Rock-ola eindtrap oscilleert na vervangen torren (Toestel of techniek)

door gertjanrhe @, Het Gooi, 20-07-2025, 12:04 (8 uur en 4 minuten geleden)
Gewijzigd door gertjanrhe, 20-07-2025, 12:06

Via via kreeg ik de vraag of ik een Rock-ola 459 Jukebox wilde repareren.
De zekeringen van de 65 VDC sneuvelden. geen geluid, wel alle functies van selectie beschikbaar.
Eindtrap mee naar huis genomen (de hele kast is wat groot en zwaar) en opengemaakt. De hele jukebox is modulair, de eindtrap ook. Gedemonteerd. 2N3055 sluiting. Stuurprint zonder eindtrap aan 65V. Laat zich keurig afreglen op instelpunt midden. Gekoppeld aan eindtrap: ruststroom keurig volgens spec in te stellen. E.e.a. samengebouwd, getest met aangesloten luidsprekers en werkt.
Teruggebouwd in jukebox: zekering weer defect.
Lang verhaal kort: een slechte soldeerverbinding bleek de oorzaak. Volstrekt onzichtbaar en ook niet met kaltespray of fohn te traceren. Toevallig gevonden met dank aan de 2-kanaalsscoop.
Voordat ik dat doorhad waren we ook een paar stuurtraptransistoren verder. Deze vervangen door BD139, TIP41C en TIP42C.
Nu werkt het weer, maar.............
de eindtrap oscilleert laat scoop zien. Vervorming en onvoldoende vermogen zijn het hoorbaar resultaat.
Moderne transistoren gaan natuurlijk veel hoger in f dan het oude spul uit jaren '70.
Vraag: wat is de meest effectieve aanpak, m.a.w. wat voor C zet ik op welke plek om dit te smoren?

Groet, Gertjan
[image]

Rock-ola eindtrap oscilleert na vervangen torren

door MarcelvdG @, 20-07-2025, 12:11 (7 uur en 57 minuten geleden) @ gertjanrhe

Op welke frequentie oscilleert hij?

Als de over-alltegenkoppellus oscilleert, zou je de 150 pF Millercondensator kunnen verhogen. Als het een lokale oscillatie is, zou je een basistopper kunnen proberen - weerstand of ferrietkraal met hoge verliezen.

door gertjanrhe @, Het Gooi, 20-07-2025, 14:19 (5 uur en 49 minuten geleden) @ MarcelvdG

100 pF parallel aan de Miller C geplaatst. Einde oscillatie.
Dank!
Gertjan

door Piet van der Pol @, 20-07-2025, 13:47 (6 uur en 21 minuten geleden) @ gertjanrhe

De versterking wordt bepaald door de weerstanden R15 (12k) en R18 (180). De elco C28 is voor de wisselspanning een kortsluiting. Je zou het volgende kunnen proberen:

1) R18 verlagen; bijvoorbeeld 100 Ohm parallel. De versterking van je versterker neemt dan toe, maar de rondgaande versterking neemt af.

2) Parallel aan R15 een condensator tussen de 100pf en de 1000pf. Dit geeft een fasecorrectie in de hoge frequenties voor de gesloten lus. Eventueel een weerstand van ongeveer 10% van R15 (dus 1k tot 1k2) in serie met deze condensator zetten. Dit voorkomt dat de fasecorrectie voor de zeer hoge frequenties te sterk wordt.

3) Parallel aan C28 een condensator van 100nf plaatsen. De elco zou te veel inductie kunnen hebben voor hoge frequenties, en dat wordt dan door de 100nf kortgesloten.

4) De andere kleine C's, zoals reeds genoemd, aanpassen.

Piet

[image]

door gertjanrhe @, Het Gooi, 20-07-2025, 14:20 (5 uur en 48 minuten geleden) @ Piet van der Pol

Piet,

bedankt voor de analyse en opties.
Ad 4), advies van Marcel opgevolgd: 100 pF parallel aan de Miller C geplaatst. Einde oscillatie.
Dank!
Gertjan

door soundman2 @, Wouw, 20-07-2025, 14:44 (5 uur en 24 minuten geleden) @ gertjanrhe

welke miller c heb je verhoogd?

door gertjanrhe @, Het Gooi, 20-07-2025, 19:56 (12 minuten geleden) @ soundman2

tussen pin 5 en 6 van de module PEC4

door Goldline @, Oranjedorp, 20-07-2025, 15:15 (4 uur en 53 minuten geleden) @ gertjanrhe
Gewijzigd door Goldline, 20-07-2025, 15:24

Aan de uitgang (pin3) mis ik de klassieke 10 ohm in serie met 0,1uF naar massa .
(En eventueel het uitgangsspoeltje)
[image]

--
Cees PA1DBA

door gertjanrhe @, Het Gooi, 20-07-2025, 20:02 (6 minuten geleden) @ Goldline

Hoi Cees,
die 10E met 0.1u zit er niet in, ook niet 'verderop'in het schema.
Kan ik er voor de zekerheid nog wel bij zetten.
dank, Gertjan