Reparatie vintage CD-speler (Algemeen)

door Mick @, 19-01-2026, 23:41 (14 uur en 34 minuten geleden)
Gewijzigd door Mick, 19-01-2026, 23:44

Beste Forummers,

Ik ben bezig met de reparatie van een vroege draagbare CD-speler. Het gaat om de Memorex CD-3000, dat is de equivalent van de Toshiba XR-P9. In een kringloopwinkel voor een tientje gekocht.

Eerste probleem was de voeding, daarin bleek een elco'tje sluiting te maken waardoor de +5V niet opkwam. Deze vervangen, werkt weer. Volgende probleem was een niet vrij lopende CD. Dit kwam doordat enkele van de rubbertjes waarmee het chassis verend is opgehangen, volledig uitgedroogd en verbrokkeld waren. Deze vervangen door O-ringen.
[image]
Toen kwam de motor niet goed op gang en maakte vreemde geluiden. Een paar druppeltjes molykote olie en het liep weer geruisloos. Nu speelt het apparaatje zowaar prima CD's af! Maar helaas, zonder geluid. Niet op de hoofdtelefoon en niet op de lijn-aansluiting.
[image]
Ik ben gestrand bij de audio versterker, een IC van het type TA7415P. Op de beide ingangen (pen 7 en 15) is op de scoop een LF-signaal zichtbaar, maar er komt nergens geluid uit het IC. Een defect IC dacht ik, en een nieuwe besteld. Deze er in gesoldeerd (priegelwerkje maar lukte goed, aansluitingen met de loupe gecontroleerd). Maar nog steeds geen geluid!
[image]
Er staat 5 Volt op pen 21 en de massa aansluitingen (6, 11, 16) zijn in orde. Op de pennen 7 en 15 staat dus een audio signaal en dan zou ik op pen 8 en 14 toch iets willen zien, maar daar is het scoop beeld een horizontale lijn. Net als op de andere uitgangen. Doodstil dus.
[image]
Hoe nu verder? Op goed geluk nog een IC kopen en opnieuw proberen? Of zie ik nog iets over het hoofd?

Alvast dank en groeten, Mick

Reparatie vintage CD-speler

door MarcelvdG @, 20-01-2026, 06:03 (8 uur en 13 minuten geleden) @ Mick
Gewijzigd door MarcelvdG, 20-01-2026, 06:10

Wat voor gelijkspanning (instelspanning) staat er op poten 10, 7, 15, 8 en 14? Is C529 of C518 misschien kortgesloten?

Reparatie vintage CD-speler

door Goldline @, Oranjedorp, 20-01-2026, 10:36 (3 uur en 40 minuten geleden) @ Mick

Kijk eens of je MUTE lijn niet hoog is.
zoniet vermoedelijk nog wel een elkotje rond het lf ic.

--
Cees PA1DBA