Mooi plaatje van warmte-installatie (Energie en domotica)
door Ben
, Dijkdorp, 13-05-2026, 13:02 (48 dagen geleden)
Gewijzigd door Forumbeheer, 13-05-2026, 20:12
Op dit forum hebben we jullie niet nodig en doen het wel zelf.
![[image]](images/uploaded/202605131102086a045a30c591f.jpg)
Mooi plaatje van warmte-installatie
door Forumbeheer
, Delft / Haarlem, 13-05-2026, 20:13 (47 dagen geleden) @ Ben
Ik vond het zonde om deze reactie samen met de spam weg te gooien, dus ik geef hem een mooi plaatsje in de nieuwe maar weinig gebruikte domotica-categorie.
door Ben
, Dijkdorp, 13-05-2026, 21:55 (47 dagen geleden) @ Forumbeheer
Dank je wel Maarten,
In deze tijd waarin de stekkeraccu's en warmtepompen je om de oren vliegen.
Leek het mij om deze cowboys eens te wijzen op een simpele gas besparende oplossing.
De elektra hiervoor komt alleen van de zonnepanelen en verbruikt dus eigen energie.
Het terugleveren van stroom levert ook niet echt veel meer op.
De kosten voor die elektrische boilers zijn niet hoog, alleen het pijpen buigen is lastig.
Groet, Ben
door snameroc
, Etten Leur, 14-05-2026, 08:51 (47 dagen geleden) @ Ben
Toch heb ik zelf een warmtepomp en een stekker batterij geinstalleerd. De warmtepomp inmiddels een paar jaar geleden en de accu in januari. We zijn al 4 jaar gasloos. Met de thuisaccu hebben we de afgelopen 2 maanden in totaal nog maar 5kwh gekocht en de rest met de zonnepanelen en de accu kunnen doen.
Dus eigenlijk al 2 maanden volledig selfsupporting inclusief auto rijden. In de echte winter is helaas de opbrengst te laag of andersom het gebruik te groot.
Het is ook een soort hobby
door reneke
, Best, 17-05-2026, 22:19 (43 dagen geleden) @ Ben
Hoe heb je de boilers aangesloten op de cv ketel?
Loopt dat geheel langs de cv ketel af? Of gaat koud eerst naar de boiler en daarna de cv ketel in?
Ik ben zelf bezig met een soortgelijk project.
Op basis van stroom die over is wil in bij warmtevraag het cv water alvast electrische gaan verwarmen.
Groetjes
Rene
door Maurice
, Dordrecht, 18-05-2026, 14:26 (42 dagen geleden) @ reneke
Ik had in vorige huis speciale CV-Boiler.
Via 3-weg klep bij warmte vraag boiler werd middels water van de CV de boiler opgewarmd.
Zat dus een spiraal in waar CV water doorheen liep.
Boiler vraagt dus warmte, CV klep gaat om en ipv platen verwarmt ,verwarmde deze CV ketel de boiler.
80L boiler en deze nooit koud water gekregen.
door snameroc
, Etten Leur, 19-05-2026, 07:20 (42 dagen geleden) @ Maurice
Hier werkt het andersom. De e boiler warmt op met zonne stroom en het cv water gaat er doorheen.
Niet efficient maar beter dan het stroom overschot gratis of zelfs betaald terugleveren.
door Ben
, Dijkdorp, 20-05-2026, 23:31 (40 dagen geleden) @ reneke
Dag Rene, wij zitten nu in Zuid Frankrijk en om die reden reageer ik wat laat.
Wij hebben een zonneboiler die warm tapwater levert maar alleen als de zon lang schijnt.
Dit wilde ik veranderen zodat er direct warmte opgewekt word als de zon schijnt.
Er gaat koud water de zonneboiler in en het uitgaande water gaat nu direct naar de elektrische boiler.
Daarvan heb ik sinds kort nog 1 parallel gezet die ook automatische afschakelt als hij op temperatuur is.
De uitgaande warmte passeert een thermostatische verdeler om het passerende water op +/- 60 graden te houden.
Je kunt die thermostatische verdeler nog zien zitten rechts op de foto.
Daarna gaat het warme tapwater de CV ketel in en zal de CV ketel geen gas gebruiken om bij te verwarmen.
Voor het schakelen van de elektrische boilers gebruik ik de lichtsensor van de zonneboiler.
Immers als de zonneboiler aangaat dan is er ook voldoende zon voor de zonnepanelen.
Groet, Ben