N6391B gedetailleerde DIE tekening, maar wat is het? (Algemeen)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 23-09-2025, 02:07 (16 dagen geleden) @ MarcelvdG
Gewijzigd door Maarten Bakker, 23-09-2025, 02:23

Experimentele chips stonden bekend onder het maskernummer *) van de die (zoals hier dus N6391B), beginnend met een letter die de vestiging van ontwikkeling aangaf en nog uit het buizentijdperk stamt (N=Nederland, M=Engeland, V=Duitsland, en nog een paar die ik zo niet weet), en vroeger nog met achtervoegsel OM om aan te geven dat het een IC was en geen andere buis of halfgeleider. Als laatste een optionele letter om de versie aan te geven.

Als zo'n chip haastig op de markt werd gebracht en er geen tijd was geweest om het aanvraagproces bij Pro Electron te doorlopen, kwam hij soms met het maskernummer uit. Zoals de 161OM die later TBA240 heette en in F6 zwart/wit televisies te vinden was. De definitieve chip had meestal hetzelfde maskernummer, maar dat kan je natuurlijk niet zien zonder hem open te werken.

Ik houd een overzicht bij van deze interne nummering vanaf het buizentijdperk op https://www.circuitsonline.net/forum/view/113864/1

Hierin ook andere afwijkende nummers van Philips halfgeleiders zoals bijvoorbeeld voor custom types en een uitleg voor zover ik de systemen begrijp.

Ik heb het IC van Roland inmiddels ook in de lijst opgenomen.

*) maskernummer, niet te verwarren met de makerversie die op de productiechip gedrukt staat achter de datumcode en soms ook maskernummer genoemd wordt.

P.S. Mogelijke projectnamen die ik zie zijn NYDOMMEL en dali. Op NYDOMMEL vind ik niets, de Dommel is natuurlijk wel een rivier in Brabant. dali kan misschien een verwijzing zijn naar het stuurprotocol voor verlichting dat ook uit midden jaren '90 stamt, maar het is natuurlijk ook een schilder dus met die redenatie kan het ook een chip voor televisiegebruik zijn. In 1995 was digitale beeldverwerking belangrijk in high-end toestellen.

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks