Rock-ola eindtrap oscilleert na vervangen torren (Toestel of techniek)
Via via kreeg ik de vraag of ik een Rock-ola 459 Jukebox wilde repareren.
De zekeringen van de 65 VDC sneuvelden. geen geluid, wel alle functies van selectie beschikbaar.
Eindtrap mee naar huis genomen (de hele kast is wat groot en zwaar) en opengemaakt. De hele jukebox is modulair, de eindtrap ook. Gedemonteerd. 2N3055 sluiting. Stuurprint zonder eindtrap aan 65V. Laat zich keurig afreglen op instelpunt midden. Gekoppeld aan eindtrap: ruststroom keurig volgens spec in te stellen. E.e.a. samengebouwd, getest met aangesloten luidsprekers en werkt.
Teruggebouwd in jukebox: zekering weer defect.
Lang verhaal kort: een slechte soldeerverbinding bleek de oorzaak. Volstrekt onzichtbaar en ook niet met kaltespray of fohn te traceren. Toevallig gevonden met dank aan de 2-kanaalsscoop.
Voordat ik dat doorhad waren we ook een paar stuurtraptransistoren verder. Deze vervangen door BD139, TIP41C en TIP42C.
Nu werkt het weer, maar.............
de eindtrap oscilleert laat scoop zien. Vervorming en onvoldoende vermogen zijn het hoorbaar resultaat.
Moderne transistoren gaan natuurlijk veel hoger in f dan het oude spul uit jaren '70.
Vraag: wat is de meest effectieve aanpak, m.a.w. wat voor C zet ik op welke plek om dit te smoren?
Groet, Gertjan