meer bassen via voorversterkertje (Toestel of techniek)
Beste forumgenoten,
Ik wil graag meer bassen en meer volume horen in een GOEDE over-ear koptelefoon, die over mijn hoorapparaat zit, als ik de audio van mijn iPhone beluister (Spotify).
Daarvoor pas ik dit simpele versterkertje, de MK136, aan. R1 en R2 maak ik los, want de microfoontjes gaan eraf. Maar hoe haal ik de bassen flink op? Moet ik dan C11 en C12 vergroten?
Graag een tip hoe ik dit kan aanpakken.
Bedankt alvast en groeten,
Paul van der Mast
Ulvenhout
![[image]](images/uploaded/2026030316425969a70f93e2635.jpg)
meer bassen via voorversterkertje
Met het wijzigen van C11 en C12 naar een grotere waarde, worden de hoge tonen meer verzwakt en krijg je dus relatief meer bassen. Voor een zgn "big bottom" komt er meer kijken.
Ik deel graag mijn ervaring met je.
De hoortoestellen bevatten mogelijk een afzwakking van de lage tonen in verband met de gewenste spraakverstaanbaarheid.
Moderne hoortoestellen ondersteunen meerdere programma's die door de audicien op je smaak zijn in te stellen.Dan krijg je een apart programma in de toestellen voor muziek weergave.
Overigens Spotify heeft een ingebouwde equalizer die naast hoog en laag ook apart de bassen kan versterken.
Het is natuurlijk leuk om een separaat voorversterkertje te bouwen. Succes ermee.
Frans
Bedankt voor deze tip, want dan zou ik in Spotify zelf de weergave van de bassen kunnen vergroten.
Groetm
Paul
Bedankt,
Ik ga hier eens mee experimenteren.
Groet, Paul
Je zou R15 kunnen vervangen door twee weerstanden in serie met een condensator over 1 van de twee. Als je een idee hebt welke frequenties je hoeveel wilt ophalen en welke niet, dan kan ik wat specifieker zijn. Voor R14 geldt natuurlijk hetzelfde.
Overigens is 4,5 V wel erg weinig voor een NE5532 en verkoopt TI sinds december vorig jaar een heel andere op-amp onder de naam NE5532.
Aangenomen dat een versterking van 1 voor de hoge frequenties volstaat en vanaf 1 kHz de overdracht ongeveer vlak moet wezen:
C11 en C12 naar 150 nF
C7 en C8 naar 22 uF
R14 en R15 aanpassen naar smaak.
Het is dan dus niet nodig om R14 en R15 te splitsen, dat hoeft alleen als je bij de hogere frequenties ook versterking nodig hebt.