rekenliniaal Faber - Castell Elektro (Algemeen)
Toevallig kwam deze op mijn pad en ik vroeg mij af of er onder "technici" hier aanwezig op het forum of die gewerkt hebben met een dergelijk stukje gereedschap.
mvg
Frans
![[image]](images/uploaded/2026041809581469e355b647f60.jpg)
![[image]](images/uploaded/2026041809582669e355c2db3ab.jpg)
![[image]](images/uploaded/2026041809583969e355cf67d94.jpg)
De aanduiding "Elektro" op de Faber-Castell 1/98 betekent dat de liniaal is uitgerust met extra schalen en markeringen die speciaal zijn ontworpen voor de elektrotechniek.
Terwijl een standaard rekenliniaal alleen bedoeld is voor algemeen rekenwerk (zoals vermenigvuldigen en delen), kan een elektrotechnicus met dit model specifieke problemen oplossen zonder ingewikkelde formules uit het hoofd te hoeven leren.
rekenliniaal Faber - Castell Elektro
In het (verre) verleden heb ik meerdere van dit soort rekenlinialen gehad, en ook gebruikt. Maar die zijn al lang weer verdwenen. Nu heb ik nog een liniaal van Philips, die ik nog wel eens gebruik (...maar die mag hier eigenlijk niet staan).
Piet
![[image]](images/uploaded/2026041811584769e371f7362f2.jpg)
(...maar die mag hier eigenlijk niet staan).
Waarom niet ?
mvg
Frans
Omdat hier alleen gegevens van buizen opstaan...
Piet
Dank je Piet, ik heb het opgezocht en er over gelezen.
Mag toch ook in het transistorforum, zeker in het kopje "algemeen".
Groet Frans
Buizen mogen niet, maar omdat er in dit 'apparaat' precies evenveel buizen als transistoren zitten denk ik dat het een hybride is en die mogen wel

Of zonder gekkigheid: een rekenlineaal valt onder meetapparatuur en die mag hier getoond of verhandeld worden zolang de buizeninhoud niet technisch besproken wordt.
Ik heb hier zelfs les in gekregen en een proefwerk over gehad, waarna we ze allemaal op mochten bergen en we overgingen op de TI SR51.
Ik heb hier zelfs les in gekregen en een proefwerk over gehad, waarna we ze allemaal op mochten bergen en we overgingen op de TI SR51.
maar ook die , inmiddels bijna 50 jaar oud (?) heb je waarschijnlijk niet meer?
mvg
Frans
Terwijl een standaard rekenliniaal alleen bedoeld is voor algemeen rekenwerk (zoals vermenigvuldigen en delen)...
Vergis je niet, ook met de standaard kan veel meer dan alleen verm. en delen, b.v. worteltrekkken/machtsverheffen, goniometrie (sinus, tangens) en logaritmes, daar is de rekenlineaal op gebaseerd, al dan niet in combinatie met een logaritmetafel.
Had er op de MTS een (een Aristo, heb 'm nog steeds) en er mee leren werken maar we kregen als snel de elektronische rekenmachientjes.
leuk stukje historie: https://gwern.net/doc/cs/hardware/2006-stoll.pdf
Wel 3 x de oplaadbare cellen vervangen.
Toen hadden we het over goedkope japanners i.p.v. chinezen. Maar beiden kunnen van hoge kwaliteit zijn.
Vond zo'n rekenlineal redelijk onhandig en onnauwkeurig. Lang geleden zelfs meer dan 50cm lang.
Heb nog steeds een perfecte TI-SR50, koste toen 470 gulden bij V&D.
Nu alleen nog software calculators.
Ben@
![[image]](images/uploaded/2026041821534969e3fd6df1637.jpg)