Teleton 7 transistor radio (Algemeen)

door S van Seijen @, Marknesse, 29-11-2025, 20:20 (5 dagen geleden)

Goedenavond,
Geïnspireerd door enkele YouTube filmpjes over het repareren van kleine transistor radio’s heb ik laatst een kleine radio aangeschaft.
Na het vervangen van alle drie de condensatoren bleef de radio nog verdacht stil.
Nu wil ik het gaan zoeken bij de transistoren ( helaas geen schema kunnen vinden van de Teleton N-1000) maar loop tegen transistoren aan waar niks op staat.
Het zijn kleine ronde zwarte transitoren met een rond kapje en allemaal voorzien van een stip.
De kleuren van de stippen zijn geel of groen,roze, twee rode verder ook 2 maal de 2sb187 voor de eindtrap van het merk Sanyo.
Is er iemand die of het schema heeft of weet te vinden, of een andere topmodel gegevens van de transitoren te kunnen achterhalen.
Verder heb ik ergens eens iets gelezen over de spoelen blokjes dat je aan de kleur kunt zien in welk deel van de radio ze toegepast worden, hopelijk kan iemand mij hier ook mee helpen.
[image]
[image]
[image]

--
Siebe van Seijen

Teleton 7 transistor radio

door soundman2 @, Wouw, 29-11-2025, 20:48 (5 dagen geleden) @ S van Seijen
Gewijzigd door soundman2, 29-11-2025, 21:31

Als je nu al met de spoelen, (middenfrequent trafootjes) bezig bent, ben je helemaal verkeerd bezig.
Elco's kan ik me nog wel wat bij voorstellen, maar zomaar transistors uitwisselen....
Dit soort toestellen zijn vrij rechtlijnig, dus een antennekring een oscillator (de bijhorende spoel is vaak rood), dan een of twee midden frequent spoelen, een detector en een LF trapje.
De radio is helemaal stil zeg je.
Test dan eerst eens de LF versterker. Op de potmeter kun je een audiosignaaltje injecteren. Dan weet je of het versterkertje werkt. Zoniet, vergeet dan niet dat de oortelefoonaansluiting ook een schakelaartje bezit. Bij slecht contact zal de luidspreker ook niets doen.
Zo werk je naar de fout toe. Het lukraak uitwisselen van onderdelen, waarvoor je wellicht niet eens vervangers hebt leidt heel vaak tot teleurstelling.

door Hersteller @, Haarlem, 29-11-2025, 21:39 (5 dagen geleden) @ soundman2

Beste Henk, je adviezen zijn prima, maar het zou allemaal wat vriendelijker kunnen.

door Onno-I @, 29-11-2025, 22:15 (5 dagen geleden) @ Hersteller

Deze radio staat wel op RMorg als "Teleton all-transistor". Helaas zonder schema.

Met enige ervaring kun je het schema ook zelf optekenen.

In elk geval: de 2SB187 is een germanium PNP-transistor. Gegeven dat de radio op 3 volt werkt, zijn de andere dat waarschijnlijk ook, maar het hoeft niet. Nu je er toch een transistor uit gehaald hebt: meet even na of deze NPN of PNP is. ( je weet toch nog wel welk pootje waar thuishoort). Vergelijk de drempelspanning van deze transistor met een bekende willekeurige siliciumtransistor.
Dan weet je iets meer.

Maar om erachter te komen wat werkt en niet werkt, en waar het fout gaat, zult moeten doen wat Soundman zegt: meten en signaal toevoeren en volgen. Om zo te vinden waar het probleem zit.
Blijft vooral van de spoeltjes af: als je er zomaar aan draait, zul je ze ontregelen. Als je ze vervangt, is de vervanger niet afgeregeld en zal het niet werken totdat je hem afregelt. Daarvoor heb je kennis en liefst ook een meetzender nodig.

door soundman2 @, Wouw, 29-11-2025, 22:22 (5 dagen geleden) @ Hersteller

De realiteit is hard. Als je zomaar wat doet, kom je verkeerd uit. Talloze van dergelijke ontvangertjes hebben het loodje gelegd, doordat er bijvoorbeeld zonder na te denken aan de MFjes is gedraaid.
Kerntjes stuk, einde verhaal......

door S van Seijen @, Marknesse, 29-11-2025, 22:51 (5 dagen geleden) @ soundman2

Goede avond,
Misschien om van mij uit nog wat duidelijkheid te geven over mijn vragen.
Het is niet mijn bedoeling om aan de MFjes te gaan draaien, het was meer de vraag dat volgens mij de kleuren aangeven waarvoor ze gebruikt worden.
De eerste transistor ( met gele stip) heb ik gedemonteerd, gemeten en is volgens mij stuk.
Om nu iets van data van deze torren te kunnen vinden had ik mijn eerste vraag gesteld.
Jammer dat mijn vraagstelling wat onduidelijk overkomt, ik loop al enkele jaren mee en mede door het al jaren lezen van dit forum en repareren van elektronica snap ik dat zo maar wat doen niet werkt.
Aan de hand van een standaard schema heb ik al een idee hoe de radio is opgebouwd, hopelijk na een lekkere nachtrust kom ik morgen weer en stuk dichter bij een werkende radio.

--
Siebe van Seijen

door S van Seijen @, Marknesse, 30-11-2025, 09:14 (4 dagen geleden) @ S van Seijen

Goedemorgen mede sleutelaars,
Na een goede nachtrust een heerlijk ontbijt en een paar bakken koffie het besproken radiootje even opgepakt.
Mijn vraag over de MFjes is al opgelost, wat ik bedoelde is te vinden bij tips &trucs bij de kleurcodering Toko spoelen.
De transistor nog eens doorgemeten, helaas niks meer .
Er staat geen enkele vermelding op deze torren behalve de gekleurde stip en nu maar hopen dat ik hier ergens nog info over kan vinden.
Meetzender, scoop en de signaaltracer klaargezet en kijken of er nog meer gebreken naar voren komen.

--
Siebe van Seijen

Teleton 7 transistor radio / Schema National TMR5

door Harry59 ⌂ @, Zulte, 30-11-2025, 11:25 (4 dagen geleden) @ S van Seijen

Vreemd effect op met de foto's: op het NFOR waar uw vraag eerst stond werden ze correct weergegeven. Hier zijn ze uitgerokken. De afbeelding zelf is goed, want copy/paste (in Irfanview) wordt correct weergegeven.

Hoe meet je uw transistor? Ik vind het vreemd dat de eerste transistor zou kapot zou gaan, maar dat kan natuurlijk.
Als vervanger kun je bvb een AF126 proberen.
Hoor je iets bij inschakelen, is de LS in orde, doet het laagfrequent het?

Hou er rekening mee dat op MG overdag nauwelijks iets te horen is. Caroline op 648KHz is het enige wat hier als referentie dient.

Spoeltjes: rood is meestal de oscillator, de andere zijn MF op 455KHz. Afblijven zoals soundman zegt.

Een exact schema vond ik ook niet, wel eentje dat kan dienen als houvast, de schema's zijn meestal redelijk gelijkaardig.

[image]

door S van Seijen @, Marknesse, 30-11-2025, 15:24 (4 dagen geleden) @ Harry59

Hallo Harry,
Ik had gister de tor met een multimeter gemeten, maar met alle advies vanochtend met mijn componententester op mijn Hameg scoop de tor nog eens bekeken.
Gelukkig dat lijkt goed, tor er weer ingezet en warempel er komt geluid uit.
Even een tweede radio ernaast en met het verdraaien van deze afstemschaal reageerde ook de radio op de testbank.
Met een draaispoelmeter de stroom ( ongeveer 30mA) in de gaten houdend de afstemming verdraait, maar wat ik met de andere radio wel ontvang doet deze niks.
Na enige tijd liep de stroom enorm op en nu na maten ligt een van de 2SB187 torren er wel uit.
Eerst maar aan de koffie en dan kijken voor een vervanger.

--
Siebe van Seijen

door Goldline @, Oranjedorp, 30-11-2025, 18:15 (4 dagen geleden) @ S van Seijen

2 keer AC126 zal goed werken, bias is instelbaar met de weerstandsdeler op de middenpoot van de ingangstransformator.

--
Cees PA1DBA

door soundman2 @, Wouw, 30-11-2025, 19:19 (4 dagen geleden) @ Goldline

2 keer AC126 zal goed werken, bias is instelbaar met de weerstandsdeler op de middenpoot van de ingangstransformator.

Er is geen thermische compensatie. als het zo in het onderhavige toestelletje ook het geval is, kun misschien je een NTC weerstandje toevoegen.

door kris ⌂ @, Gent, België, 01-12-2025, 15:40 (3 dagen geleden) @ S van Seijen

Met een draaispoelmeter de stroom ( ongeveer 30mA) in de gaten houdend de afstemming verdraait, maar wat ik met de andere radio wel ontvang doet deze niks.
Na enige tijd liep de stroom enorm op en nu na maten ligt een van de 2SB187 torren er wel uit.
Eerst maar aan de koffie en dan kijken voor een vervanger.

30mA was sowieso al veel te hoog. waarschijnlijk zit er iets fout in de instelling vd eindtrap.

Tip voor het vervolg : zet altijd de stroombegrenzing "op scherp" als je oudere toestellen hersteld. zeker Ge eindtorren gaan maar al te graag in destructieve avalanche. ( je hebt het met je verhaal bevestigd :-) )

door electron @, eindhoven, 01-12-2025, 16:46 (3 dagen geleden) @ S van Seijen

@Siebe!
Uitkijken met dat OHM bereik van MultiMeters.:th
Heb een FET-MM die op het laagste OHM bereik 25mA trekt bij 0 ohm.
Daar kunnen Geranium Tors stuk van gaan.. Poefff.:-(
Met een Digitale D-MM zit je altijd veilig- die trekken ca. 1mA op Ohm en Diode bereik.
Ben@

door kris ⌂ @, Gent, België, 02-12-2025, 00:14 (3 dagen geleden) @ electron

@Siebe!
Uitkijken met dat OHM bereik van MultiMeters.:th
Heb een FET-MM die op het laagste OHM bereik 25mA trekt bij 0 ohm.
Daar kunnen Geranium Tors stuk van gaan.. Poefff.:-(

das een merkwaardige redenering. In de hoogdagen van de Ge torren stuurden kwasi alle multimeters (ook de BVM's) 75 of 150 MA in het x1 bereik bij 0 Ohm. Nooit ergens kunnen lezen dat je hiermee moet opletten met Ge torren te meten, en zelf ook niet ervaren dat ze erdoor stuk zouden gaan. Voor kwetsbare torren (zoals de AF126) zet ik de meter wel op x10, uit voorzorg.

door electron @, eindhoven, 02-12-2025, 01:29 (3 dagen geleden) @ kris

Stroomgrenzen af126. Ib-max= 1mA
Ik gebruik liever een DMM voor de zekerheid. Maar ga gerust je gang.
Ben@
[image]

door Rolf Zetterberg @, 02-12-2025, 20:24 (1 dag en 21 uur geleden) @ electron

door electron @, eindhoven, 02-12-2025, 21:12 (1 dag en 20 uur geleden) @ Rolf Zetterberg
Gewijzigd door electron, 02-12-2025, 21:36

@Rolf- Casing looks right- but 6 t's only, of which 4 are bead type.
But quite similar to Harry59's schematic with 6 t's.
Ben@
[image]

door electron @, eindhoven, 02-12-2025, 22:34 (1 dag en 19 uur geleden) @ electron

Toch is dat leuk spul die allereerste transistor radiotjes.:-)
Maar ik begin me toch af te vragen hoeveel transistors in Siebes radio zaten- ik vermoed 6!(-:
En dan is dat schema van 30-11-2025, 11:25 en 02-12-2025, 21:12 een prima uitgangspunt.

Mijn eerste radiotje had echt 7 transistors- uit 1961. Voor wie het interesseert::-P
Ben@
[image]

door soundman2 @, Wouw, 03-12-2025, 12:13 (1 dag en 5 uur geleden) @ electron

Toch is dat leuk spul die allereerste transistor radiotjes.:-)
Maar ik begin me toch af te vragen hoeveel transistors in Siebes radio zaten- ik vermoed 6!(-:
En dan is dat schema van 30-11-2025, 11:25 en 02-12-2025, 21:12 een prima uitgangspunt.

Mijn eerste radiotje had echt 7 transistors- uit 1961. Voor wie het interesseert::-P
Ben@

Ik heb wel eens een dergelijk radiotje in mijn handen gehad met 7 transistors. Er bleek een transistor met zijn pootjes op drie eilandjes te staan...........
Kennelijk was het aantal transistors ook een verkoopargument.

door Rolf Zetterberg @, 03-12-2025, 14:07 (1 dag en 3 uur geleden) @ soundman2

The solution is probably the small thing that's visibile in the lower right corner next to the transformer that could be a transistor that's connected as a diode.
On the Picnic PCB it's different- you can see a diode in this position.
So there we have our 7th transistor(in a 6 transistor radio)

door electron @, eindhoven, 03-12-2025, 15:04 (1 dag en 2 uur geleden) @ Rolf Zetterberg
Gewijzigd door electron, 03-12-2025, 15:08

Could be! Detector diode.
Here's a nice link that explains the schematic: https://www.youtube.com/watch?v=qlx7KRSiPM4 ;-)
Ben@

door ruudam @, Utrecht, 03-12-2025, 23:04 (18 uur en 41 minuten geleden) @ electron

Here the extra tr is the oscillator, normally the osc and mixer are combined.

door electron @, eindhoven, 03-12-2025, 15:01 (1 dag en 2 uur geleden) @ soundman2

Ja- die truuk ken ik.;-)
Het mooiste is natuurlijk om met zo min mogelijk transistors /onderdelen zo veel mogelijk te bereiken.
Kijk maar eens naar die eerste '1' transistor ontvangertjes met Super-Regeneratie van toen.
Ben@

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 03-12-2025, 18:42 (23 uur en 2 minuten geleden) @ S van Seijen

Dacht al,
Ik herken dat radiootje.
Was even zoeken hier,

Maar ik heb de Nordmende CLIP uitvoering van deze.
Staat nu te spelen op MCB-Radio AM 846 AM.

Op luidspreker staat de datum code 7232 , zou betekenen 1972 week 32.

[image][image]

door electron @, eindhoven, 03-12-2025, 19:09 (22 uur en 36 minuten geleden) @ Maurice

Scherpe Photos. Mogelijk zelfs met de eerste Si T's- met die korte pootjes.:)
Die Ge T's hadden niet voor niets van die lange ijzer draad aansluitingen.
Ben@

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 03-12-2025, 19:50 (21 uur en 55 minuten geleden) @ electron

Eind torren CCS2003D
andere CCS2001G

[image]

door Sietze Osinga @, Koekange, 03-12-2025, 21:36 (20 uur en 9 minuten geleden) @ Maurice

Inderdaad zeer scherpe foto,s. Telefoon met goede lens of toch een goede camera?
Groeten,
Sietze.