Reparatie van een Philips PM5165, een LF sweep generator (Toestel of techniek)

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 01-10-2025, 20:07 (8 dagen geleden)
Gewijzigd door Leo Snoeren, 01-10-2025, 20:09

Op de radio amateurbeurs in Meppel (de Lichtmis) kocht ik een laagfrequent sweep generator. Niet omdat ik hem nodig had, maar ik heb zo een apparaat nog nooit gehad en wilde eens kijken wat ik ermee zou kunnen doen.

De aanschafprijs was redelijk: ik had hem voor €22,50. Het apparaat was erg stoffig en kwam volgens de verkoper uit een "elektro werkplaats", werkend van de bank.

Nou ja, dat viel tegen, het apparaat was hartstikke kapot. Dan eerst de documentatie maar opgezocht. Om zo maar aan een apparaat te beginnen wat best complex in elkaar zit is haast niet te doen.

Na openen van het toestel en enkele controle metingen was ik er al snel achter dat er maar twee van de drie voedingsspanningen aanwezig waren:

+12 volt en -30 volt. De +5 volt ontbrak.

Dit is een plaatje van het inwendige:

[image]

De voedingsprint is rechtop geplaatst in het toestel en er is vanuit gegaan dat de voeding nooit kapot zou gaan :-D Wel dus....

Helaas heb ik van de gedemonteerde voedingsprint geen foto's gemaakt, maar hij kan eruit. Alleen moest ik een deel van het apparaat slopen. Hier nog een detailfoto van de voeding:

[image]

Na het losmaken van de achterkant van de kast en het losmaken van de 5 verbindingskabeltjes was de voeding eruit. Na meting bleek dat de brug gelijkrichter voor 5 volt twee defecte diodes had. Er was immers wel wisselspanning naar de gelijkrichter, maar er was geen gelijkspanning na de gelijkrichter.

Helaas is de voedinstrafo op de print gesoldeerd en die belemmert het reparatiewerk (je kan nergens goed bij). Trafo losgemaakt en brugcel eraf. Die was echt kapot....

In een helder moment besloot ik ook de twee andere gelijkrichters te controleren. Een van deze twee had ook een kapotte diode. Ik heb ze alle drie maar vervangen :-(
Ook de kleine 1uF elco's op de voedingsprint waren erg slecht. Dus ook vervangen. Tot slot de buffercondensatoren gecontroleerd; de condensator voor de 5 volt voeding was inwendig kortgesloten, beide andere condensatoren zaten nog ruim binnen de specificaties. Dat koste me dus ook nog een elco.

Daarna was de voeding in orde en kon alles worden teruggebouwd. Bij een eerste test kwam er zowaar signaal uit de generator, op voorwaarde dat ik met de drukschakelaars speelde. Erg onvoorspelbaar dus, ik wil immers dat een apparaat de functie uitvoert ik ik kies en niet soms wel en soms niet.

De oplossing? Alle drukschakelaars in de ultrasoon reiniger. Ik moest wel wat losmaken:

[image]

Dit zijn (de meeste) schakelaars na reiniging, ik was inmiddels bezig om de andere sectie weer terug in te bouwen.

[image]

Nadat de schakelaars uit het ultrasoon bad komen spoel ik deze goed schoon met warm water en daarna blaas ik ze droog met perslucht (een compressor is best handig soms).

Na montage werkte de generator kraakvrij en betrouwbaar. De potmeters zijn in uitstekende staat en heb ik niet schoon hoeven maken.

Maar: van 1 led display brandde 1 segment niet. De displays zaten in voetjes en bij verwisselen van twee displays verhuisde de fout mee. Nou ja, een ander display, hoe kom ik daar nu weer aan? Gelukkig had ik een sloopprintje liggen met zo'n display erop :-P

Opgelost! Display van de sloopprint solderen en overzetten in de generator. Helaas bleek toen dat er regelmatig verschillende segmenten van alle vier de display uitvielen :fir

Dat probleem werd veroorzaakt door de aansturing van de displays. Er werd een 7447 en een 7416 gebruikt. Na vervangen van deze twee is het probleem opgelost. De 7447 werd erg heet, maar die bleek uiteindelijk gewoon te werken; de 7416 had een intermitterende storing.

En nu? Dit is het resultaat:

[image]

Ook enkele andere elco's in het apparaat waren erg slecht, uiteindelijk heb ik ze allemaal maar vervangen (waren er niet zoveel).

En tot slot een mooi plaatje op de scoop (helaas stilstaand, maar hij sweept echt):

[image]

Nu eens uitvinden wat ik ermee ga doen!

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Reparatie van een Philips PM5165, een LF sweep generator

door Hans van Kampen @, Voorhout, 01-10-2025, 21:03 (8 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Leo......CHAPEAU :)

Ik dacht eerst dat ik met een reparatieverslag van Loek te maken had.

Veel plezier ermee.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door PE9ZZ ⌂ @, Amsterdam-West, 01-10-2025, 22:18 (8 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Mooi verhaal!

Tjerk

door Onno-I @, 02-10-2025, 08:04 (7 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Mooi verhaal. Petje af!

door Ad Zijlmans @, Made, 02-10-2025, 22:20 (7 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Mooi verslag Leo!

Gr.
Ad

door electron @, eindhoven, 03-10-2025, 01:07 (6 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Verstandig Leo- om die brugcellen te vervangen.
Na vele jaren worden die onbetrouwbaar door de vele inschakel pieken.
Ik had daardoor een verbrande 100V wikkeling omdat 2 dioden in sluiting gingen
bij een Tek scope. Witte wolk en poef- weg wikkeling.
Ben@

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 04-10-2025, 09:52 (5 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Mooi verslag en dapper die schakelaar bank er uit gehaald.

Vraagje;
Welk Ultrasoon goedje gebruik je?
Is dat een eigen maaksel of van fabrikant.

Zelf gebruik ik van de fabrikant , maar vind nu niet geweldig.

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 04-10-2025, 12:14 (5 dagen geleden) @ Maurice

Dit is mijn ultrasoon reniger;

[image]

Ik heb deze al zo'n 10 jaar en ben er erg tevreden over.

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl