Afstandsbediening Philips EM 2000 (Gezocht)

door Richard E.V. @, 12-04-2026, 18:30 (5 uur en 49 minuten geleden)

Hallo allen,

Voor een CD-speler type CD350 zoek ik de originele afstandsbediening.

[image]

Wie heeft nog een exemplaar liggen en gebruikt die niet meer?
Dan wil ik het graag overnemen.

Met vriendelijke groet, Richard E.V.

Afstandsbediening Philips EM 2000

door henk vdb @, Breda, 12-04-2026, 21:09 (3 uur en 10 minuten geleden) @ Richard E.V.
Gewijzigd door henk vdb, 12-04-2026, 21:53

Ik heb het gevraagde niet voor je.

Let wel op: de CD350 heeft GEEN ingebouwde IR-ontvanger voor een afstandsbediening. De (destijds los te koop) remote set EM2000 bestond uit een remote zender EN een ONTVANGER. De losse ontvanger is dus OOK nodig. Deze bestaat uit een piramidevormig kastje met een kabel met 5 polige 270 graden DIN plug die je op de achterkant van de CD350 aansluit.

De originele IR ontvanger zal niet makkelijk te vinden zijn, maar het is niet moeilijk zelf een ontvangertje te bouwen met de nu gangbare 3 pens IR ontvanger IC's en een of twee transistors. De voeding van 5V daarvoor is beschikbaar op pen 5 van de DIN remote aansluiting van de CD350.

Als je een versterker of ander apparaat hebt dat een oranje RC5-OUT cinch aansluiting heeft EN ingebouwde IR-ontvanger dan kan je een cinch naar DIN 270 graden kabeltje maken en zo het signaal naar de CD350 sturen. Din plug als volgt aansluiten: afscherming aan pen 3 en signaal aan pen 1.

door Richard E.V. @, 12-04-2026, 21:27 (2 uur en 51 minuten geleden) @ henk vdb

Hoi Henk,

Dank voor de info, was mij nog niet bekend.
Ik heb het toestel nog niet open gemaakt en er eigenlijk verder niet naar gekeken, behalve dan dat er ‘ remote ‘ op staat.
Wellicht verkeerde uitgangspunt om te denken van ach, we beginnen maar met een a.b..
Het toestel werkt overigens nog prima.

Wellicht een overweging om een IR-ontvangertje in te bouwen als er een a.b. komt.

Met vriendelijke groet, Richard E.V.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 13-04-2026, 00:03 (15 minuten geleden) @ Richard E.V.

Zoals gezegd er moet ook ontvanger bij en dan aangesloten op de BU4 plug achter op.

Ik zie RC5 staan, dus gewoon een RC5 afstandbediening.
Kijkend in schema denk ik dat ontvangertje heel eenvoudig zelf te maken is.

IR ontvang IC kun je los kopen en kijk ik bv even naar schema van de CD950
hoe aan te sluiten.

IC's kun je uit ieder oud wrak van een toestelletje halen welke AB had.
Die DIN pluggen zijn ook nog te koop.
Klein kunststof kasje en je hoeft niets in speler om te bouwen.

[image]

[image]