Je koopt via BOL.com een videotape. (Algemeen)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 20-04-2026, 20:48 (9 uur en 40 minuten geleden)
Gewijzigd door Hans van Kampen, 20-04-2026, 21:12

En in dit geval gaat het om een DVC pro tape iets kleiner dan een vintage audiocassette en wat me opviel bij het uitpakken nadat het in de brievenbus was beland was dat er een logo op stond van omroep Flevoland maar goed.

[image]

Ik kocht het bandje naar aanleiding dat ik van iemand een machine heb gekregen die er niets mee deed en dat is wel wat voor jouw want jij hebt allemaal videospullen, bandjes waren hoe dan ook zoek geraakt dus geen bandjes erbij maar goed, wel gratis een machine :-)

[image]
Hier kap er af want ik wil altijd het binnenwerk bekijken.
Zo klein het bandje, zo groot de machine met 12 steekprinten alleen al. Het gaat om een PANASONIC D950 digital videorecorder.

Ik kocht het tape omdat ik wat met de machine wilde doen en geen tape ervoor had.
Met de testbeeld generator aangesloten een opname gemaakt en vervolgens weergegeven. Prachtig strak testbeeld die over ging in en nu komt de clou…….in een basketbal wedstrijd.

[image]

Tsja, het stond niet vermeld op de verkoop site, leek new old stock maar toch gebruikt.

[image]
De thuisploeg verloor met 29-34:-D

Zomaar.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Je koopt via BOL.com een videotape.

door Marbel @, Hoorn N-H, 20-04-2026, 21:13 (9 uur en 14 minuten geleden) @ Hans van Kampen

Schitterend Hans!

Tja, bij Bol kun je als particulier ook verkopen toch?

door Hans van Kampen @, Voorhout, 20-04-2026, 21:19 (9 uur en 8 minuten geleden) @ Marbel

Dat wist ik niet maar dat moet dan wel zo geweest zijn kennelijk. In dit geval de afkomst van omroep Flevoland. Het is een tape ooit voor uitzending geweest want er staat een hele wedstrijd op, onschuldig in dit geval als je begrijpt wat ik bedoel:-D

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door kris ⌂ @, Gent, België, 20-04-2026, 23:06 (7 uur en 21 minuten geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door kris, 20-04-2026, 23:09

de AJ-D950 kwam in 1998 op de markt en was de eerste VCR die ook 50MBit per seconde kan schrijven (DVCPRO50) de band loopt dan dubbel zo snel. Jouw cassette is en DVCPRO25 opgenomen, maar de recorder kan dus beide.

Je error rate indicator geeft groen aan, de machine is dus nog gezond. er zal ooit wel eens een groot onderhoud geweest zijn, want deze reeks had nog last van uitdrogende elco's. (bij de opvolger waren de kritische elco's al vervangen door ceramische of SP caps).

een voordeel van DVCPRO is dat door de lage contactdruk in combinatie met MP tape de koppen uitzonderlijk lang meegaan. (8000 uur was geen uitzondering)

Flevoland had idd DVCPRO.

Mooie aanwinst, en niet zo zwaar als je vorige :-)

PS: als ik me niet vergis speelt deze machine ook DV en DVCAM tapes af. (mini DV met een adaptor)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 20-04-2026, 23:40 (6 uur en 48 minuten geleden) @ kris
Gewijzigd door Hans van Kampen, 20-04-2026, 23:52

de AJ-D950 kwam in 1998 op de markt en was de eerste VCR die ook 50MBit per seconde kan schrijven (DVCPRO50) de band loopt dan dubbel zo snel. Jouw cassette is en DVCPRO25 opgenomen, maar de recorder kan dus beide.

Je error rate indicator geeft groen aan, de machine is dus nog gezond. er zal ooit wel eens een groot onderhoud geweest zijn, want deze reeks had nog last van uitdrogende elco's. (bij de opvolger waren de kritische elco's al vervangen door ceramische of SP caps).

Klopt Kris, ik zag op YouTube een Engelse vlogger die van alles repareert aan apparatuur en was bezig aan deze machine op het servoboard C-tjes aan het vervangen.

een voordeel van DVCPRO is dat door de lage contactdruk in combinatie met MP tape de koppen uitzonderlijk lang meegaan. (8000 uur was geen uitzondering)

Flevoland had idd DVCPRO.

Mooie aanwinst, en niet zo zwaar als je vorige :-)

Inderdaad, geen handgrepen er aan en niet zo zwaar als die BETACAM-SP bakken maar als je het koppentrommeltje ziet van deze machine zo klein zoals je weet, wat een verschil met bijv. Betacam. Inderdaad zeker die SONY BVH-1100 ja.

PS: als ik me niet vergis speelt deze machine ook DV en DVCAM tapes af. (mini DV met een adaptor)

Zou zomaar kunnen, zie ik aan een adapter te komen. Dank voor je info:)

;-)
Hans

--
Hans van Kampen