Philips 22 AH 994 - Verlichting vervangbaar? (Toestel of techniek)

door Klingsor, 24-02-2012, 21:51 (4742 dagen geleden)
Gewijzigd door Klingsor, 24-02-2012, 21:55

(Vooral vraag 2. De rest alleen voor wie meer tijd heeft...)

Zojuist heb ik zo'n toestel op de kop kunnen tikken. Vroeger wel af en toe gezien, herinner ik me. Ik sta versteld van de buitengewone kwaliteit!
Ik had nog geen goede platenspeler en heb er 35,- EUR voor betaald, goede JVC-boxen inbegrepen. Lijkt me wel dik in orde...
Ik weet (nog) weinig van audio- en techniek af, en zoi ben ik op dit forum terechtgekomen met alvast een paar vraagjes...

1)
Er hangen driewegs JVC boxen aan, 8 ohm, en dat klinkt super. Geen idee of MBF-boxen veel beter zouden zijn?
Er waren alleszins geen boxen standaard bijgeleverd toen, en de meegeleverde (en niet aangekochte) boxen waren wel Philips, maar zeker geen MBF.
Is dat ok of moet ik uiteindelijk toch voor Philips gaan?

2)
Alles lijkt na een eerste testronde te werken.
Een klein ding niet : de verlichting van de radio-kies-schaal (of hoe heet zoiets?) blijft uit. (Ik neem aan dat die ook gebrand moet hebben...) Die van de wijzertjes (FM en signaal) doen het wel, alle andere ook.
Het is gelukkig puur esthetisch, maar die verlichting werkt niet. Voor de rest vind ik niets.
Is die te repareren? Kan ik daar zelf bij om lampjes (toch?) te vervangen? Moet ik daarvoor niet solderen? Of is het beter om daar af te blijven? Wat voor iets moet ik dan kopen?
(Ik ken absoluut niks van dit soort toestellen, maar voor de rest trek ik gewoonlijk wel mijn plan met die dingen...)

3)
Als je aan de knopjes draait, dan hoor je gekraak in de luidsprekers. Eens die goed staan, geen enkel probleem. Slijtage op de potentiometers? Contactspray of afblijven?

4)
Het lijkt me alsof er eerder weinig bas is bij alle instellingen op '0'.
Is dat een tyische klank van toen? (Overigens is de klank wel bijzonder rijk!)
Van buizenversterkers? Van Philips?
Of is dat slijtage?

Hopelijk kunnen jullie me wat verder helpen bij mijn eerste stapjes in buizenland...

Philips 22 AH 994 - Verlichting vervangbaar?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 25-02-2012, 01:21 (4742 dagen geleden) @ Klingsor

De schaallampjes zijn op zeker vervangbaar. Er reageert vast wel iemand die weet waar ze precies zitten of de betreffende servicedocumentatie heeft.

Gelukkig is jouw apparaat geen buizenradio, anders zat je hier op het verkeerde forum ;-)

Het is overigens niet speciaal bedoeld om met MFB-boxen te werken, dus gewoon een goed stel boxen (met JVC moet je wel een beetje geluk hebben denk ik) zou volstaan.

door Klingsor, 25-02-2012, 09:53 (4742 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door Klingsor, 25-02-2012, 10:02

Hier heb ik alvast iets gevonden, nog wel op deze zelfde website :
http://www.philipsradios.nl/tips-en-trucs/afstemunit/#lampjes

En dus ook hier :
http://www.jvanschaikconsultancy.nl/radiomuseum/

2 bis)
Nu nog weten welke lampjes juist en hoeveel, en dan komen we er wel.

Nog een ander vraagje heb ik voor iemand :
5)
Ik heb gezien dat de naald van de platenspeler (400 II) scheef staat.
Ik hoor wel niks abnormaals. Moet die toch vervangen worden of ik daar rustig mee door in transistorland? ;o)

En als ik dus dit artikel
http://nl.wikipedia.org/wiki/Grammofoonplaat
goed begrijp, kan ik dus wel probleemloos alle monoplaten afspelen met mijn stereonaald, maar nooit "microgroove" platen...

door verbeek @, Zutphen, 25-02-2012, 11:11 (4742 dagen geleden) @ Klingsor

En als ik dus dit artikel
http://nl.wikipedia.org/wiki/Grammofoonplaat
goed begrijp, kan ik dus wel probleemloos alle monoplaten afspelen met mijn stereonaald, maar nooit "microgroove" platen...

Op het Buizenradioclubforum is daar al eens een boom over opgezet:

http://www.buizenradioclub.nl/index.php?option=com_kunena&func=view&catid=36&id=14085...

Veel leesplezier!

Gr. Paul

Philips 22 AH 994 - Verlichting vervangbaar-ja

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 25-02-2012, 11:51 (4742 dagen geleden) @ Klingsor

Je kunt alle 33/45T afspelen.

Wat bedoeld wordt is dat in de begin periode je 2 naalden had
N en M
N 78
M Minigrove 33T

Echter die M naald was dikker dan de huidige moderne naalden.

Die oude naald daar moet je géén moderne 45/33 mee afspelen.
Een Oude EP Minigrove kun je prima met een moderne naald afspelen.
Hoewel de groef dan wel niet 100% past gaat ie niet stuk er van.

Jou Pu heeft een moderne naald.
en kun je alle 45/33 mee afspelen.

Overigens, zou er voor 25,- een nieuwe opsteken.

De versterker lijkt me zo te zien een 22AH974 welke inderdaad een uitstekende versterker is.
Lampjes zijn 2x 6,3V 100mA deze zitten achter de schaal.
1x 6,3V 250mA achter de meters.

Let op
Dat als je de beide schaallampjes vervangt je gelijke 6V neemt anders brand de ene feller dan de andere.

door Klingsor, 25-02-2012, 21:05 (4741 dagen geleden) @ Maurice

Dank alvast voor alle info!

Pech dan, denk ik, want de genoemde combinatie (6,3 V én 100 mA) kom ik in geen van beide lijsten (in de links van hierboven) tegen. Wel ongeveer, maar niet helemaal...

Wat zal ik dan bestellen? Welk type?

door Willem.H.N. @, Enschede, 25-02-2012, 21:19 (4741 dagen geleden) @ Klingsor

Ga even vragen bij je plaatselijke elektronica zaak
voordat je zomaar de verkeerde besteld.

door Klingsor, 25-02-2012, 21:57 (4741 dagen geleden) @ Willem.H.N.
Gewijzigd door Klingsor, 25-02-2012, 21:59

(Mijn plaatselijke elektronicaboer? Die verkoopt enkel nieuwe spullen, Chinese en betere, en is totaal niet geïnteresseerd in museumstukken die vaak onnoemelijk veel beter klinken...
Geen optie, vrees ik, daarom komen we tot hier.)

6)
Ik denk intussen nog even aan iets anders.
Het moet mogelijk zijn om er een goede hifi CD-speler bij te zoeken en die via een (rood-wit 2RCA -> DIN 5pin) kabel aan te sluiten op de "aansluiting externe recorder" van de Philips 22 AH 994 om zo diens versterker te kunnen gebruiken.
Na wat zoeken kom ik op Google inderdaad zo'n kabel tegen. (Lijkt wel niet zo courant.)
Klopt dit en zal die combinatie dan inderdaad werken qua technische vereisten?
(In dat geval gaat mijn Sony ketentje uit een stuk gauw de deur uit...)

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 25-02-2012, 22:11 (4741 dagen geleden) @ Klingsor

Bestel je 6V ook goed, 7V ook goed.
Hooguit is de helderheid niet helemaal 100%

Zou er echt niet zo'n punt van maken.

6V 80mA ook goed bv maar dan op de schaal beide vervangen.
Echter op de schaal geen 2x 250mA gebruiken, brand serie weerstandje door.

door Klingsor, 26-02-2012, 13:22 (4741 dagen geleden) @ Maurice

En, tot slot wat de lampjes betreft, welk type zou dit dan moeten zijn, bajonet of schroef?
(Ik vijs hem liefst zo min mogelijk open...)

door Willem.H.N. @, Enschede, 26-02-2012, 16:32 (4741 dagen geleden) @ Klingsor

En, tot slot wat de lampjes betreft, welk type zou dit dan moeten zijn, bajonet of schroef?
(Ik vijs hem liefst zo min mogelijk open...)

Dan gewoon zo laten want er moet behoorlijk wat los
en anders uitbesteden.

door Klingsor, 26-02-2012, 20:26 (4740 dagen geleden) @ Willem.H.N.
Gewijzigd door Klingsor, 26-02-2012, 20:27

Ik zal hem zelf wel open en weer dicht krijgen, maar wil dat gewoon niet onnodig (lang) doen.
Toch bedankt voor je 'waarschuwing'!

Philips 22 AH 994 - Manual gevonden

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 26-02-2012, 17:19 (4741 dagen geleden) @ Klingsor
Gewijzigd door Maurice, 26-02-2012, 17:20

Heb de echte papieren 22AH994 manual gevonden in mijn mappen.

Zitten 2 lampjes in - schroef 6,3V 250mA in.
Beide lampjes zitten parallel met in serie een veiligheids weerstand van 10 Ohm.
Controleer dus ook even of je 6V meet op de lamphouders, kan zijn dat weerstandje gesprongen is.
Deze werkt als zekering namelijk.

Pick-up is een 22GC037 welke gemonteerd zit op je systeem.

2x 40W sinus
2x 60W Muziek vermogen

door Klingsor, 26-02-2012, 20:26 (4740 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Klingsor, 26-02-2012, 20:30

Hier hebben we dus absoluut heel veel aan!

Van harte dank!

door Klingsor, 28-02-2012, 20:50 (4738 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Klingsor, 28-02-2012, 20:52

(Toch nog even mogelijke menselijke fouten uitsluiten.
Sorry hoor.)

Wat hier staat is exact het omgekeerde vanuit Maurices eerste reactie...
Dat klopt toch wel? Voor de radioschaal heb ik wel degelijk 2 x 6,3 V @ 250 mA met schroef nodig?
Dank!

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 28-02-2012, 20:56 (4738 dagen geleden) @ Klingsor

Ja,

eerste reactie haalde ik een schema aan van enkel tuner/versterker en niet je combi set met pu en cass.
Hoewel daarvan de tuner/versterker identiek is, is kennelijk voor jouw toestel toch weer anders gekozen betreft lampjes.
Je snapt dat een fabrikant niet telkens een nieuwe radio of versterker gaat ontwerpen.Ander kastje er om en we hebben een nieuw geval.
Al je huidige onderdelen PU, Cass, Tuner,versterker zijn ook los te koop geweest.
Snap u.

Daar ik nu werkelijk je 22AH994 schema voor mij heb weet ik wat er werkelijk in je toestel zit,
2x 6,3V 250mA

Daar deze parallel zitten dien je ze beide tegelijk te vervangen voor gelijk waardige
dus bv 2x 6V 100mA of wat anders wat er op kijkt.

Anders brand de ene feller dan de ander.

Philips 22 AH 994 (met 22 GC 037) - Overblijvende vraagjes...

door Klingsor, 26-02-2012, 21:12 (4740 dagen geleden) @ Klingsor
Gewijzigd door Klingsor, 26-02-2012, 21:17

Alvast bedankt voor jullie snelle en goede antwoorden en alle hulp!
Ik maak even een nieuw vragenlijstje van wat nog overblijft om het ergens wat duidelijk te houden...

3)
Als je aan de knopjes draait, bijna aan alle knopjes, dan hoor je gekraak in de luidsprekers. Eens die goed staan, geen enkel probleem meer.
Slijtage op de potentiometers?
Contactspray of afblijven?

5)
Ik heb gezien dat de naald van de platenspeler (400 II) lichtjes scheef staat.
Ik hoor wel niks abnormaals. Moet die toch vervangen worden of ik daar rustig mee door?

6)
Het moet mogelijk zijn om er een goede hifi CD-speler bij te zoeken en die via een (rood-wit 2RCA -> DIN 5pin) kabel aan te sluiten op de "aansluiting externe recorder" van de Philips 22 AH 994 om zo diens versterker te kunnen gebruiken.
Na wat zoeken kom ik op Google inderdaad zo'n kabel tegen. (Lijkt wel niet zo courant.)

7)
Gisteravond vastgesteld dat de platenspeler, wanneer de plaat ten einde is, de leesarm opheft en dan zichzelf met een hevige klik uitschakelt naar de 'off'-stand. Hij blijft evenwel boven de plaat hangen, komt dus niet terug naar de beginstand naast de plaat, en dat vind ik toch wat raar. Bij platenspelers die ik ken is dat altijd wel het geval...
Is het mechanisme kapot, is er een snaar te vervangen, of is dat toch zo bij dit toestel (of dus bij de Philips 22 GC 037, die dezelfde platenspeler blijkt)?

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 26-02-2012, 22:15 (4740 dagen geleden) @ Klingsor

Alvast bedankt voor jullie snelle en goede antwoorden en alle hulp!
Ik maak even een nieuw vragenlijstje van wat nog overblijft om het ergens wat duidelijk te houden...

3)
Als je aan de knopjes draait, bijna aan alle knopjes, dan hoor je gekraak in de luidsprekers. Eens die goed staan, geen enkel probleem meer.
Slijtage op de potentiometers?
Contactspray of afblijven?

Enkel juiste contactspray gebruiken, bedoeld voor potmeters.
Belangrijk, meeste reinigers wordt de boel gort droog van en blijf je wekelijks spuiten.
Je snapt lopertje dat over een baantje sleept dat dat iets vet moet zijn.
potmeter reiniger dus.
Is gewoon vuiligheid wat je hoort.

5)
Ik heb gezien dat de naald van de platenspeler (400 II) lichtjes scheef staat.
Ik hoor wel niks abnormaals. Moet die toch vervangen worden of ik daar rustig mee door?

Als ie niet te scheef staat en links rechts volume verschil prima, fijn zo laten,
ieder geval niet gaan buigen nu dat wordt alleen maar erger.

6)

Ja dat gaat wel, eigenlijk is CD iets te veel voor een tape ingang, indien je CD speler een volume regeling heeft via bv de afstandsbediening dan volume CD-speler op 75% zetten.
Anders hoor je hooguit bij erg luide passages misschien ietsjes vervorming.
Stuk gaat er niets.

7)
Gisteravond vastgesteld dat de platenspeler, wanneer de plaat ten einde is, de leesarm opheft en dan zichzelf met een hevige klik uitschakelt naar de 'off'-stand. Hij blijft evenwel boven de plaat hangen, komt dus niet terug naar de beginstand naast de plaat, en dat vind ik toch wat raar. Bij platenspelers die ik ken is dat altijd wel het geval...
Is het mechanisme kapot, is er een snaar te vervangen, of is dat toch zo bij dit toestel (of dus bij de Philips 22 GC 037, die dezelfde platenspeler blijkt)?

Kan wat hard geworden vet zijn, of anders de snaar, we hebben geen glazen bol om dat op afstand te bezien,
moet je zelf constateren onderzoeken.

Draait plateau wel gewoon door?
Staat deze stil slipt de snaar.

Simpel, haal plateau er af, zie je een 2e kleine plateau zitten, hier zit de snaar op.
Maak de snaar schoon, helpt ook, indien er nog een beetje strak om zit.
Asje motor ook even ontvetten.

door Klingsor, 19-03-2012, 09:58 (4719 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Klingsor, 19-03-2012, 10:37

7)

Kan wat hard geworden vet zijn, of anders de snaar, we hebben geen glazen bol om dat op afstand te bezien,
moet je zelf constateren onderzoeken.

Draait plateau wel gewoon door?
Staat deze stil slipt de snaar.

Simpel, haal plateau er af, zie je een 2e kleine plateau zitten, hier zit de snaar op.
Maak de snaar schoon, helpt ook, indien er nog een beetje strak om zit.
Asje motor ook even ontvetten.

Intussen heb ik ook de Service Manual gevonden en er eens wat grondiger naar gekeken. Als beginnend hobbyreparateur zie ik intern echter weinig abnormaals en geraak ik niet meteen verder...

De grote aandrijfsnaar, die op de kleine plateau onder de grote, draait volledig normaal.
De motor ook. Als de plaat ten einde is, stopt die ook. Er is dus geen slip van de snaar, alles stopt plots met een klik.
Ik zie ook in de Manual geen tweede snaar (die er meestal wel is) om de arm te doen terugkeren. Er is ook (op p. 20) enkel sprake van "automatic stop", en niet van "return".
Zou het niet kunnen dat er in dit toestel geen terugkeermechanisme is, maar enkel een stop, en je dat terugzetten van de arm manueel moet doen? Of is dat onmogelijk en zie ik iets helemaal over het hoofd?

Even een foto hiervan - het is het gedeelte onder de as van de arm langs onderen bekeken (naarboventoe in 'service stand') :

[image]

Die veer 158, links in beeld, aan dat element 157, rechts, hangt in de begintoestand vrij slap. Is dat het? Ik heb die er afgehaald en ze blijkt wel normaal te reageren zoals een veer moet doen, vanaf de eerste mm. Ze springt dus terug, zij het met weinig kracht. Kan er teveel wrijving zijn met elemant 145, links tot midden onderaan in beeld?
Of waarvoor anders dient die veer?

door franc @, Loosbroek, 19-03-2012, 10:24 (4719 dagen geleden) @ Klingsor

Hallo,

Bij dit soort platenspelers en meerdere van Philips zit geen terugkeermechanisme ingebouwd dus de arm gaat alleen omhoog aan het einde zoals bij jou.
Je kunt hier verder niets aan doen.

En...veel plezier met je spullen.

groet Frank

door Dave @, Omg. Leiden, 26-02-2012, 23:49 (4740 dagen geleden) @ Klingsor

Lampjes 6,3 Volt 250mA met schroeffitting (= type 8009D), kan
ik je wel aan helpen.
Ik heb nog voldoende nieuwe beschikbaar.
Geef bij interesse maar even een mailtje via het envelopje.

door Klingsor, 18-03-2012, 12:04 (4720 dagen geleden) @ Dave
Gewijzigd door Klingsor, 18-03-2012, 12:06

Die lampjeshistorie is al wel even mooi afgehandeld.
We hebben weer vol klank- én lichtspel.
Bedankt allemaal, want zo maken ze ze niet meer...

De platenspeler is iets voor binnenkort.
Die arm komt nog steeds niet vanzelf terug bij het opheffen/stoppen.

(Intussen heb ik de smaak zelfs al wat te pakken, zoals iedereen hier kan zien...)

Philips 22 AH 994 - Laatste vraagje...

door Klingsor, 19-03-2012, 10:43 (4719 dagen geleden) @ Klingsor
Gewijzigd door Klingsor, 19-03-2012, 10:44

Nog even een laatste vraagje...

8)
Ik zie centraal op de printplaat onderin nog een derde lampje zitten. Zo'n langgerekt smal cilindrisch lampje met twee metalen uiteinden, een "festoon bulb"...

Waarvoor zit dat daar? Is dat puur en alleen om licht te krijgen langs de verluchtingsgaten bovenaan? Of is dat misschien verlichting van het cassettevenster? Of nog anders?
Dat werkt blijkbaar ook niet meer.

Kan iemand me daarom nog even helpen met het juiste type, ajb, want ik vind dat lampje niet meteen terug in de service manual (aangezien je die dingen blijkbaar moet leren lezen...) en de letters zijn onleesbaar geworden...

Veel dank!

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 19-03-2012, 14:05 (4719 dagen geleden) @ Klingsor

Vreemde plaats voor een lampje, lijkt mij. Zeker weten dat het geen zekering is? Wat staat erbij op de printplaat (positienummer)?

door Klingsor, 22-03-2012, 11:57 (4716 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door Klingsor, 22-03-2012, 12:01

Vreemde plaats voor een lampje, lijkt mij. Zeker weten dat het geen zekering is? Wat staat erbij op de printplaat (positienummer)?

Neen, ben niet zeker, ik ken er (nog) bijna niks van...

Het gaat om het buisje op deze foto (boven op de foto is links in het echt):

[image]

Er staat op de plaat "250mA-T", en er staat op het buisje "250mA 250V"
(Wat betekent -T?)
Positie is "1001".

Het heeft even geduurd voor ik doorhad dat de printplaat in de service manual in spiegelbeeld stond, maar daar ziet het er zo uit :

[image]

Ik vind echter geen verdere verwijzing of uitleg naar die "1001"?

door Willem.H.N. @, Enschede, 22-03-2012, 12:18 (4716 dagen geleden) @ Klingsor

Het is een glaszekering van 250ma traag.

--
Lukt het niet?
gebeurt mij ook wel eens.

door Klingsor, 22-03-2012, 12:23 (4716 dagen geleden) @ Willem.H.N.

I see...
Dankjulliewel allemaal, weer een toestel van de sloop gered!

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 22-03-2012, 22:15 (4715 dagen geleden) @ Klingsor
Gewijzigd door Maarten Bakker, 22-03-2012, 22:16

:)

Overigens is 1001 het positienummer, daarmee kan je onderdelen makkelijk terugvinden in het schema.