Philips 22 AH 994 - Verlichting vervangbaar? (Toestel of techniek)

door Klingsor, 24-02-2012, 21:51 (4506 dagen geleden)
Gewijzigd door Klingsor, 24-02-2012, 21:55

(Vooral vraag 2. De rest alleen voor wie meer tijd heeft...)

Zojuist heb ik zo'n toestel op de kop kunnen tikken. Vroeger wel af en toe gezien, herinner ik me. Ik sta versteld van de buitengewone kwaliteit!
Ik had nog geen goede platenspeler en heb er 35,- EUR voor betaald, goede JVC-boxen inbegrepen. Lijkt me wel dik in orde...
Ik weet (nog) weinig van audio- en techniek af, en zoi ben ik op dit forum terechtgekomen met alvast een paar vraagjes...

1)
Er hangen driewegs JVC boxen aan, 8 ohm, en dat klinkt super. Geen idee of MBF-boxen veel beter zouden zijn?
Er waren alleszins geen boxen standaard bijgeleverd toen, en de meegeleverde (en niet aangekochte) boxen waren wel Philips, maar zeker geen MBF.
Is dat ok of moet ik uiteindelijk toch voor Philips gaan?

2)
Alles lijkt na een eerste testronde te werken.
Een klein ding niet : de verlichting van de radio-kies-schaal (of hoe heet zoiets?) blijft uit. (Ik neem aan dat die ook gebrand moet hebben...) Die van de wijzertjes (FM en signaal) doen het wel, alle andere ook.
Het is gelukkig puur esthetisch, maar die verlichting werkt niet. Voor de rest vind ik niets.
Is die te repareren? Kan ik daar zelf bij om lampjes (toch?) te vervangen? Moet ik daarvoor niet solderen? Of is het beter om daar af te blijven? Wat voor iets moet ik dan kopen?
(Ik ken absoluut niks van dit soort toestellen, maar voor de rest trek ik gewoonlijk wel mijn plan met die dingen...)

3)
Als je aan de knopjes draait, dan hoor je gekraak in de luidsprekers. Eens die goed staan, geen enkel probleem. Slijtage op de potentiometers? Contactspray of afblijven?

4)
Het lijkt me alsof er eerder weinig bas is bij alle instellingen op '0'.
Is dat een tyische klank van toen? (Overigens is de klank wel bijzonder rijk!)
Van buizenversterkers? Van Philips?
Of is dat slijtage?

Hopelijk kunnen jullie me wat verder helpen bij mijn eerste stapjes in buizenland...


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum