vrees dat het niet zal lukken. Die lichtbak is specifiek gemaakt voor één type Tamarack scanner. Je zou al exact de aansluitgegevens van de Tamarack lichtbak plus de aansluitgegevens voor de lichtbak van je eigen scanner moeten kennen.
Of die informatie ergens is te verkrijgen betwijfel ik.

Negatieven scanner

door Matthias Meijer ⌂ @, Dordrecht, 15-02-2012, 16:28 (4515 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Een hele tijd terug heb ik ooit ook eens zo'n deksel met ingebouwde lamp van een (defecte) diascanner gerecycled.

Waarschijnlijk zitten er maar een paar pootjes van die stekker doorverbonden. Als je het ding open maakt, vind je met zeer grote kans een 5V of 12V aansluiting waarop de inverter voor de CCFL buisjes aangesloten wordt.

Leid die aansluitingen naar buiten toe, sluit er een voeding op aan en leg het deksel over je negatieven als je het nodig hebt bij het scannen. Eventueel zet je een schakelaar in de voedingslijn van je huidige belichting (die van onderen komt) om die uit te zetten tijdens het scannen.

Voor een appel en een ei koop je tegenwoordig via MP of de kringloop een scanner, dus die paar euro om te proberen is het wel waard.

Groeten,
Matthias

Negatieven scanner

door hdegreeuw @, Andijk, 15-02-2012, 20:31 (4515 dagen geleden) @ Matthias Meijer

Hallo Matthias,

Een scanner kopen is geen punt ik heb hier mijn eigen scanner
Maar het punt is hoe krijg ik het apparaat brandende.
Op de buitenkant staat 15 Volt 0,7 Amp
Nu heb ik het schema proberen te tekenen maar dat is toch moeilijker dan ik dacht.
Ik heb niet de aansluitingen van de trafo getekend, die had ik om te meten eerst los moeten solderen
De bovenste stekker 1 t/m 6 gaat naar de verlichting zelf

Zouden jullie willen kijken of het schema enigsinds klopt?
En waar ik de 15 Volt gelijk op aansluit voor ik de boel opblaas.
Zelf dacht ik hem aan te sluiten tussen punt 2 + en 15 -


[image]

[image]

[image]

Negatieven scanner

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 15-02-2012, 21:09 (4515 dagen geleden) @ hdegreeuw

Dat lijkt me correct.

Negatieven scanner

door hdegreeuw @, Andijk, 16-02-2012, 19:34 (4514 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Ik heb hem op ca 12 Volt aangesloten om even voorzichtig te beginnen.
En ik krijg een heel mooi wit verlicht scherm, dus dat werkt uit de kunst.

Kan iemand mij misschien ook nog vertellen waar eventueel pootje 13 voor is of wat ik er eventueel mee kan doen?

En wat Matthias al schreef een voeding er aan met een schakelaar.
Dat ben ik nu aan het maken met een 12 Volt adapter.


[image]

Negatieven scanner

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 17-02-2012, 11:47 (4513 dagen geleden) @ hdegreeuw

Pootje 13 lijkt mij om het geheel standby te zetten of misschien met PWM te dimmen al verwacht ik dat niet bij een scanner.

Negatieven scanner

door Ed van der Weele † @, Zeist, 17-02-2012, 12:20 (4513 dagen geleden) @ hdegreeuw

Mooi dat het werkt.

Kan iemand mij misschien ook nog vertellen waar eventueel pootje 13 voor is of wat ik er eventueel mee kan doen?

Door op punt 13 een positieve spanning te zetten gaat de lamp nadat de scan is voltooid weer uit. Het is niet echt noodzakelijk.

Negatieven scanner

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 15-02-2012, 11:54 (4515 dagen geleden) @ hdegreeuw

Op jouw computer aansluiten zal niet werken. De enige plug die past is de VGA-uitgang, maar op dit apparaat zit geen VGA-ingang. Je zal de bijbehorende scanner nodig hebben.

Negatieven scanner

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 15-02-2012, 13:29 (4515 dagen geleden) @ hdegreeuw
Gewijzigd door Bapaktua, 15-02-2012, 13:31

Beste mensen.
Knippen en plakken in Photoshop hoeft niet.
gewoon de "automate> photomerge" functie in Photoshop gebruiken.
Werkt prima.
groet, ruud

powered by my little forum