Bus muis (Gezocht)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 06-04-2026, 01:36 (3 uur en 1 minuten geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Maarten Bakker, 06-04-2026, 01:40

Ik heb er geen (nouja eentje die niet meer helemaal lekker werkt echter bij m'n Headstart hoort en die ik daarbij wil houden).

Maar even de opmerking voor mensen die zo'n muis niet kennen. Deze bevat vaak geen actieve elektronica, maar alleen 2 of 3 knoppen en 2 rotary encoders. Vandaar dus dat deze meer pennetjes nodig heeft dan de PS/2 muis die een serieel protocol gebruikt.

Behalve sommige Multi-I/O kaarten zoals de jouwe, werd deze muis ook ondersteund door videokaarten zoals de ATI VGA Wonder.

Het zou zelfs nog kunnen dat er meerdere pinouts bestaan voor busmuizen (Microsoft deed er ook iets mee), maar het kan zijn dat de fabrikanten het er toch over eens waren. Weet ik niet zeker.

Nog een opmerking over jouw kaart: er kan rechtsboven ook nog een joystick op. De header boven de NE558. Dat IC is trouwens de belangrijkste aanwijzing dat er een joystickpoort in de buurt moet zijn. Het bevat 4 "555" timers die de potmeterstanden van de joystick omzetten in een digitaal signaal.

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks