Voeding vraag (Toestel of techniek)

door jan broer @, TWELLO, 17-09-2025, 11:34 (9 uur en 4 minuten geleden)

Vraag over een regelbare voeding,wie kend deze en/of heeft invo over deze regelbare voeding,o tot 300v - 200 MA
Deze voeding heb ik overgenomen op de beurs maar werkte niet,na controle kwam ik een onderdeel tegen (neem aan fotocel met lampje) het lampje is stuk hoeveel volt weet ik niet staat niets op, foto cel meet niets of dat zo hoort?
Probeer invo te vinden van deze regelbare voeding liefst een schema maar tot heden nog niets over gevonden wie kan mij helpen hiermee zou m graag weer aan de praat krijgen ivm. reparatie oude radio.

[image]
[image]
[image]
[image]

Al vast bedankt Groetje jan:-)

Voeding vaag

door PE9ZZ ⌂ @, Amsterdam-West, 17-09-2025, 15:20 (5 uur en 18 minuten geleden) @ jan broer

Die fotocel is gewoon een geraniumtransistor met een doorzichtige behuizing en geen basisaansluiting. Vroegâh werden fototransistors gemaakt door van een OC71 de zwarte verf af te krabben. Een fototransistor meet ook niks totdat-ie belicht wordt dus waarschijnlijk is deze gewoon goed.

Het lampje is lastiger. Schema zeker niet te vinden? Doe er anders gewoon een 12 V exemplaar in.

Tjerk

Voeding vaag

door jan broer @, TWELLO, 17-09-2025, 16:37 (4 uur en 1 minuten geleden) @ PE9ZZ

Dank je Tjerk,heb zolang een klein lampje van 12volt geplaats,ben ook al verder de C20D is geheel onderbroken neem aan dat dit een triak is volgens internet de 7.5Amp 400Volt Silicon Controlled Rectifier kan dat kloppen kan ik daar gewoon weer een vervanger voor in de plaats zetten:-|

[image]
[image]

Gr Jan

Voeding vaag

door Goldline @, Oranjedorp, 17-09-2025, 17:45 (2 uur en 53 minuten geleden) @ jan broer

weet je zeker dat dit een Triac is ?, denk eerder aan een Thyristor.

--
Cees PA1DBA

Voeding vaag

door jan broer @, TWELLO, 17-09-2025, 18:53 (1 uur en 45 minuten geleden) @ Goldline

Hoi Goldline, thyristor zal ook kunnen op internet zeggen ze triak,ieder geval is het wel een regelbare met ingang spanning van 310 volt zo jammer dat er geen invo over de voeding te verkrijgen is.

Gr Jan

Voeding vaag

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 17-09-2025, 18:58 (1 uur en 40 minuten geleden) @ jan broer
Gewijzigd door Maarten Bakker, 17-09-2025, 19:01

Een "silicon controlled rectifier" is een thyristor.

EDIT: https://www.silicon-ark.co.uk/datasheets/c20d-datasheet-ge.pdf een 400V 7,4A thyristor dus.

Voeding vraag

door Goldline @, Oranjedorp, 17-09-2025, 18:59 (1 uur en 39 minuten geleden) @ jan broer

[image]

--
Cees PA1DBA

Voeding vraag

door jan broer @, TWELLO, 17-09-2025, 19:11 (1 uur en 27 minuten geleden) @ Goldline

Jullie hebben gelijk..moet is beter leren kijken(-:

Groetjes jan