Windows 10 ESU (Computertechniek)
door Frans , Bredene, België, 16-10-2025, 20:24 (1 dag en 9 uur geleden)
Hallo,
Zoals velen zit ik ook met een PC die niet kan geüpgraded naar Windows 11 nu bied Microsoft
een gratis verlenging aan voor een jaar op voorwaarde dat je je inschrijft voor het ESU program.
Nu stel mij de vraag als de verlenging gratis is en zonder voorwaarden waarom doen ze dan niet
gewoon voort met updaten zonder die inschrijving van het ESU program of wordt je dan toch gekoppeld aan één of andere verplichting zonder dat je het weet?
Ik benieuwd als er al iemand het geprobeerd heeft en er geen narigheden heeft aan ondervonden.
Vriendelijke groeten
Frans,
Windows 10 ESU
door PA2JAN , Marknesse, 16-10-2025, 20:54 (1 dag en 9 uur geleden) @ Frans
op de volgende pagina wordt in het Nederlands uitgelegd hoe je toch W11 kunt installeren op een pc die niet aan Microsoft's eisen voldoet.
https://www.schoonepc.nl/windows11/windows_11_hardware-eisen_omzeilen.html
Succes,
Jan
Windows 10 ESU
door Maarten Bakker
, Haarlem/Delft, 16-10-2025, 20:55 (1 dag en 9 uur geleden) @ PA2JAN
Gewijzigd door Maarten Bakker, 16-10-2025, 20:58
Maar dat moet je in veel gevallen niet echt willen. Alleen als je persé Windows 11 nodig hebt, en de incompatibilliteit alleen bijzaken zoals TPM betreft. En ook dan is niet duidelijk bij welke toekomstige update het feest zomaar voorbij kan zijn.
Windows 10 ESU
door PA2JAN , Marknesse, 16-10-2025, 20:59 (1 dag en 9 uur geleden) @ Maarten Bakker
Een alternatief is Linux Mint installeren, maar dat is ook niet voor iedereen weggelegd.
Windows 10 ESU
door henk vdb , Breda, 17-10-2025, 23:17 (6 uur en 44 minuten geleden) @ PA2JAN
Gewijzigd door henk vdb, 17-10-2025, 23:42
VEEL eenvoudiger dan windows vanaf 0 te installeren en voor wie nog nooit eerder Linux Mint heeft geïnstalleerd zijn er maar zat websites te vinden die goed en duidelijk uitleggen hoe je dat doet. Je bent snel klaar, hoeft geen virusscanners te zoeken/installeren EN je hebt gelijk een boel VOLLEDIG en GOED werkende handige software die je dus niet hoeft te gaan zoeken.
Zelden een losse driver nodig, diverse oude laptops voorzien die geen losse drivers nodig hadden.
Geen account nodig en geen opgedrongen cloud opslag waarvoor je telkens gesmeekt wordt om tegen betaling meer ruimte te krijgen.
Kost je allemaal VEEL minder tijd dan een windows installatie helemaal naar je hand te zetten, en ook onderhoud/updates gaan zeer snel, meestal niet nodig om de computer opnieuw op te starten.
Je houd veel tijd over om je computer te gebruiken zoals die bedoeld is, zonder allerlei beperkingen.
Relax!
Windows 10 ESU
door Ben
, Waddinxveen, 16-10-2025, 21:04 (1 dag en 8 uur geleden) @ Frans
"ESU is een betaald programma dat personen en organisaties van elke grootte de mogelijkheid biedt om het gebruik van Windows 10 apparaten na het einde van de ondersteuningsdatum op een veiligere manier uit te breiden".
Grappig is dat MS ook hier weer geld slaat uit het "beveiligen" van je "oude" systeem.
Heerlijk om te zien/lezen dat vele daar toch weer intrappen.
(En gaat het mis dan zijn ze niet thuis.)
Het blijft een middeltje tegen "slechte adem" terwijl je daar zelf wel iets aan kan doen.
Cookies, Back-up, Registry Cleaner, Virus scanner en niet op gekke sites klikken.
Meer schrijf ik maar niet.
Groet, Ben
Windows 10 ESU
door Ericq , 16-10-2025, 21:20 (1 dag en 8 uur geleden) @ Ben
ESU is een betaald abonnement voor beveiligingsupdates voor 1, 2 of 3 jaar voor W10. Hiermee kun je dus de '''verplichte''' overgang naar W11 nog even uitstellen. Onder druk van de EU is echter voor ingezetenen van de EU het 1e jaar gratis. Dus feitelijk heb je nog een jaar om zonder te moeten betalen door te gaan met een 'veilige' W10 (mits je regelmatig up date).
Maar zoals al eerder aangegeven, als je PC om wat voor reden geen W11 aankan, overstappen op Linux Mint Cinnamon. Zelf doen en leren of lid worden van de HCC, die biedt je voor Linux een supergoede ondersteuning inclusief allerlei workshops.
Windows 10 ESU
door Maarten Bakker
, Haarlem/Delft, 17-10-2025, 12:01 (18 uur en 0 minuten geleden) @ Ericq
Feitelijk elke Linux smaak die met een beetje vriendelijke GUI leverbaar is. Ik moet de overstap van Debian (LTS) met alleen een terminal als interface nog maken naar iets met een GUI erop. Daarnaast gebruik ik dus op het moment nog Windows.
Windows 10 ESU
door Piet Blaas
, Arnhem, 17-10-2025, 17:38 (12 uur en 23 minuten geleden) @ Ericq
Er is best veel te zeggen om over te stappen naar Linux. Enerzijds het gedoe met updates en zo. Maar nu Microsoft braaf doet wat de grote baas in Washington van hun verlangt wordt het wel een beetje eng.
Ik heb wel wat ervaring opgedaan met Linux en met een geschikte UI hoef je ook al die commando's niet te leren. Voor gewone applicaties als tekstverwerken, spreadsheet, e-mail en dergelijke zijn er goede alternatieven die onder Linux werken.
Maar ja... als fervent fotohobbyist kan ik eigenlijk niet zonder het programma Lightroom. En dat werkt alleen onder Windows en Mac. Er zijn alternatieven die ook onder Linux werken, maar die zijn bijzonder omslachtig en batchverwerking kunnen ze niet aan.
--
Groeten,
Piet.
Windows 10 ESU
door Maarten Bakker
, Haarlem/Delft, 17-10-2025, 11:58 (18 uur en 2 minuten geleden) @ Ben
Zo doe ik dat op het moment ook.
Windows 10 ESU
door electron , eindhoven, 16-10-2025, 21:22 (1 dag en 8 uur geleden) @ Frans
IK- ben die manipulaties van Bill Gates (de smeerlap ) meer dan zat!
Microsoft heeft plannen met U(!)- en die zullen U niet bevallen:
https://www.youtube.com/watch?v=C44iCr6czAo
==
Het Windows 10 Extended Security Updates (ESU) programma stelt gebruikers in staat om kritieke beveiligingsupdates voor hun Windows 10-apparaten te blijven ontvangen nadat de officiële ondersteuning op 14 oktober 2025 is beëindigd. Inschrijving in het ESU-programma is tegen betaling mogelijk.
==
En hoe sekuur zijn die sekuur-ietie eigenlijk wel niet. Nou nee- LAAT MAAR..
Persoonlijk wil ik part nog deel hebben aan Windows 10 ESU. PUNT!
Ik ga tzt. nog eenmaal W10 compleet verversen met de beste W10.build.
Daarnaast een extra drive inbouwen voor Linux- waar MS niet bij kan!
Groet, Ben@
Windows 10 ESU
door WalterH , Den Haag, 16-10-2025, 21:35 (1 dag en 8 uur geleden) @ electron
Sorry je te moeten teleurstellen, maar Bill is al vele jaren niet meer de baas bij Microsoft.
Hij heeft nog wel flink wat aandelen, maar is allang ook geen meerderheidsaandeelhouder meer
Dat zijn een aantal grote beleggingsfondsen.
Walter
--
W. Heemskerk
Windows 10 ESU
door Ben Koehorst , Maartensdijk, 16-10-2025, 21:41 (1 dag en 8 uur geleden) @ Frans
MS heeft geprobeerd zoveel mogelijk gebruikers te motiveren om W11 te gaan gebruiken. Voordeel voor hun is dat ze dan de ondersteuning van W10 zouden kunnen stoppen. Het in de lucht houden van zowel W10 als W11 levert natuurlijk dubbel werk op. Daarom hebben ze eerst geprobeerd een drempel op te werpen door ESU als betaald programma uit te brengen. Maar daartegen kwam de W10-community in opstand, want verreweg de meeste gebruikers van W10 zijn tevreden en voelen die handelwijze als chantage. En de aanschaf van een nieuwe PC acht men vaak onnodig.
Door de vele protesten is MS uiteindelijk door de knieen gegaan en men heeft ESU toch maar gratis aangeboden. Maar om de W10-community zo goed mogelijk in kaart te brengen stelt men als voorwaarde dat je een MS-account hebt. Als je dat nog niet hebt zul je dat moeten aanmaken. Zo kunnen ze precies nagaan wie hier nog gebruik van maakt.
--
M.v.g
Ben
Windows 10 ESU
door Maarten Bakker
, Haarlem/Delft, 17-10-2025, 12:04 (17 uur en 57 minuten geleden) @ Ben Koehorst
Dat is niet alleen om het in kaart te brengen, maar omdat ze eigenlijk iedereen aan een account willen hebben. Software als abonnement was ooit de ambitie, maar ze staan in een spagaat.
Zolang er nog een versie van Windows 10 onderhouden wordt, en dat is sowieso het geval de komende jaren (IoT, POS dat soort versies, maar ook gewone versies voor grote klanten) is het weinig extra werk om alle versies te onderhouden, dus ook dat is niet het excuus dat je denkt dat het is.
Windows 10 ESU
door Maurice
, Dordrecht, 16-10-2025, 22:37 (1 dag en 7 uur geleden) @ Frans
Frans,
Je PC stopt echt niet morgen.
Net als PC's die ik hier heb met DOS 2.1 Win 3.11, WIn 2000,XP,7,10
Enige dat stopt is de Internet beveiliging.
Rest?
Nope blijft gewoon werken.
ALs je "vage"sites gaat bezoeken, of kritieke bank zaken gaat doen.
Koop een WIN11 een dezer maanden met uiteraard nieuwe beveiliging er op.
(Ik hoef dat niet, zit in mijn internet pakket al maandelijks)
TIP:
Heb net vorige week een Refurbashed WIN 11 gekocht desktop PC gekocht.
omdat mijn net 5jr gekochte win10 net niet die win11 update aan kan)
Bij gerenomeerde Computer winkel.
Heeft ding keurig voor me in orde gemaakt.
Waarde is de helft van een hagel nieuwe.
En van gerenommeerd merk, gelijk die win10 die ik nu heb.
Internet staat vol met 2e hands PCs die van bedrijven komen.
Vaak paar maanden oud of jaar.
AH ja staat hier nog naast me zonder stekker er in. mooi te zijn
Al die programma's nog over zetten.
Zou absoluut NIET in gaan op die Win10 acties
Totaal zinloos.
Echt nutteloos in mijn ogen.
Kijk, je krijgt toch een strop om je nek met die WIndhoos.
Of stap over op Linux en dergelijke met je oude PC ,
Kan ook.
Staat hier ook een 12jr oude PC met hagel nieuwe Linux er op,
1e tbv mijn computer hobby projecten.
2e om er mee leren te werken.
Ga niet knoeien met die WIn10
Alleen als je echt een zeldzaam programma hebt die waarlijk op 10 moet draaien.
Heden ken ik er niet 1 meer.
Dus gewoon je win10 gebruiken.
Desnoods haal je je bank programmatuur er van af,
Je gevoelige prive zaken.
De rest.
Fijn op door blijven werken.
Windows 10 ESU
door Sietze Osinga , Koekange, 17-10-2025, 11:06 (18 uur en 54 minuten geleden) @ Maurice
Ook ik heb een refurbished PC met geinstalleerd Win.11 gekocht voor een zeer prettig prijsje.Ben je in een keer van alle gedonder af.Even wennen aan de nieuwe layout,maar alles werkt perfekt.
Op mijn oude laptop zit Linux geinstalleerd en werkt prima,(zonder vervelende reclames).
Groeten,
Sietze.
Windows 10 ESU
door Maarten Bakker
, Haarlem/Delft, 17-10-2025, 12:06 (17 uur en 55 minuten geleden) @ Maurice
De internetbeveiliging (Windows Defender of hoe het vandaag ook heet) blijft bij WIndows 10 zelfs nog gewoon werken.
Wat je verliest zijn beveiligingsupdates (patches) voor als er een nieuwe bug gevonden wordt in Windows.
Windows 10 ESU
door Hersteller , Haarlem, 17-10-2025, 10:50 (19 uur en 11 minuten geleden) @ Frans
Gewijzigd door Hersteller, 17-10-2025, 10:54
Om veilig naar ESU te gaan, zonder MS account inlog. Nieuw profiel (admin rechten) met (eventueel nieuw aangemaakt) MS account maken. Aanmelden bij ESU. Controleren bij Windows update of je aangemeld bent. Profiel verwijderen, je blijft aangemeld. Zo werkte het gisteren, maar kan veranderen.
Windows 10 ESU
door Frans , Bredene, België, 17-10-2025, 11:54 (18 uur en 7 minuten geleden) @ Frans
Hallo ,
Bedankt voor jullie reacties , ik zie dat de meeste hier niet kiezen voor de verlenging
van W10 , ik heb een MS account dus zou het voor mij geen probleem mogen zijn.
Dus heb ik drie mogelijkheden :
-de verlenging van W10 voor een jaar
-een nieuwe PC met W11
-overstappen naar Linux
Ik heb al altijd met Windows gewerkt en zou daar het liefst bij blijven.
Zou het kunnen dat W12 al voor de deur staat , dan zou een jaartje wachten niet slecht zijn.
Mvg
Frans,
Windows 10 ESU
door Hersteller , Haarlem, 17-10-2025, 13:56 (16 uur en 5 minuten geleden) @ Frans
Ik mis de optie; huidige PC naar Windows 11. Al voor vele mensen met succes gedaan.
Windows 10 ESU
door hanswal , Hoorn, 17-10-2025, 15:27 (14 uur en 34 minuten geleden) @ Hersteller
Ik mis de optie; huidige PC naar Windows 11. Al voor vele mensen met succes gedaan.
Herman,
Frans begint de draad met "Zoals velen zit ik ook met een PC die niet kan geüpgraded naar Windows 11". Het is dus geen optie.
Hans
--
scoper apestaart quicknet punt nl
Windows 10 ESU
door Paul Brouwer , Haarlem, 17-10-2025, 16:21 (13 uur en 40 minuten geleden) @ Hersteller
Gewijzigd door Paul Brouwer, 17-10-2025, 16:24
Klopt. Al mijn (oudere) PC's draaien op W11. W10 upgraden kan jij doen met info op deze Youtube-film. (https://www.youtube.com/watch?v=cKEIPC9MW9k)
Groeten,
Paul
NB
Wel de juiste taal van het ISO-file kiezen.
--
Windows 10 ESU
door Maarten Bakker
, Haarlem/Delft, 17-10-2025, 14:44 (15 uur en 17 minuten geleden) @ Frans
Het zou best kunnen dat Windows 11 een kortlevende versie is zoals Vista of 8. Ik vervang meestal mij OS niet voordat ik mijn hardware vervang en heb ook geen zin om van alles weer proberen werkend te krijgen als het misgaat, dus 10 blijven gebruiken is voor mij logisch.
Windows 10 ESU
door henk vdb , Breda, 17-10-2025, 22:52 (7 uur en 9 minuten geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door henk vdb, 17-10-2025, 23:28
W11 is ook al weer 4 jaar OUD ondertussen: werd officieel gelanceerd op 5 oktober 2021.
En nog steeds niet van huis uit met ingebouwde voldoende beveiliging en goede en bruikbare kantoorsoftware, browser, email programma enzoverder. Het blijft aanmodderen, zie bv. dit forum:
Windows 10 ESU
door electron , eindhoven, 17-10-2025, 15:06 (14 uur en 54 minuten geleden) @ Frans
Wat ons staat te wachten met W11 (zie eerdere link)-->
1) MS wil onze data gaan opslaan in de cloud- dus op MS servers- photos, emails, documenten, surfgedrag, etc.
2) MS wil bitlocker standaard op ingeschakeld zetten- alles wordt versleuteld.
Betekent dat als MS dat wil- je niet meer bij JOU data kan komen.
Net als bij YouTube- MS schakelt je gewoon UIT als ze dat willen! Of je PC kan niet meer opstarten.
3) MS is Onvriendelijk tegenover LINUX- Pure vijandigheid!
Mocht er een MS-Update komen die de bootloader wijzigt- dan is de kans groot- dat je Linux niet meer kan opstarten.
Ook kunnen zomaar Linux partities verdwijnen.
Nou- ik ga niet braaf als een hondje Opstaan en Pootjes geven aan MS op hun bevel!
Het is mijn PC- daar blijft MS van af- GRRRrrrr.
Ben@
@Maarten- Probeer MX-Linux. Is Debian- zie DistroWatch.
Windows 10 ESU
door Frans , Bredene, België, 17-10-2025, 17:42 (12 uur en 19 minuten geleden) @ electron
Linux kan dus wel een beveiliging van hardware garanderen en dat zonder TPM module , MS kan dat
dus niet of wil het niet.
Ik heb buiten de Defender heb nog een antivirus van "ESET" zou deze krachtig genoeg zijn om
W10 veilig te houden?
Mvg
Frans,
Windows 10 ESU
door electron , eindhoven, 17-10-2025, 18:29 (11 uur en 32 minuten geleden) @ Frans
Gewijzigd door electron, 17-10-2025, 18:31
Dag, Frans- heb Eset nooit gebruikt, maar schijnt prima..
Ik gebruik BitDefender-Free al enkele jaren- staat goed genoteerd. AbnAmro gebruikt ook BitDefender!
Zoals @Maarten zegt- niks mis met W10. Wacht- wat MS met W11 van plan is.
Windows is een besturings-systeem om je PC te besturen.
Laat MS zich daar maar op concentreren- en niet ons gaan bespioneren of beteugelen.
Het is de applicatie software die zo'n PC nuttig maken- en toevallig zijn die van MS vaak nogal brak.
Virussen is net als oversteken- goed opletten! Windows werkt te gemakkeljk- daar schuilt het gevaar.
Bij Linux moet Jij toestemming vragen om iets ge-installeerd te krijgen- dus belletje gaat rinkelen bij Virus.
Ben@
Windows 10 ESU
door Maarten Bakker
, Haarlem/Delft, 17-10-2025, 21:40 (8 uur en 20 minuten geleden) @ Frans
In principe is Defender al krachtig genoeg. ESET heeft extra features maar is zoals eigenlijk alle 3rd party scanners best zwaar. Op wat oudere hardware niet per definitie een goede keus.
Windows 10 ESU
door Maarten Bakker
, Haarlem/Delft, 17-10-2025, 21:39 (8 uur en 22 minuten geleden) @ electron
@Maarten- Probeer MX-Linux. Is Debian- zie DistroWatch.
Dankje! Die zal ik tegen die tijd zeker proberen.
Windows 10 ESU
door Kees van Dijke
, Heerlen, 17-10-2025, 17:21 (12 uur en 40 minuten geleden) @ Frans
Hallo Frans,
Inschijving Windows 10 op mijn oude laptops en PC's werken bij mij prima. Ik heb nu security updates tot 13 Oktober 2026. Overigens kan je in veel gevallen (CPU met o.a. SSE4.2 instructie set) Windows 11 25H2 als update via de DOS prompt of een fresh install als je een USB stickje hebt gemaakt met Rufus of 3 regels via regedit invoeren om de TPM en CPU eisen te omzeilen. Werkt wel, is ook legaal, is echter niet aan te raden.
Voor belangrijke (financiële) zaken kan je ook Linux Mint 22.2 of Debian 12 overwegen en een dual boot combinatie maken.
Verder heb ik een klassieke reeks met PC's, Acorn Atom, C64, MSX, 386DX40 en de rest ertussenin. Verder nog Apple iMacs die ik meer als TV gebruik en eigenlijk onverwoestbaar zijn.
groetjes,
-=Kees=-
Windows 10 ESU
door Frans , Bredene, België, 17-10-2025, 20:02 (9 uur en 59 minuten geleden) @ Kees van Dijke
Hallo Kees ,
Tot nu toe heb jij nog geen problemen ondervonden na het inschrijven voor het ESU program.
Ik zou het ook willen doen om mijn PC nog een jaar de kans te geven veilig te werken maar
ik vertrouw het zaakje niet.
Ze hebben jaren geüpdatet zonder ESU program en nu kan het niet meer zonder,wat zit daar achter?
Mvg
Frans,
Windows 10 ESU
door Maarten Bakker
, Haarlem/Delft, 17-10-2025, 21:47 (8 uur en 14 minuten geleden) @ Frans
Wat er achter zit is vrij simpel. Men wil graag iedereen op de nieuwste Windows 11 overzetten. Dus updates voor de vorige versie mogen niet te vanzelfsprekend zijn.
De datum dat de updates stoppen is al jaren geleden geprikt. Feitelijk dus nu een verlenging in het voordeel van de gebruiker. Vroeger was dit soort dingen altijd iets dat alleen tegen betaling aan grote bedrijven en instituten (honderden of duizenden werkplekken) werd aangeboden. Nu dus ook aan kleinere bedrijven en particulieren.
Zoals ik elders al noemde zijn er nog wel een aantal Windows 10 distributies die sowieso nog updates ontvangen, waar de vantevoren bepaalde einddatum verder ligt. Dat zijn geloof ik de IoT versie en de kale bare metal versie. Mogelijk ook nog PoS. Ik zou de details op moeten zoeken. Bij Windows 7 had je destijds ook dat de PoS versie nog een tijd updates kreeg en die zijn soms door anderen nog gebackport naar de andere Windows 7 varianten.
Windows 10 ESU
door Hersteller , Haarlem, 18-10-2025, 00:55 (5 uur en 6 minuten geleden) @ Maarten Bakker
Windows LTSC-versies (Long-Term Servicing Channel)