Philips 90RL053 transistorradio (Toestel of techniek)

door PeterH @, 03-03-2026, 22:03 (2 uur en 55 minuten geleden)

Hallo, even voorstellen. Ik ben Peter en ik ben hier voor het eerst op het
Transistorforum.

Ik ben nu bezig met herstel van een Philips 90RL053 radiootje.
Deze gaf aanvankelijk geen geluid. Luidspreker heb ik doorgemeten, maar spoel bleek onderbroken
De luidspreker heb ik dus vervangen, maar nog geen geluid.
Dan de fout zien te localiseren met behulp van een signaalgenerator.
Ik heb een signaal gevoed aan de secundaire van de eerste uitgangstrafo en kreeg een piep geluid uit de luidspreker! De eindtrap werkt tenminste.
Voor de primaire van de trafo komt er geen signaal doorheen.
Ook heb ik de spanning gemeten. De primaire van de trafo wordt gevoed met 3V, maar aan aan de ander kant van de primaire is het 0V. Dus het kan niet anders dat de wikkeling is onderbroken!
Ik heb vervolgens de primaire van de trafo doorgelust met een testsnoer naar de secundaire.
(Groene lijn op de schema)
Ik hoor ook zenders uit de luidspreker, hetzij wel zwak. De ontvangst is er ook nog gelukkig
De elco van 0,47uF C9 heb maar ook ik preventief vervangen (was ook slecht trouwens), dat van middenaftakking volumepotmeter naar de basis voorversterking transistor gaat, geluid werd iets beter, maar logischer wijs blijft het zwak.

Helaas kan ik er niet achterhalen wat de wikkelverhouding is van de trafo is.
Daarom vraag ik het aan jullie, of jullie weten welk type trafo het is en misschien hebben jullie voor mij wat liggen.

De afmetingen zijn 15x13 mm en de hoogte is 12mm. Primair 2 aansluitingen, secundair 3 aansluitingen

[image]

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks