Philips 22GF732 Plantendraaier (Toestel of techniek)

door Tom.eijkelenberg @, 15-10-2025, 19:41 (5 uur en 25 minuten geleden)

[image][image][image][image][image][image][image][image][image]
Heb een Philips 22GF732 platenspeler onder revisie genomen. Alles netjes opgepoetst, motorlagerbussen eerst ontvet (Aceton) en daarna voorzien van siliconenolie om zo een laagst mogelijk wrijving te bekomen tet de as van de rotor.
Aandrijfonderdeeltjes ook netjes ontvet en ook de centrale naaf voorzien van siliconenolie.
Alles lijkt "weerstandsloos" te draaien totdat ik de motor opzet. De eerste uren draait deze de platen veel te traag op hun respectievelijke 33/45/78 Rpm. Na een 8-tal draaiuren benadert hij de ingestelde snelheden.
Het zou logischerwijs zijn dat het smeermiddel te visceus zou zijn en dient opgewarmd te worden maar ik heb siliconenolie gebruikt welke van wrijvingsweerstand en viscositeit reeds zeer laag is en eigenlijk niet veel lager wordt in functie van de bedrijfstemperatuur.
Nergens lijkt er iets mechanisch geblokkeerd te zitten en heb volgende kunnen vaststellen:
-Spanning op de spoelen van de motor: ±115V (bij netspanning 225-230VAC, deze verandert niet in functie van de bedrijfsduur
-Weerstand van de rotor van de motor = Cte in functie bedrijfstemperatuur
-Zowel motor als tansformator worden niet overdreven warm in functie bedrijfsduur
-Er is helemaal geen slip te merken tussen disc, wieltje en poelie motor
-Instelling spanningscarrousel: 220VAC

Heeft er iemand weet van wat ik eventueel over het hoofd zie?
Ik heb in bijlage illustrerende foto's en elektrische schema voorzien
Groetjes, Tom

Philips 22GF732 Plantendraaier

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 15-10-2025, 20:45 (4 uur en 21 minuten geleden) @ Tom.eijkelenberg
Gewijzigd door Leo Snoeren, 15-10-2025, 20:51

Dag Tom,

Philips heeft nooit siliconenolie gebruikt en en begrijp ook niet waarom jij dat nu gedaan hebt. Los van je goede bedoelingen zou ik het bij naaimachine olie houden.

Lagers enkele malen goed spoelen met IPA en droogblazen met perslucht.

Het zijn sinterbrons lagers, dat wil zeggen dat de lagers olie kunnen opnemen. Voorwaarde is dat ze schoon zijn, vandaar dat spoelen en droogblazen.

In dit proces span je de as in, in bijvoorbeeld een boormachine met flink toerental.

Als alles goed schoon en droog is voeg je voorzichtig wat naaimachineolie toe.

Daarna loopt de motor probleemloos.

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

door soundman2 @, Wouw, 15-10-2025, 22:56 (2 uur en 10 minuten geleden) @ Leo Snoeren

Aceton is dodelijk voor de sinterbronslagers.
Het anker van de motor rust op een kogeltje. Bij oudere pick-ups was dat een oorzaak dat de motor minder soepel liep. Het onderliggende kunststof plaatje had een indeuking en dat was de oorzaak dat de motor het vereiste toerental niet haalde, omkeren van het plaatje loste het probleem op.
Ik weet niet waar het kogeltje bij deze motoren op rust, maar het probleem zou wel hetzelfde kunnen zijn.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 15-10-2025, 23:46 (1 uur en 19 minuten geleden) @ Tom.eijkelenberg

Was even zoeken, motortype is een Spleetpool motor
Uit Radio Bulletin 1972-06

Link naar site met uitleg.

Wat versta je onder te traag.
Is dat echt hoorbaar te traag of is het ver achter de komma een afwijking?
Is maar een pick-upje.

Er is natuurlijk meer wat de vertraging kan veroorzaken.
Ben het eens met Leo, niet gaan experimenteren type oliën.
Inderdaad lagers zijn poreus en zo laten ze steeds beetje olie vrij als dat nodig is.

Ga je die uitwassen ontstaan er weer problemen.
Bij bouwmarkt die gele flesjes en pak je de dunne Kroonolie.

Bekijk ook tussen wieltje of deze voldoende wrijving heeft (maat is minder belangrijk)
en loopt deze goed tussen de spindel trap.
Binnenzijde plateau goed schoon.
En de draaiplateau pin is deze zuiver?

Aan de top is deze zuiver, indien kuiltje geeft dat wrijving tov het kogeltje.
Kogeltje is dat zwarte wat je ziet zitten als je op plateau pin kijkt.