Lijntrafo defect Philips 10CX1130 (Algemeen)

door Rudi_Korterink @, Joppe, 21-12-2025, 16:41 (19 uur en 12 minuten geleden)

Goedemiddag,

afgelopen Beurs heb ik onderstaande Philips 10CX1130 gekocht.
Nu blijkt de lijntrafo door te slaan (op foto weten te krijgen, zie hieronder)
Kan deze nog gerepareerd worden? ik heb wel eens gehoord dat ze met epoxy oid te behandelen zijn en dat het dan weer een tijdje goed gaat.
Of heeft iemand er nog 1tje liggen die hij wil verkopen?
Als ik het goed heb is dit een MuRata MSH-S101? zie ook de foto hieronder.

En moet ik om meer schade te voorkomen nog andere onderdelen vervangen?
Ik weet niet of bij Jaren 80 TV's de boostercondensator ook beter maar preventief vervangen moeten worden?

Alvast bedankt.

Groetjes Rudi.

[image]
[image]
[image]

Lijntrafo defect Philips 10CX1130

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 21-12-2025, 17:19 (18 uur en 33 minuten geleden) @ Rudi_Korterink

Het Murata-nummer klopt. Het is een customtype voor Sharp, dus het Sharpnummer staat er ook op: F1225CE of voluit RTRNF1225CEZZ

Soms is een doorslag te repareren door eventuele koolstof uit de overslagplek te schrapen en er een goed isolerende laklaag op te leggen.

door soundman2 @, Wouw, 21-12-2025, 17:28 (18 uur en 25 minuten geleden) @ Maarten Bakker

Soms is een doorslag te repareren door eventuele koolstof uit de overslagplek te schrapen en er een goed isolerende laklaag op te leggen.

Een laag siliconenkit wil ook wel eens werken, maar garantie kan ik niet geven

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 21-12-2025, 22:02 (13 uur en 51 minuten geleden) @ soundman2

Bij voorkeur dan zuurvrije siliconenkit, denk ik... Maar ik zou het eerst met een goede lak proberen. Philips had vroeger anti-coronaspray, maar een moderne polyurethaan of conformal coating komt denk ik ook best een eind.

door Rudi_Korterink @, Joppe, 22-12-2025, 10:22 (1 uur en 31 minuten geleden) @ Maarten Bakker

Goedemorgen,

Ik heb (was ooit nog van mijn Vader) nog een busje corona spay liggen.
Ik denk dat ik ga proberen om hem eerst goed schoon te maken, eventueel het verbrande plastic wegschuren, dan afdichten met expoxy lijm, en daarna laagje corona spray erop. en dan duimen dat hij het weer doet.
[image]

door ffeilers @, Breda, 21-12-2025, 18:03 (17 uur en 49 minuten geleden) @ Rudi_Korterink

Goedemiddag,

afgelopen Beurs heb ik onderstaande Philips 10CX1130 gekocht.
Nu blijkt de lijntrafo door te slaan (op foto weten te krijgen, zie hieronder)
Kan deze nog gerepareerd worden? ik heb wel eens gehoord dat ze met epoxy oid te behandelen zijn en dat het dan weer een tijdje goed gaat.
Of heeft iemand er nog 1tje liggen die hij wil verkopen?
Als ik het goed heb is dit een MuRata MSH-S101? zie ook de foto hieronder.

En moet ik om meer schade te voorkomen nog andere onderdelen vervangen?
Ik weet niet of bij Jaren 80 TV's de boostercondensator ook beter maar preventief vervangen moeten worden?

Alvast bedankt.

Groetjes Rudi.

[image]
[image]
[image]

Hoi Rudi,
Ik kan je helaas net helpen maar heb een soortgelijk probleem met een Tulip monitor. (staat te sproeien). een vervangende lijntrafo heb ik ook niet kunnen vinden. Mij werd de optie aan de hand gedaan voor het gebruik van oxan olie. Ik heb het (nog niet) toe laten passen.
Ben wel benieuwd naar jou eventuele reparatie poging dus zal dit item volgen.
mvg
Frans

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 21-12-2025, 18:28 (17 uur en 25 minuten geleden) @ Rudi_Korterink
Gewijzigd door Ben, 21-12-2025, 18:30

Zo te zien is het de cascade die doorslaat naar de bevestigingsbeugel.
Je zou met een isolatie plaatje en 2 comp. epoxy lijm die doorslag kunnen afsluiten.
Andere voorstellen met isolatie methoden kun je afwegen.
Succes en groet, Ben

door Goldline @, Oranjedorp, 21-12-2025, 22:20 (13 uur en 32 minuten geleden) @ Ben
Gewijzigd door Goldline, 21-12-2025, 22:22

2 componenten epoxy met mengtuit van de Action , van Pattex
Eventueel verkoold plastic (geleidend) wegkrabben van de trafo
[image]

--
Cees PA1DBA

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 21-12-2025, 23:18 (12 uur en 35 minuten geleden) @ Goldline

Elke tuit is maar 1 maal bruikbaar, maar voor het derde en volgende gebruik kun je de epoxy prima op de ouderwetse manier mengen met een roerhoutje.

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 22-12-2025, 00:52 (11 uur en 1 minuten geleden) @ Maarten Bakker

Nah, 10 grams verpakking, denk niet dat je veel meer tuitjes nodig zal hebben.;-)
Maar dit spul isoleert inderdaad erg goed, gebruikte het vroeger ook om de achterzijde van een print met een sample en hold af te isoleren en dat ging prima.
m.vr.gr.
Anton van den Oever