Defect in JVC TM-41EG monitor (deel 2) (Toestel of techniek)
Beste lezers,
De meesten zullen bij het lezen van de titel denken van “deel 2?” waar is deel 1 dan? Nou dat is vijf jaar geleden. Ik had twee defecte compacte JVC monitoren van Henk gekregen met het idee om mij er op uit te laten leven. Het werd een hele klus (zie ook de lange thread van toen), waarbij uiteindelijk bleek dat van beide de hoogspanningstransformator stuk was. Einde oefening dus. Een paar jaar later zag ik op de radiomarkt in Beetsterzwaag op een kraam nog twee van deze monitoren staan, waarvan één als demo met beeld aan stond. De andere zou volgens verkoper ook goed moeten zijn. Uiterlijk zagen ze er wel “uitgeleefd’ uit, waarbij bij de ene zelfs de hele voeding verwijderd was, en was vervangen door een 12V adapteringang. Kasten waren flink bekrast, en sommige knoppen misten of waren vervangen door niet-originele exemplaren. De vraagprijs was daarom ook zeer schappelijk. Heb ze meegenomen, om weer twee nette werkende exemplaren te maken. Vervolgens heb ik ze eerst weggezet, maar wegens gebrek aan toepassing zijn we zo weer een paar jaar verder.
Vorige week toch maar eens tevoorschijn gehaald. Een eerste inspectie liet zien dat één monitor geen TM-41EG maar een TM-22EG is. Ik zie echter geen verschil in uiterlijk en innerlijk. Zal wel in de details zitten. Voorzichtig de apparaten opgestart en gelukkig werken ze beide inderdaad nog. Daarna zoveel mogelijk nette onderdelen van de defecte toestellen over gezet:
Op de bovenste missen nog de kapjes van de volumeknop en de VTR input select, maar die zitten er intussen ook weer op.
Daarna wilde ik het beeldformaat nog even passend maken. Echter ik kan de beeldbreedte niet goed afregelen. Volgens de handleiding moet dat met een spoelkerntje (L402), maar als ik daar aan draai, zie ik wel een kleine verandering, maar onvoldoende om het beeld smaller te krijgen. Het kerntje is verder goed. Zie ik iets over het hoofd?
Een tweede probleem is de lichte kussenvormige vervorming van het beeld. Ik meende dat bij TV’s daar wel een instelpotmeter voor was, maar bij deze monitoren is die niet aanwezig. Is het beeld anders bij te regelen, of moet ik het accepteren dat het is zoals het is?
O, ja, de service handleiding is op diverse plaatsen op het internet te vinden, o.a. op: https://www.manualslib.com/manual/3336718/Jvc-Tm-41-Eg.html
Otto
--
Ohm sweet Ohm...