KSGER T12 soldeer station (Toestel of techniek)

door Hannothor29 @, 23-07-2025, 11:04 (2 dagen geleden)

Heeft iemand hier (positieve) ervaring mee?.:-|
Ik heb nu de 2e geretourneerd bij AliE met dezelfde klacht: Error op display en tips worden niet warm, welke instelling je ook kiest. Ik vermoed een s/w issue of Mosfet?
Hoor het wel.

KSGER T12 soldeer station

door soundman2 @, Wouw, 23-07-2025, 11:38 (2 dagen geleden) @ Hannothor29

Moest daar geen waxinelichtje in?:-D

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 23-07-2025, 12:14 (2 dagen geleden) @ Hannothor29

Heeft iemand hier (positieve) ervaring mee?.:-|

Kost bijna niks en is blijkbaar ook bijna niks. Bij de Action hebben ze een tijdje soldeerstations gehad voor minder geld, die werkten blijkbaar wel goed als ik de verhalen mag geloven.

Persoonlijk zou ik er niet aan beginnen, maar ik kan natuurlijk niet in de portemonnee van een ander kijken en ik snap dat je, voor af en toe een soldeerklusje, niet meteen een Weller of een ander professioneel merk aanschaft.

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 23-07-2025, 14:00 (2 dagen geleden) @ Leo Snoeren
Gewijzigd door Maarten Bakker, 23-07-2025, 14:01

Die fout maakte ik als klein jochie wel, een Weller aanschaffen van m'n spaargeld. Beter dan de KSGER van de TS maar daarmee was alles gezegd. Dat was dan wel een rode Weller, maar slechte producten doen het hele merk meer kwaad dan goed.

Duurdere Wellerstations doen het meestal beter, maar voor hetzelfde of minder geld heb je ook andere bekende merken. Ersa, JBC, Hakko, Pace, etc.

Voor de TS zou ik de tip willen even om eens bij Eleshop te kijken. Daar hebben ze ook goedkope Chinese bouten, wel duurder dan op Aliexpress maar er zit een extra controlestap op kwaliteit tussen.

door henk vdb @, Breda, 23-07-2025, 15:02 (1 dag en 23 uur geleden) @ Maarten Bakker

maar er zit een extra controlestap op kwaliteit tussen.

:)

door gert van wee @, Achterveld, 23-07-2025, 17:09 (1 dag en 21 uur geleden) @ Leo Snoeren

Goedenmiddag,

ik soldeer met een Metcal. Is razendsnel warm.
De meest gemaakte fout is dat men de bout altijd aan heeft en dat men de punt met een natte spons reinigt.
hierdoor is de tip sneller aan zijn eind...:th

met vriendelijke groet,
Gert

--
gert<punt>van<punt>wee<at>hccnet.nl

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 23-07-2025, 17:17 (1 dag en 21 uur geleden) @ gert van wee

Metcal was ik inderdaad nog vergeten in mijn rijtje "betere alternatieven voor Weller".

Voor reinigen gebruik ik altijd metaalkrullen. Heb die sponsjes ook nooit zo gesnapt.

door Armand @, België, 23-07-2025, 17:53 (1 dag en 21 uur geleden) @ Maarten Bakker

Heb die sponsjes ook nooit zo gesnapt.

Een licht vochtig sponsje werkt goed maar zeker niet nat.
Ik gebruik het ook wel eens droog maar dan wel snel vegen.

Groeten, Armand

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 23-07-2025, 12:15 (2 dagen geleden) @ Hannothor29

Wie koopt er nu bij Alie
Troep van de eerste orde niks duurzaam gevaarlijk voldoet niet aan kema keur en NEN EN TUV
Koop een weller station en je bent voor 30 jaar klaar
Goedkoop is duurkoop
Grt René

door Armand @, België, 23-07-2025, 12:51 (2 dagen geleden) @ Hannothor29
Gewijzigd door Armand, 23-07-2025, 12:57

Misschien heb je pech:-( maar als het dit soldeerstation is dan heeft Jos Verstraten het getest en beoordeeld : een uitstekende, goedkopere keuze.
https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/ksger-t12-soldeersysteem.html

Groeten, Armand

Waarom toch direct roepen "alles van Ali" is slecht.Je kunt het pas weten als je het getest hebt.

door Hannothor29 @, 23-07-2025, 13:00 (2 dagen geleden) @ Armand

Ja, op basis van Jos Verstraten,s review (wel een poos geleden) heb ik deze koop gedaan. maar er zijn gelukkig ook spullen bij Ali die uitstekend voldoen. Mijn 20 jaar oude Weller doet het ook nog goed hoor.(dure tips !)..maar voor SMD werk wilde ik dit doosje eens proberen.

door soundman2 @, Wouw, 23-07-2025, 13:12 (2 dagen geleden) @ Hannothor29

Het zal toch geen kloon zijn van een goed soldeerstation. Zou niet het eerste item zijn wat een mindere kopie is van het origineel.
Misschien kan een tevreden gebruiker een foto maken van een goed werkend station (inwendig), om te vergelijken met het niet werkende exemplaar.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 23-07-2025, 14:03 (2 dagen geleden) @ Hannothor29

Het zou zelfs nog kunnen dat je een nep-KSGER hebt gekregen. De meeste goedkope Chinese zelfimportproducten zijn klonen waarbij de ene fabriek beter zijn best doet dan de andere.

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 23-07-2025, 14:05 (2 dagen geleden) @ Armand

Chinezen klonen
En maken met super slechte onderdelen of het na een dag kapot gaat zal hun een biet zijn
Als ik een ontwerp maak van een radio ga me naar philips en wil voor 2,50 in de handel zetten
Zegt men ga maar ergens anders heen dit kunnen wij niet doen
Nu ga ik naar een chinees en doen mijn verhaal en zegt ja hoor
In zijn schuurtje maakt hij met vervuild dielectricum condemsatoren die enorm afwijken en paar nep transistoren
Vervolgens zet hij kinderen aan de arbeid oom te maken
Het radiootje kom op 2,50 op de markt je koopt het en binnen tweedagen defect.
Wat denkje van de textiel branche waar kinderen van 8 jaar kleding zitten te naaien
Artikelen die hier niet verkocht mogen worden door schadelijke giftstoffen wordt daar gemaakt
De overheid weet dit en gaat medio volgend jaar actie nemen bij de bulk goederen in zakken contoleren en flinke belasting heffen
Zodatnhet niet meer aantrekkelijk is om te bestellen . En we weer naarbeuropeesche producten gaan kopen.
De chinezen hebben schijt aan het milieu en werk omstandigheden.
Daar bij zijn wij ook scholdig aan om te kooen.
Koop je spullen bij reichelt conrad .dan de troep bij ali temu en shein en let maar op privacy regels kennen ze niet en zetten software op je phone om je te volgen .
Zelf in chine ken je voor 50€ iphone 16mkopen die nep is en binnen paar dagen stuk is.
Duurzaam is beter voor het milieu en we moeten langer mee .
Grt René

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 23-07-2025, 14:31 (2 dagen geleden) @ RenéDaemen

Dag René, je denkt wel erg negatief over buitenlandse producten.
Het is inmiddels wel gebleken dat handelaren spullen uit China importeren.
Dan gaat er een sticker op en voor minimaal 10x de prijs over de toonbank.
Dus probeer maar niet om mij of iemand anders op andere gedachte te brengen.
Maar als jou gevoel aangeeft dat je goed bezig bent is dat prima.
We wachten het wel af of de overheid actie onderneemt. (denk het niet)
Groet, Ben

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 23-07-2025, 14:38 (2 dagen geleden) @ Ben

Inderdaad, het land van herkomst zegt niet alles maar je legt wel de vinger op de zere plek.

Zelfimport blijft een riskant verhaal. Je moet er goed in zijn of goed in gokken dat je de juiste leverancier kiest en dat die zelf ook niet getild is.

Bij een officiële import (met CE certificaat al zegt dat opzich niets over de kwaliteit - alleen maar over wie voor die kwaliteit verantwoordelijk is), zit er altijd een controlestap tussen van een importeur die er niet failliet op wil gaan.

En die prijs is heus niet altijd een factor 10. Als je het risico niet wilt nemen dan kan dat zeker een factor 2 of 3 waard zijn.

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 23-07-2025, 15:05 (1 dag en 23 uur geleden) @ Ben

Hallo Ben
Ik zie veel ramsj spullen uit china de kringloop word er mee over spoeld en defect .
Dit geeft zo’n grote afval berg .
Ik zal nimmer bij de chinese webwinkels bestellen om dat ik met mijn ogen zie wat voor troep het is
Op tv is al geweest en de overheid gaat degelijk wel wat aan doen juich het ook toe.
Beter duur en goed dan goedkoop en en slecht ..
Bestel maar op ali een stk module 99%heb je een nepper die meteen uitfikt
Ga je naar ebay en de vs heb je 1 die origineel en aan de specs voldoet.
Goedkoop is te mooi om waar te zijn
Liever origneel en duuurzaam
Grt René

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 23-07-2025, 12:52 (2 dagen geleden) @ Hannothor29

Gebruik zelf een Yotec 936P destijds bij Ali gekocht en werkt nog steeds prima.
Daar wil ik geen (dure) Weller voor te kopen met elke keer nieuwe (dure) stiften.
De KSGER T12 is weer zo'n uitgebreid station met display waar je nooit op kijkt.
Wat opvalt is dat de netspanning tot 240V~ kan, terwijl het hier nog wel eens oploopt.
Denk dus dat je de fout in de voeding zal moeten zoeken en niet in de software.
Hierbij nog een plaatje van Ome Ali.
Groet, Ben

[image]

door Hannothor29 @, 23-07-2025, 13:15 (2 dagen geleden) @ Ben

Heb de voedingsspanning gemeten..23,7 V.dus lijkt goed genoeg..Het controller board met de Uchip bevat ook de schakelmosfet...mooi laten zitten voordat ik de boel heb geretourneerd. Nu maar zien of ik de 43Euro terg krijg :-(

door henk vdb @, Breda, 23-07-2025, 14:29 (2 dagen geleden) @ Hannothor29
Gewijzigd door henk vdb, 23-07-2025, 14:37

De netsnoeraanluiting laat een aardaansluiting zien. De metalen behuizing is NIET verbonden met de aarde en kan dus onder spanning komen te staan als er iets fout gaat. Gewoon even een demontage filmpje bekijken.

Zoals al zo vaak gezegd: koop ZEKER geen spullen die rechtstreeks op de netspanning aangesloten worden op ae. Meer is er verder niet over te zeggen, dit is ernstig genoeg om het ding gelijk af te keuren en NIET te vertrouwen.

door Hannothor29 @, 23-07-2025, 17:59 (1 dag en 20 uur geleden) @ henk vdb

Met dank voor alle reacties mensen...jullie hebben je punt duidelijk gemaakt..:-) Je ziet dat een Ali aankoop (ik wist van de risico,s) zomaar in een (geo) politieke tirade kan omslaan.
Btw..bij een evt werkend exemplaar had ik toch al het plan om de aarding anders te doen en de knoopcel (die bij mijn exemplaar gesoldeerd zat op de controller) ook te verplaatsen.
Nogmaals..dank.:-)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 23-07-2025, 18:04 (1 dag en 20 uur geleden) @ Hannothor29

Ik heb niet echt politiek gelezen, dan moet je dieper doorgraven in het waarom van de sterk wisselende kwaliteit.

Is de opbouw van jouw station intern hetzelfde als je aan de hand van de foto's van hier en van Jos Verstraten zou verwachten?

Met aarding moet je trouwens uitkijken. Het is niet dat een metalen apparaat niet dubbelgeïsoleerd kan zijn, dus even goed naar de constructie kijken welke kant je uitgaat. Ik zou zelf ook naar aarden neigen, dat is in geval van een soldeerstation vaak veiliger voor waar je aan soldeert.

door soundman2 @, Wouw, 23-07-2025, 20:15 (1 dag en 18 uur geleden) @ Maarten Bakker

Met aarding moet je trouwens uitkijken. Het is niet dat een metalen apparaat niet dubbelgeïsoleerd kan zijn, dus even goed naar de constructie kijken welke kant je uitgaat. Ik zou zelf ook naar aarden neigen, dat is in geval van een soldeerstation vaak veiliger voor waar je aan soldeert.

Tot dat je aan een werkend toestel iets soldeert...........