Floppy drive (Computertechniek)

door doktordirk @, Noordbeemster, 27-03-2026, 17:59 (3 uur en 28 minuten geleden)

Ik ben met tussenpozen bezig een BBC master computer aan de gang te krijgen.
Alles lijkt inmiddels goed te werken, maar als je niet gewend bent programma's te laden met een cassetterecorder is het nog een hele uitdaging (en vooral veel wachten!).
Bij gebrek aan beter een paar DIN-pluggen voorzien van een paar extra pennen zo dat de recorder door de computer aan en uitgeschakeld kan worden.
Anders draait het bandje gewoon door als het programma geladen is, en je weer eens niet op let.
Nu zaten er bij de computer verschillende 5 1/4 schijfjes met 40 0f 80 tracks geformatteerd.
Ook waren er heel wat boeken in Engels of Nederlands, maar helaas geen floppydrive.
Nu had ik nog een antieke dubbele hoogte drive liggen, maar behalve een ledje, en draaien van de schijf gebeurde er niets.
De koppen deden het niet, na het nodige zoekwerk zowaar het service manual gevonden, en een paar ic's vervangen.
Na diverse schijfjes geprobeerd te hebben was er slechts 1 waar enkele spelletjes op stonden, en zowaar nog werkten ook!, dit was dan ook een 40 track geformatteerd.
De andere schijven waren wel toegangkelijk in zoverre dat je kon zien welke bestanden er waren, en de hoeveelheid gebruikte/vrije ruimte, maar iedere opdracht kreeg een foutmelding.
Volgens de servicedoc. was het een 80 track, maar verkeerd begrepen waarschijnlijk, 2X 40 tracks is ook 80!!
Na wat speurwerk tussen alle apparatuur nog twee drives gevonden die wel 2x 80 tracks aan konden, en dat werkt prima.
Nu kent de BBC geen A en B drive, maar een 0/2 en 1/3.
Om de andere kant van de schijf te lezen moet je dus schakelen tussen drive 1 of 3.
Afgelopen weekend was er in Purmerend een beurs van de VERON met de nodige communicatie apparatuur, maar ook wel andere apparaten.
Daar vond ik een mooie behuizing voor twee schijven, en na het nodige knutselwerk heb ik ze er passend in gekregen.
[image]

Het geheel zit met een lange bandkabel met de computer verbonden.
Het is wat spartaans, maar het werkt wel.
Ook de naaldenprinter waar ik laatst mee aan het stoeien was heeft zo'n kabel met centronix stekker, die zowaar nog bij de computer was.
Nu maar eens kijken of er nog programma's/bestanden van de cassette's over te zetten zijn naar schijf, en dan ook nog werken.
Het is wel heel wat anders dan werken met een pc.

Dirk

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks