aardbrom Phl AF967 (Toestel of techniek)
Even een vraag.
Philips AF967 heeft toch een vervelende aardbrom.
Krijg het niet goed.
Alles gemeten en bekabeling en pluggen etc zijn in orde.
Op 412 element een brom, met de Dyanavector element stil.
412 heb ik er 2 van en dat helpt niet.
967 pu is toch ontworpen voor de 412!
FA960 Philips amp zou toch samen een perfecte match moeten zijn.
En nee met de Dual 721 pu nergens last van.
Ook 412 element is stil op de Dual.
Dan de vraag waar zou het mis kunnen gaan.
Arm zelf is geaard,
-aardink linker kanaal zit met huis element verbonden.
Heb ik Rechts mee geaard met een link ... helpt niet.
Aarddraad op de amp helpt helemaal niets, aardbrom blijft.
Bij de 412 is ground Links verbonden met huis element.
Zit geen groundlink tussen Ground Links en Ground rechts.
Hoewel amp dat wel heeft.
Typisch
schema Pu 967
schema phono van de fa960
aardbrom Phl AF967
hallo Maurice,
Als ik je verhaal zo lees, zou het toch in het kopje moeten zitten. De DUAL shell heeft een messingplaatje in de kop zitten wat contact maakt met het metalen huis van het element.Het element is dan ge-aard dmv een oogje bij het aansluitpennetje.Ook de schroefjes maken contact. Of wordt hier de shell van Philips met die messing stripjes gebruikt; kwamen vooral voor bij de 22GP212 series voor (ook andere types).Waarom gebruik je die Dual niet er bij?
mvg, Maarten van Dijk.
aardbrom Phl AF967 - enkele vragen
Hallo Maurice,
Enkele triviale vragen (zodat ik het probleem goed begrijp, misschien heb ik alles ook niet goed gelezen hoor ):
* is de brom in L en R kanaal gelijk?
* als je het element aansluit, maar niet vastschroeft, geeft draaien van het element dan verandering in de brom?
* maakt het verschil als de aarde van de arm niet aangesloten is?
* maakt het verschil als je de kanalen op het element omwisselt (L-draden aan R-spoel en omgekeerd)?
* maakt het verschil als je op het element de + en - van de draden omwisselt (dus rood en groen omwisselen en wit en blauw)?
* is de brom gelijk als de netsteker van de platenspeler er niet in zit?
* is de brom gelijk als je de platenspeler verplaatst?
* is de brom gelijk als je de massa-aansluiting aan aarde (waterleiding, verwarming) aansluit of los laat?
* maakt het verschil als je de aansluitingen van L-spoel met elkaar doorverbindt bij het element (element dus kortsluiten) en R idem?
Bovenstaande voor zover het praktisch uitvoerbaar is natuurlijk.
Groeten,
Jac
aardbrom Phl AF967 - enkele vragen
Stappen uitgevoerd,
Bleek toch in de losse aardkabel PU<->amp te zitten!
Nu enkel op 75% volume een licht brom te horen. Nu ja dan is het muziek volume dan dusdanig dat de ramen ook staan te trillen
Werd op verkeerde been gezet doordat bleek dat losse aard in de pu geheel niet aangesloten zat, je he dan heb je brom!.
Maakte ook niet uit of ik de draad nu wel of niet vastzette aan de amp voorheen.
Dus draad vastgezet in de pu.
Maar bleef die brom houden, vandaar hier even de hulp aangeroepen.
Ik had dus niet meer de andere zijde aarddraad gemeten of die werkelijk op chassis amp uitkwam.
Daar zat dus ook nog de fout.
op zo'n moment moet je stappen volgen en uitsluiten,blijkt maar weer dat kennelijk 1 stap overgeslagen.
Toch typisch dat met andere element Dynavector 20A2 de pu wel stil was.
En om die reden nooit gelet heb op de werkelijke werking losse aarddraad, met of zonder bleek nu de Dynavector element brom vrij te zijn.
Vandaag wilde ik dus de 412 eens kritisch luisteren weer tov de Dynavector.
Met die brom was dat irritant luisteren.
aardbrom Phl AF967
Hi Maurice,
Keurig opgelost!
Vaak zijn dit hele vervelende storingen waar je snel op een verkeerd been staat.
Vooral het feit dat de Dynavector wel goed werkt(e), maakte het extra lastig.
Jac
aardbrom Phl AF967 - enkele vragen
Hallo,
Onlangs had ik ook een brommend geluid op mijn Philips f7613, en alleen maar een linker-kanaal werkte bij het aanzetten van Phono.
Het element eraf gehaald en pinnetjes zuiver gemaakt met contact spray, waarna alles weer prima functioneerde.
Ik ben maar een leek maar mocht iemand ermee geholpen zijn, dit is een eerste stap en eenvoudig.
Groeten, Bert
aardbrom Phl AF967
Maarten
De 412 is huis geïsoleerd van de shell.
Dus of nu wel of niet de shell wordt geaard maakt voor element niet uit.
eigen element is via Ground-links geaard.
Een 2e 412 element heeft een 5e aardpen die in schuif-shell als voor de Pu 212 met een extra 5e aarddraad verbonden wordt met chassis.
Nu die bij mij aansluiten op chassis hielp dus ook niet.
Normale 400 serie elementen hebben 4 aansluitingen 1 412 die ik heb heeft een 5e pen. welke identiek is aan Ground-links.Zit ook aan chassis element vast.
De Dual 721 is natuurlijk superieur aan de 967.
De Dual heeft zelfs resonantie demping in het contragewicht.
Super lagering op de arm en een fenominale wow-en flutter papieren op zijn naam staan.
CD4 quadrofonie platen kan deze dan ook uitstekend weergeven.
Element is dan de EPS-4500D 4CH.
Uiteraard met een speciale decoder er bij anders werkt het niet.
Helaas heb ik niet zo heel veel CD4 LP's, stuk of 15.
En heden heb ik de CD4 opstelling met de CD4 Panasonic decoder en extra boxen niet aangesloten.
aardbrom Phl AF967
Jac,
Klopt en 2 weten meer dan 1.
Je kan 10x meten tot er 1 zegt heb je dat al gemeten, dat zo logisch is als wat.
De 967 is ook getweakt middels zeer stevige audiokabels, en denk je zit wel 100% snor.
Inwendig aarddraad gewoon los nooit aangesloten,.
Dual 721 zit op de FA960 middels verloop DIN-Clich en geen losse aarddraad en werkt uitstekend.
Maar ja als van de Philips 967 stekkertje aan versterkerzijde rot is....
blijf je zoeken.
Had ook al gedacht aan bedrading shell zelf daar ik met de beide shell's van de Dual 1010 daar flink problemen mee had.
Die waren flink Ohms geworden doordat eenvoudig geklemd zit ipv gesoldeerd.
ah ja
Lekker klooien met Pu's de laatste tijd.
Dual 1215 is straks ook weer 100%, wat smering en nog even wachten op een goede shell daar de veer pennetjes er uit liggen.
Mijn Pa gekochrt in 1971.
Weet nog goed dat ie binnen kwam nadat hij getracht had geluid uit een pu te krijgen via de LS van de radiodistruibutie....
Technics SL-1400 ook weer top vandaag, potmetertjes pitch gereinigd en werken ook weer.
Is ook een mooie pu.
Element is een ACOS M-7 geen idee of dat een beetje wat is, klinkt redelijk.
412 klinkt mij betreft fenominaal, de Dynavector is mij wat te clean.
Dwarsfluit klinkt op de 412 toch wat fijner in het oor.
Shure M75D zit daar weer net iets onder.
Vandaar de boel op een rij.
Kun je makkelijk doorwisselen , genoeg meningen op het net te vinden maar wil het toch zelf horen niet?
Overigens raad ik velen toch eens aan de 22AH467 luidsprekers eens te gaan beluisteren.
Mijn B&W DM320's liggen al op zolder, ondanks dat dat toch hele flinke kwalitatieve ls'n zijn, destijds FL990,- de stuk met olie gevilde tweeters.
Maar vallen geheel weg tov de 467's.
Ok de zeer strakke bass is ietsjes afwezig bij de 467 maar een vleugel op de plaat staat hier geluidstechnisch midden in de woonkamer en ik weet hoe die vleugels klinken.
aardbrom Phl AF967 - Aha de reden draad los
Kijk zet ik nu de Dynavector terug staat nu de boel weer te brommen,
aarding los....still
Vandaar dat men de aarde binnen in los gehouden had.
412 - aarde vast
Dynavector -aarde los.
Je moet het maar weten.
Buiten dat was dus stekkertje ampzijde - rot ook nog eens.
aardbrom Phl AF967 - Aha de reden draad los
Interessant fenomeen.
Het valt niet altijd mee om het helemaal bromvrij te krijgen. Soms is een andere verbindingskabel (heten die geen "inter-link" tegenwoordig ) de oplossing. Ook al meten ze goed door, en lijkt de afscherming perfect.
De connectors reinigen helpt ook wel eens. Ondanks de relatief hoge imnpedanties (t.o.v. de overgangsweerstand van een vuile connector) is een niet perfecte massa-aansluiting van de kabel toch vaak goed hoorbaar door brom.
Bij mijn Technics SL110 heb ik indertijd (1981 of zo) de voedingstrafo uitgebouwd en in een paart kastje gezet. Anders hield ik toch altijd een miniem soms hoorbaar brommetje over. Arm zelf was keurig afgeschermd en aangesloten (SME 3009 IIIS) en veranderen van de element aansluitingen hielp ook niet. Het bleek toch inspraak op het element zelf te zijn. En dan helpt eigenlijk alleen afstand.
Nadat de trafo in een apart kastje zat, was hij helemaal stil. Zelfs met opengedraaide volumeregelaar, wat met een plaat erop natuurlijk niet zou kunnen wegens heeel veel te hard.
Ik heb een prototype (vroeg demo-apparaat) van de Stax SRA-14S (voor- en koptelefoon-eind-)versterker. Die heeft de voedingstrafo in de kast. Het heeft me veel experimenteren gekost om hem redelijk bromvrij te krijgen. Zoals de fabriek het had gedaan werkte het niet goed. Alle latere productie-exemplaren hebben dan ook een externe voeding!
Vroeger had je nog veel verbindingen met de 5-polige DIN-stekers, en die waren qua brom niet het slechtste vind ik. Alles is mooi afgeschermd en de massa(afschermings)draden lopen zo dicht bij elkaar dat er geen bromlus kan ontstaan. Bij losse kabels voor de beide kanalen helpt het ook wel als je ze om elkaar heen draait. Een gebalanceerd systeem zou ook zijn voordelen kunnen hebben, maar met ongebalanceerd is het eigenlijk ook altijd storingsvrij te krijgen.
Een goede keuze van aardpunten is ook erg belangrijk, en niet alleen bij zelfbouw. En slechts 1 apparaat aan de randaarde (de voorversterker in principe).
Achteraf is het vaak allemaal gemakkelijk praten. Goed dat je het bromprobleem in ieder geval op hebt kunnen lossen. Soms heel erg hardnekkig zonder dat je meteen ziet wat er nu eigenlijk mis gaat. Ook al heb je alle kennis in huis.
Groetjes,
Jac
aardbrom Phl AF967 - Aha de reden draad los
Jac,
Inderdaad een brom is er op veler manieren en op den duur hoor je wel wat voor soort brom het is en aan hand daarvan wel te destilleren wat het probleem kan zijn.
50Hz of 100Hz brommen, spetterende en knetterende brommen.
Daar we het hebben over MM elementen zit daar natuurlijk een spoel in en kan dus ook nodige oppikken.
Kunststof armen cq shell's dan wel alles metaal en hoe heeft men dan de aarding verzorgd.
Bij bestudering van de beide elementen blijkt dat ondanks kunststof P-beugel element het moertje net het metalen huis element aantikt. De 412 hoewel goudkleurig alu huis het huis geïsoleerd is van eigenlijke element.
De arm en shell van de Philips 967 is aluminium.
Dat de reden dat als de externe massakabel wordt aangesloten je rare dingen gaat krijgen.
De Dual 721 is de kop geheel van plastic.
Zomaar toch een hele studie geworden zo'n pu aansluiten P)
Is eigenlijk de eerste waar ik zoveel mee van doen heb en ik heb er toch een boel cq een boel gehad.
Laatste brommetje wijt ik ook aan de opstelling daar 220V slof ook achter de amp ligt en de audiosnoeren door zelfde gat buiten de kast gaat.
Het gaat niet anders en dien ik het er mee te doen.
Vandaar op 50% begint te vernemen en op 75% volume redelijk aanwezig maar zal tov audio het niet hoorbaar zijn .
Tevens boven de 50% volume moeten mijn buren de muziek toevallig ook kunnen waarderen.
Zal eens proberen of ik de kabel geheel kan ommantelen, dat is volgens mij een goed idee.Die mantel op beide chassis, amp en pu, aansluiten.
Versterker zelf is dood stil ,niets, op 100% volume en oor IN de luidspreker.
DIN ben ik het geheel met je eens, daar Clinch veel sneller problemen krijgt met de massa, loshalen en vastzetten je nog wel eens kunt trekken en duwen, dan wel dat de boel er zo uitvalt.
DIN ben je met 1 stekker klaar.