Philips 90RL071 met veel ruis (Algemeen)

door PeterH @, 15-03-2026, 20:20 (1 dag en 2 uur geleden)

Goedendag,

Ik ben nu met de volgende AM zakradiootje bezig, de Philips 90RL071.
De ontvangst van de radio is best wel ok, maar de zenders kom door met een behoorlijke ruis.
Voor de rest op de band is er nauwelijks ruis te horen, alleen bij zenders.
Ik heb met een signaalvolger gekeken naar de oorzaak van het probleem.
Bij de collector van de transistor (groene pijl) van de 3e mid.freq.trafo en detectie, is de ruis al te horen.

Dus ik kan concluderen, dat het niet aan het versterker gedeelte ligt.
Mijn vraag is: zou het kunnen dat de ruis wordt veroorzaakt door de transistors van de mid. freq. trafo's en of van de oscillator?
Of zou het kunnen dat de inwendige C in zo'n TOKO-spoeltje ook veel ruis kan veroorzaken?

[image]

groeten Peter

Philips 90RL071 met veel ruis

door kris ⌂ @, Gent, België, 15-03-2026, 20:40 (1 dag en 2 uur geleden) @ PeterH

Mocht er een tor, C of wat anders in het MF oorzaak zijn van het ruisen, dan is deze logischer wijze er ook zonder zenders. ( Ik weet het wel, het is niet altijd logisch, uiteindelijk kom je alle mogelijke vreemde dingen wel een keer tegen...).

Wat er wel veranderd bij ontvangst is de AGC spanning naar de eerste MF tor. Die lijkt me een mogelijke bron van ruisen. Om dat te bevestigen of ontkrachten zou je even een externe AGC spanning kunnen injecteren.

door henk vdb @, Breda, 15-03-2026, 21:11 (1 dag en 2 uur geleden) @ PeterH
Gewijzigd door henk vdb, 15-03-2026, 22:02

Heb je zelf die transistoren vervangen door BC549 en BC548?
BF494 lijkt me een betere keuze, ALS het al nodig is ze te vervangen.
En die weerstand van 390K naar 8,2K, hoe zit dat?
Of stonden die potloodaantekeningen al op het schema toen je het gedowload hebt?

Wat is de DC spanning op het punt waar de groene pijl naar wijst? Zou toch ongeveer 2,8 volt moeten zijn, met 8,2K verwacht ik niet dat dat gaat kloppen en zal de collectorstroom veel te groot zijn. (uitgaande van een Beta van 200 van de BC549 zal de collectorstroom hier met 8,2K ongeveer 20 mA zijn, wat echt veel te veel is in deze schakeling (moet volgens schema ongeveer 1mA zijn)). Dat zou zomaar de primaire kant van het MF-trafootje dat in de collectorleiding van die transistor zit kunnen beschadigen of vernielen.

Vermeld svp in het vervolg wat je eventueel vervangen hebt of, als er aantekeningen in een schema staan of die van jezelf zijn of dat die al op het schema stonden.

door ruudam @, Utrecht, 16-03-2026, 00:35 (22 uur en 44 minuten geleden) @ henk vdb

Ruist het ook na de eerste transistor, bij ontvangst en bij geen ontvangst.

Overigens, de oude 6 tr radiootjes met Germanium torren ruisten ook vaak bij ontvangst, vooral bij zwakkere zenders.

door Andries van Dekken. @, Surhuizum., 16-03-2026, 11:29 (11 uur en 50 minuten geleden) @ PeterH

Als op de plekken waar geen zender zit de ruis het minst is ligt komt waarschijnlijk
de ruis van buitenaf.Het is n.l zo waar geen zender zit is de versterking maximaal.
Als je een zender ontvangt is de versterking naar gelang de signaalsterkte is.
Ga 'm eens buitenshuis proberen of het verschijnsel hier ook is,er zijn vele dingen
in huis welke ook ruis veroorzaken,o.a een laptop.
Het koud spuiten of opwarmen van de transistoren kan ook een foutindicatei opleveren.
Succes met het herstel van dit kleinood.

Dit lijkt me het schema van een museum,gezien de doordruk.
--An3s--

--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres.

door PeterH @, 16-03-2026, 21:41 (1 uur en 38 minuten geleden) @ henk vdb

Hallo Henk,

De transistors heb ik opgezocht op radiomuseum.org, dit zijn de equivalenten van.
Ik heb de type BF494 niet liggen, als ik zou moeten vervangen. Ik heb wel de BC 547 liggen, als dat gaat.
De spanning op de collector meet ik echt 2,8V, volgens de schema gaat dat via een weerstand van 100 Ohm.
De weerstand van 8,2k zit echt op de print (waarom er 390k op de schema staat???) en meet 0,64V op de basis van de transistor.
Alle spanningen kloppen ongeveer en de radio zelf trekt 13mA.
Het enigste wat ik heb vervangen zijn de elco's, wat de volume van de radio sterk verbetert.

door PeterH @, 16-03-2026, 21:46 (1 uur en 33 minuten geleden) @ Andries van Dekken.

Hoi Andries,

Ik heb de ontvangst vergeleken met de eerdere herstelde portable en die ontvang de zenders ruisvrij.
En ja er zit helaas wat ratel op sommige delen op de AM band, maar het gaat erom waarom bij deze radio de zenders ontvangt met opvallend veel ruis.

door PeterH @, 16-03-2026, 21:50 (1 uur en 29 minuten geleden) @ ruudam

Ruist het ook na de eerste transistor, bij ontvangst en bij geen ontvangst.

Overigens, de oude 6 tr radiootjes met Germanium torren ruisten ook vaak bij ontvangst, vooral bij zwakkere zenders.

De eerste transistor u bedoeld vanaf de oscillator?