Bijzondere meter. (Algemeen)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 16-03-2026, 15:02 (6 uur en 28 minuten geleden)

Ik heb deze meter ooit gekocht op een beurs in Rosmalen omdat ik het wel een bijzonder ding vond maar nooit gebruikt en ook omdat ik niet weet HOE te gebruiken en waarvoor, niets op het web te vinden ook.

Wie er meer over kan vertellen graag, hij staat voor een nog nader te bepalen prijs op mijn kraam zondag a.s. want ik ben aan het ruimen.

[image]
In degelijke metalen kistje.

[image]
Bijzonder vind ik een soort schroefmaat.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Bijzondere meter.

door corne @, Omgeving Eindhoven, 16-03-2026, 17:07 (4 uur en 24 minuten geleden) @ Hans van Kampen

Hans,

Het is een frequentie meter voor 4GHz tot 4.5GHz.

Door de schakelaar op 'untuned' te zetten kun je op het detector ingang (N-connector) een hoogfrequent signaal zetten zodat je kunt zien of deze aanwezig is.

Met de schakelaar op 'tuned' stand kun je een signaal tussen 4GHz en 4.5GHz aanbieden op de 'frequency' ingang, ook een N-connector.
Draai de knop tot je maximale of minimale uitslag hebt. Het hangt van het inwendige van het zwarte deel af of je naar een maximale of minimale uitslag moet zoeken, welke het is weet ik niet.
Lees vervolgens de micrometer (schroefmaat) af en kijk in de tabel wat de frequentie is.

Een mooi stukje analoog hoogfrequent techniek.

M.v.g.
Corné

Bijzondere meter.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 16-03-2026, 18:09 (3 uur en 22 minuten geleden) @ corne

Dank je Corné,

Ik had van Marinus ook al te horen gekregen dat de wavemeter werd gebruikt om radar sets te controleren/afregelen.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen