Philips L5W44T Wereldontvanger (Toestel of techniek)

door Mickey @, Zaandijk, 02-08-2025, 15:22 (1 dag en 5 uur geleden)

Michel (Mickey) uit Zaandijk. Verzamel al een tijdje oude radio's
Kom eens lang op dit forum om er iets van te leren.

..............................

Nu heb ik een vraag over een wereld ontvanger. Philips L5W44T Deze werkt op 4x 1,5 volt.
Op de achterzijde zit een aansluitpunt voor een 6 volt adapter die is doorverbonden aan het
batterijvak. Het gaat om een zelf geknutselde plug. Ik zie dat de rode draad is verlengd
naar de plug. Als ik een 6 volt gestabiliseerde aansluit krijg ik een brom...

Alvast bedankt.

[image][image][image]

--
MK

Philips L5W44T Wereldontvanger

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 02-08-2025, 16:32 (1 dag en 4 uur geleden) @ Mickey

Niet elke gestabiliseerde voeding is geschikt voor een radio.
Zeker als het een geschakelde voeding is komt er brom en storing mee.
ikzelf zou die adapter plug niet vertrouwen ook omdat de plus daar is doorgelust.
Veiliger is om zelf een interne stabilisator te maken met een 7806.
Dan kun je veel veiliger een externe voeding aansluiten en weet je wat je doet.
Groet, Ben

[image]

door Mickey @, Zaandijk, 02-08-2025, 16:35 (1 dag en 3 uur geleden) @ Ben

Dankje. Ga ik proberen.

--
MK

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 02-08-2025, 16:32 (1 dag en 4 uur geleden) @ Mickey

De radio is gemaakt voor batterijvoeding en zelfs die batterij is nog afgevlakt met een rijtje afvlak-elco’s, in het schema C69 t/m C73.
Schema https://www.radiodatabase.nl/toestellen/philips%20transistor/L5W44T/L5W44T.pdf
Die condensators zijn mogelijk uitgedroogd en verliezen dan hun werking.
Als je een elco hebt van bv 500 of 1000 uF, probeer die dan eens met de draden tegen de draden van die voedingselco’s te houden. Eventueel met een zwart en rood krokodillenklemmetje (wat elco’s zijn richtinggevoelig). Als je de nieuwe elco parallelschakelt met een slechte, hoor je verbetering en weet je wat je kunt gaan vervangen.

door Mickey @, Zaandijk, 02-08-2025, 16:37 (1 dag en 3 uur geleden) @ Gerard in Zeist

Bedankt voor de tip. Ik heb nog heel weinig verstand van de techniek. Zal de termen eens googlen...

--
MK

door henk vdb @, Breda, 02-08-2025, 17:56 (1 dag en 2 uur geleden) @ Mickey
Gewijzigd door henk vdb, 02-08-2025, 18:07

Enkele algemene opmerkingen...

De AM-banden (KG-MG-LG) zijn in deze tijd van geschakelde voedingen en lampen met schakelelektronica en zonnepanelen met inverters en nog veel meer storingveroorzakende apparaten nagenoeg niet meer storingvrij te beluisteren binnenshuis. 's Avonds is het nog erger dan overdag, door LEDverlichting en dergelijke. Aansluiten van een schakelende netadapter verergert de boel nog veel meer.

Wil je deze banden echt gaan beluisteren dan kan je het beste bij batterijvoeding blijven en met de radio naar buiten gaan. Binnen is het echt bijna kansloos.

De FM band heeft wat minder last van deze storingen en om de radio goed werkend te krijgen zou ik me daar als eerste mee bezig houden.

Je noemt dit een wereldontvanger, maar het aanwezig zijn van KG maakt het nog niet echt een wereldontvanger.
Een wereldontvanger heeft meerdere gespreide kortegolfbanden zodat je nauwkeuriger kan afstemmen en vaak ook meerdere frequentiebanden buiten de gewone standaard KG band. Maar dit terzijde.

Als je dit toestel regelmatig op AM wil gebruiken en batterijen te duur vindt dan zou ik een penlight batterijhouder monteren voor vier of vijf penlights (AA) en daar oplaadbare batterijen indoen. Opladen gewoon in een losse lader.

In de tijd dat deze radio gebouwd is was er nauwelijks storing, nu kun je de storing nog maar moeilijk vermeiden. Daarom wordt er nog maar heel weinig naar de AM banden geluisterd. Maar het kan ZEKER leuk zijn eens een storingsvrij plekje te zoeken en die banden af te lopen. :-)

Nog een opmerking over de sprietantenne: voor KG moet je de sprietantenne wel geheel uittrekken en tijdens afstemmen draaien om de beste ontvangst te krijgen.

Ook voor FM moet de spriet uitgetrokken zijn.
Voor MG en LG dien je waarschijnlijk het hele toestel te draaien om de beste ontvangst van een zender te verkrijgen.

door Mickey @, Zaandijk, 02-08-2025, 18:54 (1 dag en 1 uur geleden) @ henk vdb

Bedankt voor de informatie. Ik luister graag naar radio en wil gaan onderzoeken in korte golf en AM. Ben me even aan het inlezen op het internet. Er is idd nog wel wat te beluisteren. Had ook al iets gelezen over een korte golf antenne.

--
MK

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 02-08-2025, 20:06 (1 dag en 0 uur geleden) @ Mickey
Gewijzigd door Ben, 02-08-2025, 20:08

Hierbij nog een voorbeeld van een voeding die je in zou kunnen bouwen.
Een ander advies is dat je de variabele condensator indraait als je er mee bezig bent.
Groet, Ben

[image]

door Mickey @, Zaandijk, 02-08-2025, 20:13 (1 dag en 0 uur geleden) @ Ben

Prima dankje.

--
MK