Spanning voor gelijkrichtcel (Toestel of techniek)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 04-10-2025, 10:55 (5 dagen geleden)

In een Marconi meetbrug zit een metaaloxide gelijkrichter, inmiddels van pensioengerechtigde leeftijd:

[image]

Is het voor de veiligheid van de voedingstrafo raadzaam deze preventief te vervangen?
Ik heb er niet echt een prettig gevoel bij om zoiets te laten zitten.
De spanning die ze gelijkrichten is ongeveer 6V in de normale stand en 30V in de "x10" stand.

In een oud doosje (ik denk dat ik dit al dertig jaar heb liggen en dat ze dertig jaar geleden al gebruikt en oud waren) vond ik nog een paar bruggelijkrichters die er uit zien of ze wel wat stroom kunnen hebben:

[image]

Voor welke stroom en spanning zijn deze geschikt? Op de brugcellen staat: KBPC 10 02.
Weet iemand hoe oud deze zijn, en of ze selenium of silicium bevatten? Ik neem aan dat je deze wel gewoon met hun buitenkant aan het chassis mag vastschroeven en dat de diodes goed geïsoleerd zijn van het huis.

Spanning voor gelijkrichtcel

door MarcelvdG @, 04-10-2025, 11:09 (5 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 04-10-2025, 11:10 (5 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

In een Marconi meetbrug zit een metaaloxide gelijkrichter, inmiddels van pensioengerechtigde leeftijd:

[image]

Is het voor de veiligheid van de voedingstrafo raadzaam deze preventief te vervangen?
Ik heb er niet echt een prettig gevoel bij om zoiets te laten zitten.

Ik ken deze gelijkrichters en ze zijn erg goed. De enige veroudering is het stijgen van de inwendige weerstand waardoor er meer spanning over valt. Meestal maakt het niet zoveel uit. Voor je gevoel iets vervangen schiet meestal niet op, meet er eens aan.

De afgebeelde vierkante blokjes zijn gewoon moderne silicium gelijkrichters. Als je ze open maakt kom je meestal 4 diodes tegen....
Het is wel een "power" gelijkrichter, is dat nodig? Hoeveel stroom loopt er doorheen?

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 04-10-2025, 11:26 (5 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Voor je gevoel iets vervangen schiet meestal niet op,

Nee, vandaar beter eerst even op het forum vragen.

De afgebeelde vierkante blokjes zijn gewoon moderne silicium gelijkrichters.

Inmiddels de datasheet gezien, gelijkrichter voor 200V 10A.

Het is wel een "power" gelijkrichter, is dat nodig?
Hoeveel stroom loopt er doorheen?

Het is de gelijkstroom voor weerstandmeting in een brug.
Hoogst mogelijke stroom zal zijn als je in het lage bereik de meetpennen tegen elkaar houdt. Dan wordt de stroom denk ik vooral begrensd door de referentieweerstand R21 die voor dat bereik 1 Ohm is, dus een stroom van 6A? Moet je niet te vaak doen denk ik.
In het 10x bereik is de wisselspanning 33V maar dan komt er een serieweerstand van 330 Ohm voor de gelijkrichter dus max 100mA.

door PE1PJA @, Omgeving Venlo, 04-10-2025, 11:39 (5 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Gewijzigd door PE1PJA, 04-10-2025, 11:50

Hallo Gerard,

In het schema zie ik (max) 63 volt bij 300 mA staan bij de wikkeling die naar de gelijkrichter gaat.

Dus het zou al met 4 x 1n4007 kunnen. Maar vanwege de hogere spanningsval over de gelijkrichter die er nu in zit zou ik bij een silicium gelijkrichter eventueel een weerstand in de plus opnemen maar lijkt mij eigenlijk niet nodig in deze schakeling.

Met de brugcel die je hebt kan het ook maar is wel een beetje overkill.

Als er een te grote spanningsval plaats vindt over de huidige gelijkrichter kan dat natuurlijk de meting beïnvloeden en dan zou vervangen zinvol zijn.

--
jschator(apestaartje)home.nl

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 04-10-2025, 12:10 (5 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Het is de gelijkstroom voor weerstandmeting in een brug.

Als je het principe van de brug van Wheatstone doorhebt, begrijp je ook dat de voedingsspanning niet erg kritisch is. Ook dit mooie meetapparaat maakt gebruik van zo'n brugschakeling.

Daarnaast is er een gezegde in techniekland: "Don't fix it if it ain't broke". Ik zou die gelijkrichter gewoon laten zitten, tenzij je om werk verlegen zit....

Maar het is een erg mooi instrument!

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 04-10-2025, 12:20 (5 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Als je het principe van de brug van Wheatstone doorhebt, begrijp je ook dat de voedingsspanning niet erg kritisch is.

De precisie van de meting hangt alleen af van de passieve componenten in de brug, dat is heel mooi aan zo’n meetbrug.
Maar bij deze hebben ze wel hun best gedaan om alles rond die brug zo precies mogelijk te laten werken. Bijvoorbeeld er zijn instelpotmeters om de oscillator exact op 1 en 10 kHz af te regelen.

Daarnaast is er een gezegde in techniekland: "Don't fix it if it ain't broke".

Gezegde of niet, het circuleert hier toch ook vaak genoeg op dit forum dat je oude apparaten nooit meteen aan moet zetten, altijd eerst onderdelen vervangen die schade kunnen toebrengen aan andere onderdelen. Bv elco’s en koppelcondensators (er zitten buizen in de Marconi) en seleniumgelijkrichters.

Ik zou die gelijkrichter gewoon laten zitten, tenzij je om werk verlegen zit....

En de elco’s en koppelcondensators?

door henk vdb @, Breda, 04-10-2025, 12:25 (5 dagen geleden) @ MarcelvdG

Ik neem aan dat je deze wel gewoon met hun buitenkant aan het chassis mag vastschroeven en dat de diodes goed geïsoleerd zijn van het huis.

volgens die datasheet:
■ Electrically isolaged base - 1800V

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 04-10-2025, 13:38 (5 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

En de elco’s en koppelcondensators?

Dat hangt ervan af waar het over gaat. Sommige Engelse merken staan niet gunstig bekend. Bijvoorbeeld Hunts: de condensatoren van dit merk zijn over het algemeen erg slecht. Indien er condensatoren in het apparaat zitten met papierisolatie zou ik ze gewoon vervangen.

Elco's kun je meten. Soms kunnen ze erg slecht zijn en soms vallen ze nog ruim binnen specificatie. Als het apparaat lang stilgestaan heeft kan het gunstig zijn de elco's eerst te formeren.

En voor wat betreft aanzetten van een toestel wat lang niet gebruikt is: plaats een gloeilamp in serie. Maar allereerst open maken en kijken of er condensatoren met papierisolatie in zitten (en die vervangen).

Succes!

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 04-10-2025, 14:00 (5 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Omdat we daarmee van de gelijkrichter naar de buizen circuits gaan, zet ik dit voort op NFOR. Iedereen bedankt voor de hulp tot nu toe!