PM5508 Vastzittende draaiknoppen (Toestel of techniek)

door paulvo @, Brakel (BE), 02-08-2025, 23:41 (1 dag en 1 uur geleden)

Vooreerst: superbedankt, Dokterdirk, voor het inscannen van de service manual! Vooral de bladschikking met schema's en bijbehorende signalen ernaast is verhelderend en de PCB layouts zijn veel duidelijker! Enorm gewaardeerd!

Nu een vraagje van mechanische aard.
Heeft iemand ervaring met het weer mobiliseren van de VHF en UHF drukknop eenheid in de PM5508 ?
De handleiding vermeldt op p41 dat na verwijderen van de "text plate" de push-button unit toegankelijk is. Maar duidelijk niet om te demonteren.

Het probleem is dat sommige van de knoppen kunnen verdraaid worden, andere totaal niet. Ik ben met een hetelucht blazer erin geslaagd om enkel de meest rechtse knop te kunnen laten "latchen" bij geheel indrukken, waarbij de knop nu gedeeltelijk terugkomt. Bij de andere knoppen is dit niet mogelijk: ofwel geheel ingedrukt, ofwel geheel uit. In de gedeeltelijk ingedrukte stand heb ik de afstemming kunnen aanpassen, maar na enkele minuten was de zaak weer afgekoeld en zat de oude olie weer muurvast. Er zitten twee aluminium 'meenemers' over de wormwielas, en ik vermoed dat die door de oude olie of vet helemaal vast zitten, zodat de wormwielas niet kan verdraaid worden.
Hoe het latch-systeem precies werkt, heb ik nog niet kunnen zien.

Heeft iemand tips over hoe deze drukknop eenheid kan worden geserviced ?
Het uitnemen van de complete eenheid is me alvast niet gelukt. Ook niet na verwijdering van 2 schroeven aan frontzijde, 2 schroeven van beugel aan achterzijde, en telkens 2 dikkere schroeven aan de beugels van beide zijden. Er moeten sowieso nog enkele draden worden losgesoldeerd aan de onderzijde, maar er blijkt toch nog iets meer vast te zitten en te voorkomen dat de drukknop eenheid samen met de tuners als een geheel kan worden uitgenomen.

Maar vooral: hoe en met welk produkt krijg ik die oude olie opgelost, zonder gevaar voor de rest van de drukknop eenheid ?

PM5508 Vastzittende draaiknoppen

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 03-08-2025, 00:37 (1 dag en 0 uur geleden) @ paulvo

IPA (isopropanol) is meestal vrij onschuldig, maar ik zou het liever niet op de koolbaantjes zelf laten komen.

door kris ⌂ @, Gent, België, 03-08-2025, 09:01 (16 uur en 23 minuten geleden) @ paulvo

buiten alle klassiekers zoals IPA en wasbenzine kan je ook eens kontakt WL proberen (zit in een spuitbus). Dat lost veel op (ook vele vetten), maar geen plastics. Uiteraard, altijd eerst eens testen op een klein stukje. Ik moet pijn exemlpaar ookeens aanpakken, voor dezelfde "ziekte".

door paulvo @, Brakel (BE), 03-08-2025, 12:05 (13 uur en 19 minuten geleden) @ kris

Dat is een goede tip, Kris.
Heb al aardig wat produkten van Kontakt Chemie, maar WL kende ik nog niet.
Het zou geweldig zijn indien ik tenminste toch al enkele knoppen weer functioneel zou kunnen krijgen, zonder me te moeten wagen aan het riskante avontuur van complete demontering.

Zou er nergens een "exploded view" te vinden zijn van de drukknoppen eenheid, gezien deze blijkbaar ook in bepaalde televisietoestellen zou zijn gebruikt geweest ?

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 03-08-2025, 14:09 (11 uur en 15 minuten geleden) @ paulvo
Gewijzigd door Leo Snoeren, 03-08-2025, 14:12

De drukknop units zijn zeker wel gebruikt in hele series televisie's. Ook daar zit de hele handel vast na zo'n 50 jaar.

Wil je het echt goed krijgen dan is het in mijn optiek noodzakelijk om alles te demonteren en het hele spul in een bak terpentine of zoiets te leggen. Haal alle kunststof delen eraf zodat je alleen de assen met schroefdraad overhoud en de daarop vastzittende "moertjes". Daar moet het oude vet af en vooral ook tussenuit.

Forceer vooral niets, die plasick knoppen breken zomaar af!

Het is best een werk, maar goed te doen. Zoek eens een exploded view op van zo'n kanaalkiezer, dat helpt.

Alles wat van het oude vet blijft zitten zorgt ervoor dat de toetsen na een tijdje weer vastzitten (ik spreek uit ervaring).

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

door soundman2 @, Wouw, 03-08-2025, 16:12 (9 uur en 12 minuten geleden) @ Leo Snoeren
Gewijzigd door soundman2, 03-08-2025, 16:15

De drukknop units zijn zeker wel gebruikt in hele series televisie's. Ook daar zit de hele handel vast na zo'n 50 jaar.
Doet me denken aan een schrijfmachinehandel bij ons vroeger in de buurt.

Mechanische schrijfmachines en kassa's gingen na jaren ook slechter werken door ingedroogd vet.
De machines werden ontdaan van de kunststof behuizing en gingen dan compleet in een spoelbak met reinigingsmiddel. Helaas kan ik niet meer vragen wat zij als oplosmiddel voor oud smeermiddel gebruikten.
Voor de drukknoppen van de 5508, zou ik eerst prberen of ze niet los komen als je de asjes wat warm maakt met een soldeerbouttje. Als ze dan eenmaal draaien. kun je de schroefdraad reinigen met een doekje met oplosmiddel.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 03-08-2025, 23:41 (1 uur en 43 minuten geleden) @ soundman2

De machines werden ontdaan van de kunststof behuizing en gingen dan compleet in een spoelbak met reinigingsmiddel. Helaas kan ik niet meer vragen wat zij als oplosmiddel voor oud smeermiddel gebruikten.

Vroeger werd voor dat soort toepassingen vaak tri gebruikt. Dit verkortte vaak ook de termijn die de gebruikers nog gegeven was om het na te kunnen vertellen.

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 03-08-2025, 20:23 (5 uur en 1 minuten geleden) @ paulvo

Zou er nergens een "exploded view" te vinden zijn van de drukknoppen eenheid, gezien deze blijkbaar ook in bepaalde televisietoestellen zou zijn gebruikt geweest ?

Ik heb even gezocht en vond deze:

[image]

Net daarin deze:

[image]

Het is een document van 4 bladzijden en de kwaliteit is matig. Misschien dat je met wat zoeken iets beters kan vinden.

Mocht je dit document willen hebben, stuur me dan een mail. In de berichtfunctie van het forum is het niet mogelijk een bijlage mee te sturen.

Ik hoor het wel,

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl