Magic-eye 1 Led in nieuwe opzet. (Algemeen)

door Ben ⌂ @, Dijkdorp, 05-05-2026, 13:13 (1 dag en 1 uur geleden)

Met alle positieve reacties en adviezen is het basis idee weer eens opgepakt.
Uitgangspunten, aanzicht als een origineel afstemoog en het mag (bijna) niets kosten.
Anders is wel dat er met 1 led alleen geregeld kan worden in helderheid.
Dus als de helderheid maximaal is, dan staat de zender correct afgestemd.
Als er geen zender is dan zal het lichtbeeld zwak oplichten.
Dit is even wennen maar gezien de reacties is dat geen onoverkomelijk probleem.
Zoals al eens eerder geschreven zijn de oude buisvoeten gerecycled.
Het defecte afstemoog zelf was niet meer nodig, maar deze is nu ook gerecycled.
Dit eerste testoog is toch nog een geduld en precisiewerk om het in elkaar te zetten. (zie foto)
Gewoon even laten zien dat er een alternatief bestaat die wat langer blijft werken.
Groet, Ben

[image]

Magic-eye 1 Led in nieuwe opzet.

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 05-05-2026, 13:20 (1 dag en 1 uur geleden) @ Ben

Mooi gedaan Ben!

Ik loop zelf al een tijdje met het idee om een rond schermpje te nemen uit een (digitaal) horloge. Deze kosten in China nagenoeg niets. Daar zou ik dan een simpele aansturing op willen maken met iets van verlichting erachter. Maar ja, tijdgebrek....

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 05-05-2026, 14:33 (1 dag en 0 uur geleden) @ Leo Snoeren
Gewijzigd door Anton van den Oever, 05-05-2026, 14:35

Volgens mij is er iemand op eBay die jou idee al een poosje geleden te koop aanbood, ergens in Frankrijk dacht ik.
Ik heb het ooit eens gezien, is best alweer eventjes geleden, maar mogelijk wordt het nog steeds te koop aangeboden.
Scheelt mogelijk toch wel wat tijd als je niet het wiel weer opnieuw hoeft uit te vinden.;-)
m.vr.gr.
Anton van den Oever

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 05-05-2026, 14:38 (1 dag en 0 uur geleden) @ Ben

Ziet er goed uit Ben :)
m.vr.gr.
Anton van den Oever

door Otto @, Drenthe, 05-05-2026, 16:04 (22 uur en 53 minuten geleden) @ Anton van den Oever

Ik heb het ooit eens gezien, is best alweer eventjes geleden, maar mogelijk wordt het nog steeds te koop aangeboden.

Even Googlen voor wat ideeen:

https://www.youtube.com/watch?v=s9O4RENf1wg

https://electroagenda.com/en/magic-eye-emulation-with-arduino/

[image]

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

door Ben ⌂ @, Dijkdorp, 05-05-2026, 16:46 (22 uur en 11 minuten geleden) @ Anton van den Oever

Dank jullie wel, maar lees eens de tekst "het mag (bijna) niets kosten".
Alle schitterende voorbeelden op internet zijn te duur voor een gewone radio.
Dan moet het ook nog passen zonder extra maatregelen, zoals breekwerk aan het venster.
Met mooier maken ben ik al sinds 2010 bezig en blijkt toch niet zo in de smaak te vallen.
Mijn eerste ogen hadden 20leds maar was wel veel te veel werk.
Deze testbuis is gewoon analoog en verder uitgekleed op componenten niveau.
Het is zelf mogelijk een UM te maken zonder externe extra's, maar dat komt later.
Groet, Ben

door electron @, eindhoven, 05-05-2026, 17:17 (21 uur en 39 minuten geleden) @ Ben

Mooie diffuse verlichting wel- ik zie geen led.. 'k zou wel die led sturen met pulsbreedte..
Ben@

door Hans van Kampen @, Voorhout, 05-05-2026, 21:29 (17 uur en 28 minuten geleden) @ Leo Snoeren

Ik loop zelf al een tijdje met het idee om een rond schermpje te nemen uit een (digitaal) horloge.

Als je zo’n schermpje hebt Leo, heb je dan ook nog de kennis een plaatje van het afstemoog op het schermpje te krijgen, komt software matig nogal wat bij kijken denk ik en de aansturing daarvoor, ben benieuwd.

;-)
Hans

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 06-05-2026, 08:51 (6 uur en 6 minuten geleden) @ electron

'k zou wel die led sturen met pulsbreedte..

In een paar radio’s heb ik groene LEDs opgenomen in de anodeleiding van de MF buis. Je krijgt dan visuele indicatie met omgekeerde werking, je moet afstemmen op minimaal licht. Geen pulsbreedte, maar gewoon analoge stroomregeling. En natuurlijk supergoedkoop. Wat is het belang van pulsbreedte?

door kris ⌂ @, Gent, België, 06-05-2026, 08:56 (6 uur en 1 minuten geleden) @ Gerard in Zeist

Wat is het belang van pulsbreedte?

Ik zat met net dezelfde vraag, wat is het voordeel van PWM, in dit geval.(aangezien het analoog aansturen heel eenvoudig gaat, het is, bij wijze van spreken, een hapklare brok..njam )

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 06-05-2026, 09:19 (5 uur en 37 minuten geleden) @ kris
Gewijzigd door Gerard in Zeist, 06-05-2026, 09:22

Wat is het belang van pulsbreedte?

(aangezien het analoog aansturen heel eenvoudig gaat, het is, bij wijze van spreken, een hapklare brok..njam )

Door parallel aan de LED een weerstand te maken, zal de led helemaal uitdoven onder een bepaalde stroom. Zo kun je ook het effect creëren dat verschillende leds op verschillende momenten doven. Schemaatje:

[image]

De condensator van 100n voorkomt dat HF stromen de omweg langs de voorkant van je radio moeten maken.

Anders dan de buis van Ben is dit geen plugin maar een ombouw.

door electron @, eindhoven, 06-05-2026, 10:25 (4 uur en 31 minuten geleden) @ Gerard in Zeist

Waarom pwm? Omdat de lichtintensiteit van een led daarmee beter te sturen is.
Puls 2x zo breed, betekent 2x zoveel licht. En een dip lijkt mij te prefereren boven een max.
Ben@

door Otto @, Drenthe, 06-05-2026, 11:09 (3 uur en 47 minuten geleden) @ electron
Gewijzigd door Otto, 06-05-2026, 11:12

Puls 2x zo breed, betekent 2x zoveel licht.

Is dat niet: 2x zo breed, betekent wortel(2)x zoveel licht?

Voor RMS geldt immers Vrms = Vpiek * wortel(duty cycle). Ik heb echter even niet paraat of je RMS direct in lichtopbrengst mag omzetten

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

door kris ⌂ @, Gent, België, 06-05-2026, 12:42 (2 uur en 15 minuten geleden) @ Otto

Puls 2x zo breed, betekent 2x zoveel licht.

Is dat niet: 2x zo breed, betekent wortel(2)x zoveel licht?

Voor RMS geldt immers Vrms = Vpiek * wortel(duty cycle). Ik heb echter even niet paraat of je RMS direct in lichtopbrengst mag omzetten

Otto

Bij PWM zie ik hier geen reden om een omwegje te maken naar VRMS.. want..

het is toch meteen duidelijk dat bij aansturen LED via PWM is: als de PWM in breedte verdubbeld (bvb van 10% naar 20%) de brandtijd van de LED verdubbeld en de lichtopbrengst wel het dubbele moet zijn alsook het opgenomen vermogen.

door Andries van Dekken. @, Surhuizum., 06-05-2026, 13:48 (1 uur en 9 minuten geleden) @ Gerard in Zeist

Met een geoefend oor kun je ook,zonder zichtbare indicatie,heel goed afstemmen.
Op een AM draaggolf draai je er even overheen en terug en je weet het midden
(de draaggolf) precies te vinden.Bij FM hoor je snel of er vervorming optreed
als je niet goed afgestemd staat.Veel toestellen hebben deze mogelijkheid niet.
Heb nog nooit iemand gehoord die dit niet lukt.:-)
--An3s--

--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres.