Philips 22rs274 clockradio (Toestel of techniek)

door Pevan0 @, België, 05-04-2026, 11:41 (12 uur en 17 minuten geleden)

Hallo,

Momenteel ligt er een Philips clockradio op mijn werktafel, de radio werkt nog prima maar de klok doet het niet meer. Het spoeltje meet nog door , maar ik weet niet op hoeveel volt deze klok normaal gezien zou moeten werken. Ik meet 31vac, is dit normaal? Alvast bedankt voor de hulp.

Mvg. Peter

Philips 22rs274 clockradio

door J vd Westelaken @, Den Dungen, 05-04-2026, 14:11 (9 uur en 47 minuten geleden) @ Pevan0

Hallo Peter,

De spanning voor de klok zou bij 220V netspanning 29V AC moeten zijn komt aardig in de buurt.

Met vriendelijke groet,
Jan van de Westelaken

door Pevan0 @, België, 05-04-2026, 16:36 (7 uur en 22 minuten geleden) @ Pevan0

Dag Jan,

Bedankt voor de bevestiging, dan zal er toch iets schelen met het motortje vermoed ik…

Mvg. Peter

door J vd Westelaken @, Den Dungen, 05-04-2026, 21:18 (2 uur en 40 minuten geleden) @ Pevan0

Hallo Peter,

Het kan natuurlijk ook zijn dat het mechanische deel vervuild is door de jaren en dat de klokmotor niet voldoende kracht heeft om dan nog goed te kunnen functioneren.

Met vriendelijke groet,
Jan van de Westelaken

door Mick @, 05-04-2026, 21:31 (2 uur en 27 minuten geleden) @ Pevan0
Gewijzigd door Mick, 05-04-2026, 21:34

Beste Peter,

Waarschijnlijk zit het motortje vast. Dat zit in de cilinder die van achter gezien bovenop het uurwerk geklemd zit. Het motortje vormt één geheel met een tandwielvertraging en is helaas niet te openen. Tips die ik gelezen heb (maar niet zelf geprobeerd) is het geheel te verwarmen tot 60-70 graden zodat de olie weer soepel wordt. Bij het afkoelen breng je dan olie aan rond de as van het tandwiel dat uit de cilinder steekt. De afkoelende lucht die krimpt zou de olie dan naar binnen zuigen.
Het uurwerk is van de General Time Company en is in zeer veel wekkers uit de jaren 60 en 70 terug te vinden. Deze zie je nog op rommelmarkten en in kringloopwinkels met merken als "Westclox dialite" Al die motortjes zijn identiek, alleen de spoel moet je dan overzetten want bij gewone wekkers (zonder radio) is dat een 220V spoel. De Philips wekkerradio type 22RS294 heeft overigens hetzelfde uurwerk.
Laat maar weten als je er niet uitkomt, ik heb nog wat onderdelen op voorraad.

Succes & groeten, Mick