Soldeer kwaliteit print ?? (Toestel of techniek)

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem noord, 19-09-2025, 19:21 (20 dagen geleden) @ Bapaktua
Gewijzigd door Bapaktua, 19-09-2025, 19:29

Zo, de radio staat te spelen op mijn bureau, oorspronkelijk bedoeld als "noodradio".
Heeft de FM-band, twee kortegolf bereiken én de middengolf.
Is nu voorzien van 4 D-cellen en ik heb nog 1 setje D-cellen op voorraad.
En in mijn L4X05T zitten 6 D-cellen in.
Die laatste wordt regelmatig gebruikt.
Was uiteindelijk toch een "klusje" om de radio "bruikbaar/kraakvrij" te maken.
Het opnieuw solderen van de diverse slechte (lees dikke en magere) soldeerpunten heb ik even naar "later" verschoven.
Om dit goed te doen moet ik de schuifschakelaar in het geheel los solderen en de gehele snaren toestand verwijderen.
Ik ben n.m.l. bang dat ik tijdens het los solderen het snaartje of 1 van de kunststof wieltjes van de schaal aandrijving raak.
Ik heb mij beperkt tot het behandelen van de schuifschakelaar met IPA en daarna PRF 7-78.
Dit gedaan met behulp van injectie spuitjes.
het toestel op zijn/haar kant zetten en dan flink doorspoelen met IPA.
Overtollig IPA aan de onderkant opgevangen met absorberend papier (keukenrol).
Ondertussen flink d.m.v. de golfbereik aandrijving heen en weer schuiven.
Daarna met PRF héél matig het zelfde gedaan.
De schuifschakelaar kraakt nu niet meer.
Beide potmeters ook behandeld met IPA en PRF en óók die functioneren nu kraakvrij.
Mocht de schuifschakelaar weer kuren gaan vertonen ga ik alsnog de print met schuifschakelaar behandelen.
Ik heb de hele printschakeling op papier staan.
De radio is flink gevoelig en ondanks de zonnecellen storing zijn er op alle vier de bereiken veel zenders te ontvangen.
Alleen sommige FM-zenders (o.a. Sky radio) zijn te breed/over gemoduleerd wat resulteert in een enig zins vervormd geluid.
Tot zover, iedereen bedankt voor de raad/tips etc bij deze vraag van mij.
ruud

[image]
[image]
[image]

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks