Van welk jaar is deze radio? (Gezocht)

door Patrick2 @, Wilrijk (B), 10-11-2025, 15:26 (5 uur en 42 minuten geleden)

Hallo,

Op een 2dehandssite gevonden. Opvallend is dat de zenderschaal niet in kHz (of kc) verdeeld is maar in meter.

[image]

Ik dacht dat audio sonic Japans was maar volgens rm.org is het een Duits merk terwijl er in de batterijklep "HONG KONG" geperst is.
Afijn, ik kan niks over de (prima spelende) radio vinden op het net dus ik ben op zoek naar eventueel een typenummer maar vooral in welk jaar dat deze werd gefabriceerd.
Bij het openmaken van de batterijklep heb ik nog een (Belgisch) girobewijs uit 1977 gevonden voor het kijk- en luistergeld. Vandaar de interesse in het jaartal en eventueel type.

Wie kan me wat meer vertellen?

Van welk jaar is deze radio?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 10-11-2025, 16:08 (5 uur en 0 minuten geleden) @ Patrick2

Ik denk eerste helft jaren '70. Meestal staat er wel ergens een datumcode op.

Audiosonic was een van de vele huismerken van importeurs. Ik dacht zelfs Nederlands, maar Duits kan ook wel.

door hanswal @, Hoorn, 10-11-2025, 16:14 (4 uur en 54 minuten geleden) @ Maarten Bakker

Ik dacht zelfs Nederlands, maar Duits kan ook wel.

Klopt volgens RMorg:

Electronics Nederland BV - with its headoffice in Amsterdam, The Netherlands - is since the seventies the importer of a wide range of consumer electronic products under its own registered brandname AudioSonic.

...

AudioSonic has sales offices in Belgium and Germany and agents in several European countries. AudioSonic buying offices are located in the Far East.

Hans

--
scoper apestaart quicknet punt nl

door Patrick2 @, Wilrijk (B), 10-11-2025, 19:04 (2 uur en 4 minuten geleden) @ Maarten Bakker

1973 of '74 was ook eerst mijn idee. Een ander opvallend detail: "Instant Sound" op het front. Niet "Solid State" Wat mij eerder doet vermoeden dat het de eerste generatie transistors was en dan zitten we eender rond 1970 volgens mij. Zou dit kunnen?
A propos, ik heb het toestel helemaal uit elkaar gehaald en elcootjes vervangen, nergens een datumstempel...

door hanswal @, Hoorn, 10-11-2025, 19:18 (1 uur en 50 minuten geleden) @ Patrick2

"Instant Sound" op het front. Niet "Solid State"

Patrick,

Kijk nog eens boven de golfbereikschakelaar...

Overigens zat ik in '67 mijn schoolmeester tijdens de les al lastig te vallen met mijn kleine transistorradiootje met oordopje. Qua styling lijkt het me juist eind jaren 70.

Hans

--
scoper apestaart quicknet punt nl

door Patrick2 @, Wilrijk (B), 10-11-2025, 19:55 (1 uur en 13 minuten geleden) @ hanswal

Zoals gezegd heb ik een overschrijving gevonden voor het kijk- en luistergeld van 1977.

[image]

Dat moest betaald voor februari van het lopende jaar. De radio is dus op z'n laatst, maar ik vermoed vroeger, in 1976 gekocht.