MBR3045CT Schottky-diode in voedingen en schakelingen (Algemeen)

door Jordan22xx @, 28-09-2025, 00:18 (12 dagen geleden)

Hallo allemaal,

Ik heb onlangs een MBR3045CT Schottky-diode aangeschaft met het plan hem in mijn voeding en schakelcircuits in te zetten. Volgens de specificaties is het een dual (CT) Schottky-diode met lage vooruitspanning en hoge stroomcapaciteit.

Wat ik probeer

Gebruiken in een DC-DC voeding als vrijloopdiode over een spoel / inductieve belasting.

In een schakelende voeding, ter bescherming of als “catch diode” om spanningspieken af te voeren.

Testen bij verschillende stromen (0,5 A, 2 A, etc.) om gedrag (verlies, temperatuur, spanningsval) te meten.

Wat ik tegenkom / vragen

Bij 2 A zie ik een groter spanningsverlies dan verwacht, de datasheet zegt ~0,5 V of minder, maar in mijn schakeling zit ik boven 0,6–0,7 V. Is dat acceptabel binnen tolerantie of wijst dit op kabel- of montageverlies?

De diode wordt warm onder belasting, zelfs als ik koellichaam of koperen pad gebruik, is dat normaal? Welke temperatuurgrens moet ik niet overschrijden?

Zijn er specifieke opbouw- of montage-aanbevelingen (zoals zo dicht mogelijk op de spoel of condensator, korte paden, aparte koelvlakken) die echt het verschil maken?

In toepassingen met hogere frequenties, zou de MBR3045CT nog steeds geschikt zijn? Of heb je betere alternatieven voor snelle switching/toestanden?

Alvast bedankt!
Jordan

MBR3045CT Schottky-diode in voedingen en schakelingen

door MarcelvdG @, 28-09-2025, 00:40 (12 dagen geleden) @ Jordan22xx

Hallo allemaal,

Ik heb onlangs een MBR3045CT Schottky-diode aangeschaft met het plan hem in mijn voeding en schakelcircuits in te zetten. Volgens de specificaties is het een dual (CT) Schottky-diode met lage vooruitspanning en hoge stroomcapaciteit.

Wat ik probeer

Gebruiken in een DC-DC voeding als vrijloopdiode over een spoel / inductieve belasting.

In een schakelende voeding, ter bescherming of als “catch diode” om spanningspieken af te voeren.

Testen bij verschillende stromen (0,5 A, 2 A, etc.) om gedrag (verlies, temperatuur, spanningsval) te meten.

Wat ik tegenkom / vragen

Bij 2 A zie ik een groter spanningsverlies dan verwacht, de datasheet zegt ~0,5 V of minder, maar in mijn schakeling zit ik boven 0,6–0,7 V. Is dat acceptabel binnen tolerantie of wijst dit op kabel- of montageverlies?

Als dat direct op de pootjes van de diode gemeten is, lijkt het mij heel verdacht. Bij 0,7 V hoort er minstens 15 A doorheen te lopen, volgens de datasheet waar je zelf naar verwees, https://www.kasuo.com/pdf/?file=MBR3035-45CT(-1)%2520MBRB3035-45CT%2520N0013%2520REV.A.pdf&pr... Als er 0,15 ohm aan bedrading in serie met de diode staat en de spanning die je meet inclusief die 0,15 ohm is, dan is het heel normaal.

Komt de diode van een betrouwbare leverancier?

De diode wordt warm onder belasting, zelfs als ik koellichaam of koperen pad gebruik, is dat normaal? Welke temperatuurgrens moet ik niet overschrijden?

150 graden Celsius junctietemperatuur. Als je de thermische weerstand van je koellichaam weet, kun je uit de junctietemperatuur en omgevingstemperatuur uitrekenen hoe heet het koellichaam worden mag. Voor de bedrijfszekerheid is het het beste om ver onder die 150 graden junctietemperatuur te blijven.

Zijn er specifieke opbouw- of montage-aanbevelingen (zoals zo dicht mogelijk op de spoel of condensator, korte paden, aparte koelvlakken) die echt het verschil maken?

In toepassingen met hogere frequenties, zou de MBR3045CT nog steeds geschikt zijn? Of heb je betere alternatieven voor snelle switching/toestanden?

Voor hoge frequenties gebruikt men gewoonlijk juist Schottkydioden omdat je daarbij geen last van reverse recovery hebt (dat de diode na het ompolen nog even door blijft geleiden). Wat je wel hebt, is een flinke junctiecapaciteit, zie figuur 1 van de datasheet.

Alvast bedankt!
Jordan

MBR3045CT Schottky-diode in voedingen en schakelingen

door Onno-I @, 28-09-2025, 20:07 (11 dagen geleden) @ Jordan22xx

Hoe heb je dit gemeten? Met een multimeter meet je de gemiddelde spanning. In een schakelende voeding zou die eigenlijk lager moeten zijn dan bij gelijkstroom, door de kromme karakteristiek van de diode. De meting kan worden verstoord omdat de multimeter bij de polsfrequentie niet goed middelt.
Als je wilt checken of je diodes goed zijn, kun je dat het best meten met gelijkstroom.
Als je het gedrag in een schakelende voeding wilt meten, moet je een scope gebruiken.