66 jaar oude productiefout PE4801 (Algemeen)
Ik heb al een flink aantal jaren een Philips PE4801/00 labvoeding op de plank.
Vandaag besloten die maar eens te controleren en eventuele fouten te verhelpen.
Een van de eerste regelbare voedingen met transistoren. Het is een vrij apart ontwerp: hij heeft germaniumtransistoren om de spanning te regelen maar als referentie is er een 85A2 neonstabilisator gebruikt. Met een eigen trafowikkeling, gelijkrichter en elco. De bedrading is omwoeld met een vezel (linnen?) die bekleed is met een plasticlaag. Ik ken dat soort draad van Duitse radio's, niet van Philips, die gebruikten al vroeg PVC.
De trafo en de condensatoren zijn van 1960.
Zoals te verwachten deed hij het niet. Er kwam 2,1 V uit en hij reageerde niet op de regelknop. De metingen in de schakeling gaven wat gekke uitkomsten. Ik verdacht in eerste instantie de OC77 die als regelversterker wordt gebruikt. ...Dat is nog een best lastige transistor om te vervangen want germaniumtorren met een Vcbo van 60V zie je niet veel.
Vervangen door een ASY77 hielp niet. Hij zat nu vast op 7 V.
Nog een keer meten en het bleek dat een weerstand in het terugkoppelcircuit aan één kant geen contact maakte in de print.
Slechte soldeerverbinding. Deze en nog een paar verdachte solderingen overgesoldeerd.
Wat ook opviel bij het meten was dat de collector van de ASZ18 serietransistor verbonden was met het chassis. Dat is onlogisch want de koelplaat is met plastic isolatoren gemonteerd. Ik vond dit heel gek: het is een slecht idee om de ongestabiliseerde -45V met chassis te verbinden. Kan niet kloppen, vanwege de isolatoren en omdat er een aparte "aarde" stekkerbus is.
Wat blijkt: een van de drie schroeven waarmee de print vastzit is een lange schroef die aan de koelplaat zit. Die schroef was te lang en stak door de plaat heen en maakte contact met het chassis. Slordig mechanisch ontwerp of foutje van het magazijn (die maat hebben we niet, 3 mm langer is ook wel goed).
De voeding moet hierdoor altijd een gevaar opgeleverd hebben voor schakelingen die met de randaarde verbonden waren. Misschien gaf hij daardoor ook meer brom of raar gedrag.
Na herstel doet hij het nu goed en veilig. Maandagochtendproduct gefixt na 66 jaar!
In de foto onder kun je de gloed van de 85A2 stabilisatorbuis mooi zien. (edit) Ondanks de aanwezigheid van die buis durfde ik hem niet op het Radioforum te zetten
.
![[image]](images/uploaded/20260220172428699898cc0eecc.jpg)
Complete draad:
- 66 jaar oude productiefout PE4801 -
Onno-I,
20-02-2026, 18:26
- 66 jaar oude productiefout PE4801 - henkk56, 20-02-2026, 19:33
- 66 jaar oude productiefout PE4801 - MarcelvdG, 20-02-2026, 21:45