Speakers plus en min hoe zit het nu ? (Toestel of techniek)
Heb twee drieweg speakers gekocht voor mijn hoedeplank in de auto .Als ik om hem te testen een batterij voor gebruik moet de speaker toch naar voren gaan?.Tenminste voor zover ik weet .Hou ik echter de plus en min aan die op de speaker staat reageert hij precies andersom .Dus wat klopt er nu?Alvast bedankt gr ruud .
Speakers plus en min hoe zit het nu ?
Hoi Ruud,
In principe maakt het niet uit, als beide luidsprekers maar hetzelfde reageren. Dus als je ze hetzelfde aansluit moeten ze allebei naar voor of naar achter gaan. Dus niet de een naar voor en de ander naar achter, dan zijn ze uit fase en je hoort dat aan het geluid.
Neem een kleine batterij van bijvoorbeeld 1,5 volt, dat werkt uitstekend.
Succes!
--
Met vriendelijke groet,
Leo Snoeren
https://www.rrd.link/ (onder constructie)
leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl
Als de luidspreker correct gemerkt is en je sluit de positieve aansluiting van een batterij op de gemerkte aansluiting, hoort de conus van de luidspreker een positieve puls af te geven, m.a.w., de conus maakt een beweging naar voor.
Bij microfoons is het juist andersom. Als het membraan een beweging naar achter maakt, door druk op het membraan geeft de microfoon een positieve puls af.
In feite komt het er op neer, dat als de geluidsdruk op de microfoon het membraan naar binnen drukt, dan komt het bij de luidspreker als een beweging naar buiten. E.e.a. houdt dus in dat ook de tussenliggende apparatuur zgn ook faserein moet zijn.
Voor bijvoorbeeld een stereoset, maakt het niet uit of beide luidsprekers correct met plus en min zijn aangesloten, of beide juist andersom.
Het is eenvoudig thuis te testen.
Zet beide boxen in een hoek van 90 graden naast elkaar en de versterker op mono. Als de luidsprekers niet allebei in de juiste (zelfde) fase zijn aangesloten, zal de weergave van lage tonen vrijwel helemaal wegvallen.
Deze test werkt ook met een batterijtje. Zijn de luidsprekers in fase, hoor je duidelijk een volle klik, met de luidsprekers uit fase is er een mager klikje hoorbaar.
Bij een compleet systeem, bijv een driewegsysteem, ingebouwd in een kast geldt de regel zeker voor de woofer, maar is het mogelijk dat door de werking van de kast en het scheidingsfilter , voor de midden en hoge toenenluidsprekerrs soms "verkeerdom"wordt bedraad.
Bij 3 weg maakt ook uit ivm gebruikte filters hoe ze aangesloten moeten worden.
Ley op de bolletjes bij de luidspreker.
We zien middentoon staat anders om.
Tenzij je een komplete set hebt gekocht met 1 enkele aansluiting.
Dan hebben ze alles al voor je geregeld binnen in het setje.
+/- maakt in zo verre niet uit.
Als betreft gehele box is.
Gelijk houden is belangrijkste.
Je ziet in beide schema's dat dus uitmaakt welk type filter je gebruikt.
Schema 1 is Mid omgedraaid, schema 2 niet.