controller card, clock funktie en drive functie (Computertechniek)
Wie herkent deze controller card.
Weet welke fabrikant het is is geweest en weet waar ik de documentatie kan vinden.
Met het programma timer.com is het gelukt om de datum en tijd bij opstarten goed te laten werken.
In de pc was deze kaart aangesloten met een 5 1/4 360 kb drive en een redelijk zeldzame 3.5 drive 720kb van chinon (deze werd veel gebruikt in amiga computers (chinon 3.5 FB-354).
De 360kb drive (A drive) leest diskettes, de 720kb drive (B drive) leest ook diskettes.
Formatteren van diskettes in de B drive resulteert alleen in 360kb.
Als ik het dos commando format B:/T:80/N:9 geef (voor 720kb) dan volgt er een foutmelding.
Ik heb beide drives van de controller gehaald en er een 1.44mb 3.5drive aangekoppeld (meerdere geprobeerd): werkt ook niet. Wordt niet herkend.
Ik heb het gevoel dat het te maken heeft met de jumperinstellingen op het board, maar ...geen documentatie.
groet
Frans
controller card, clock funktie en drive functie
door ffeilers , Breda, 20-09-2025, 20:02 (19 dagen geleden) @ ffeilers
Ik kreeg van Ad Zijlmans het bericht dat de chip: UM8397 voor het aansturen is van de drives en deze stuurt twee drives aan: 360kb en 720kb. Het aansluiten van een 1.44 mb is dus niet mogelijk.
Op zoek naar een "voor mij tijdelijke" isa controller card die wel overweg kan met 1.44 mb drive
mvg
Frans
door henk vdb , Breda, 20-09-2025, 22:18 (19 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door henk vdb, 20-09-2025, 22:20
Op zoek naar een "voor mij tijdelijke" isa controller card die wel overweg kan met 1.44 mb drive
1.44 MB drives werken niet standaard op een XT PC. Je hebt een kaart nodig met een bios extension op de print die deze drives ondersteunt. Probleem is dat je niet zomaar meerdere multi I/O kaarten tegelijk in de PC kan plaatsen omdat dan hardwareadressen dubbel gebruikt worden en dat gaat niet werken. Alleen de floppy aansluiting niet gebruiken is niet voldoende. De kaart die je zoekt moet dus ook een realtime clock, serial en parallel interface hebben, want je zal de hier getoonde kaart moeten verwijderen. Of misschien is het mogelijk met de dipswitches de floppy controller uit te schakelen of een ander adres te kiezen, maar als je geen gegevens van de kaart(en) hebt wordt dat heel wat uitproberen...
Een tip: veel insteekkaarten hebben een FCC-ID nummer op de print gedrukt staan (op onder of bovenkent). Dit nummer is goed te gebruiken om met de zoekmachine meer info te vinden, soms zelfs manuals.
Nog een opmerking: het is 1.44 MB (hoofdletters). Mega Bytes.
mb is milli bits. Dat is heel wat anders
door ffeilers , Breda, 20-09-2025, 23:03 (19 dagen geleden) @ henk vdb
Bedankt voor de nadere info.
Het is denk ik toch handiger om het xt systeem te blijven voorzien van de 360KB en 720KB drive.
mvg
Frans
door Maarten Bakker
, Haarlem/Delft, 21-09-2025, 01:02 (19 dagen geleden) @ ffeilers
Mee eens. Alleen als je een wat luxer en later model uit de Philips NMS91xx familie hebt zoals bijvoorbeeld de Headstart LX-CD dan hoort daar wel af fabriek een 1,44MB drive in maar daar is het BIOS op aangepast.
door Hersteller , Haarlem, 20-09-2025, 22:07 (19 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Hersteller, 20-09-2025, 23:00
3,5" DS 720KB is op zichzelf niet bijzonder. Was na 3,5" SS 360KB standaard bij PC, Atari ST en Amiga. 3,5" HD 1,4 MB ken ik alleen van de PC AT(286).
door ffeilers , Breda, 20-09-2025, 23:05 (19 dagen geleden) @ Hersteller
3,5" DS 720KB is op zichzelf niet bijzonder. Was na 3,5" SS 360KB standaard bij PC, Atari ST en Amiga. 3,5" HD 1,4 MB ken ik alleen van de PC AT(286).
Ik heb tot op heden nog geen aanbod gezien van een een 720KB drive, daarom worden amiga s e.d. heel vaak voorzien van gotek (voor zover mijn informatie gaat).
mvg
Frans
door Hersteller , Haarlem, 20-09-2025, 23:31 (19 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Hersteller, 20-09-2025, 23:40
Het is lang geleden, echt opduiken uit het geheugen. Had Amiga een eigen 880KB format?
Anekdote: Door game verkopers werd op track 80 (standaard 0 tot 79) anti kopieerdata geschreven. Sommige drives konden dit niet aan, game werkte niet.
door ffeilers , Breda, 21-09-2025, 10:03 (18 dagen geleden) @ Hersteller
Het is lang geleden, echt opduiken uit het geheugen. Had Amiga een eigen 880KB format?
Anekdote: Door game verkopers werd op track 80 (standaard 0 tot 79) anti kopieerdata geschreven. Sommige drives konden dit niet aan, game werkte niet.
Ik heb nog even nagezocht over het toch wel "zeldzame" van de floppy drive van chinon, inderdaad met een 880KB format.
Dat ik nu bij toeval deze Chinon FB354 in eeen gewone xt clone vond daar was ik toch wel door verrast. Deze PC heeft de merknaam Atlas, is verder niets over te vinden. Zou het wel leuk vinden als iemand daar iets over weet, maar zal wel één van de vele clone s zijn die toen werden geproduceerd.
Ik vond verder nog het volgende:
Veel Amiga diskdrives hebben door de jaren heen het leven gelaten, en het werd door de jaren heen moeilijker en moeilijker nog een echte amiga floppydrive te bemachtigen die goed en betrouwbaar zijn werk deed. gelukkig is er vele jaren later een goed alternatief verschenen in de vorm van de Gotek Floppydrive Emulator.
Toch zijn er nog steeds veel mensen die met een gewone fysieke floppydrive willen werken, om bijvoorbeeld date van oude diskettes terug te kunnen halen.
Met het uit productie gaan van de Amiga machines, en jaren later het in verval raken van floppydrives in het algemeen is er nagenoeg geen floppydrive meer te krijgen en externe behuizingen is al een nog groter probleem
Lezen van 720KB diskettes gaat prima. Wat echter vreem is dat ik een diskette wel kan formatteren maar dat hij dat doet op 360KB. Ook als ik het commando Format B: /T:80 / N:9 (720KB) geeft , lukt dat niet maar komt er een foutmelding.
mvg
Frans
door Hersteller , Haarlem, 22-09-2025, 00:09 (18 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Hersteller, 22-09-2025, 00:25
Bizar, ga na dit bericht naar marktplaats en krijg allemaal Amiga aanbiedingen als start. Ik gebruik Adblocker, Ghostery en Privacy Badger! Transistorforum verkoopt u iets? Bij geen reactie ga ik hier een item over aanmaken.
door Maarten Bakker
, Haarlem/Delft, 22-09-2025, 00:42 (18 dagen geleden) @ Hersteller
Gewijzigd door Maarten Bakker, 22-09-2025, 00:46
Het zal niet aan koekjes van het forum liggen want die zijn alleen voor interne consumptie door het forum. Dat kun je zelf nagaan in de beveiligingsintellingen van de browser.
Wat voor browser op wat voor OS gebruik je? De meest waarschijnlijke oorzaak van dit soort zaken, zijn eigen zoekopdrachten uit het verleden (zoekmachine of marktplaats zelf), de tweede oorzaak denk ik lokale plugins of software.
door Hersteller , Haarlem, 22-09-2025, 01:05 (18 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door Hersteller, 22-09-2025, 01:06
Even checken op Amiga format, zal het zijn. We worden gevolgd!