MBR3045CT Schottky-diode in voedingen en schakelingen (Algemeen)
Hallo allemaal,
Ik heb onlangs een MBR3045CT Schottky-diode aangeschaft met het plan hem in mijn voeding en schakelcircuits in te zetten. Volgens de specificaties is het een dual (CT) Schottky-diode met lage vooruitspanning en hoge stroomcapaciteit.
Wat ik probeer
Gebruiken in een DC-DC voeding als vrijloopdiode over een spoel / inductieve belasting.
In een schakelende voeding, ter bescherming of als “catch diode” om spanningspieken af te voeren.
Testen bij verschillende stromen (0,5 A, 2 A, etc.) om gedrag (verlies, temperatuur, spanningsval) te meten.
Wat ik tegenkom / vragen
Bij 2 A zie ik een groter spanningsverlies dan verwacht, de datasheet zegt ~0,5 V of minder, maar in mijn schakeling zit ik boven 0,6–0,7 V. Is dat acceptabel binnen tolerantie of wijst dit op kabel- of montageverlies?
De diode wordt warm onder belasting, zelfs als ik koellichaam of koperen pad gebruik, is dat normaal? Welke temperatuurgrens moet ik niet overschrijden?
Zijn er specifieke opbouw- of montage-aanbevelingen (zoals zo dicht mogelijk op de spoel of condensator, korte paden, aparte koelvlakken) die echt het verschil maken?
In toepassingen met hogere frequenties, zou de MBR3045CT nog steeds geschikt zijn? Of heb je betere alternatieven voor snelle switching/toestanden?
Alvast bedankt!
Jordan
Complete draad:
- MBR3045CT Schottky-diode in voedingen en schakelingen -
Jordan22xx,
28-09-2025, 00:18
- MBR3045CT Schottky-diode in voedingen en schakelingen - MarcelvdG, 28-09-2025, 00:40
- MBR3045CT Schottky-diode in voedingen en schakelingen - Onno-I, 28-09-2025, 20:07