Testbeeldgenerator. (Toestel of techniek)

door doktordirk @, Noordbeemster, 03-07-2025, 20:40 (1 dag en 12 uur geleden)

Onlangs op de beurs een FG387 van Nordmende overgenomen.
Door het niet goed opletten van mij de bijbehorende documentatie niet meegenomen, maar dat is alsnog goed gekomen.
In eerste instantie was er niet veel signaal uit te krijgen, de lijnfrequentie was te laag en er was alleen op de vhf banden signaal.
Omdat de printplaten matig bereikbaar zijn eerst maar een verlengprint gemaakt.
Ook het schema wat groter afgedrukt, dat leest toch stukken beter.
[image]

De hulp print geplaatst, de hoofd oscillator stond er iets naast, en nou breekt mijn klomp, hij doet het!!
De print weer teruggeplaatst, en weer geen beeld.
Na een paar keer in en uithalen redelijk stabiel signaal vermoedelijk veroorzaakt door vuile contacten van de connectoren op de bodemplaat.
Er was door een vorige eigenaar al het nodige soldeerwerk aan de connectoren gedaan, het probleem bestond dus al eerder.
Op de uhf banden ging afstemmen moeizaam, hiervoor maar een ouderwets tv'tje gebruikt, handmatig verstemmen gaat toch wat makkelijker dan digitaal.
De oorzaak van het onrustige signaal op de uhf was vermoedelijk een centraal aardpunt los zat.
Heb hier maar een boutje met veerringen toegepast ipv solderen.
Hierna stabiel beeld, ook na het nodige klopwerk aan alle kanten.
[image]

Tot slot nog een vraagje.
Op de hoofdprint stond op een creatieve manier een grote brugcel gemonteerd.
volgens schema klopt dit, maar op de print is maar plaats voor twee dioden terwijl er 4 getekend zijn.
Ik heb er nu twee aan de onderkant gemonteerd, maar het lijkt me niet zo gezeten te hebben.
[image]
Met zo'n ronde brugcel zijn de pootjes wel in de juiste vorm te buigen, maar toch.
Zou de docu soms van een iets modernere versie zijn?

Dirk.

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks