Mooi plaatje van warmte-installatie (Energie en domotica)

door Ben ⌂ @, Dijkdorp, 13-05-2026, 13:02 (1 dag en 2 uur geleden)
Gewijzigd door Forumbeheer, 13-05-2026, 20:12

Op dit forum hebben we jullie niet nodig en doen het wel zelf.

[image]

Mooi plaatje van warmte-installatie

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 13-05-2026, 20:13 (19 uur en 6 minuten geleden) @ Ben

Ik vond het zonde om deze reactie samen met de spam weg te gooien, dus ik geef hem een mooi plaatsje in de nieuwe maar weinig gebruikte domotica-categorie.

door Ben ⌂ @, Dijkdorp, 13-05-2026, 21:55 (17 uur en 24 minuten geleden) @ Forumbeheer

Dank je wel Maarten,
In deze tijd waarin de stekkeraccu's en warmtepompen je om de oren vliegen.
Leek het mij om deze cowboys eens te wijzen op een simpele gas besparende oplossing.
De elektra hiervoor komt alleen van de zonnepanelen en verbruikt dus eigen energie.
Het terugleveren van stroom levert ook niet echt veel meer op.
De kosten voor die elektrische boilers zijn niet hoog, alleen het pijpen buigen is lastig.
Groet, Ben

door snameroc @, Etten Leur, 14-05-2026, 08:51 (6 uur en 27 minuten geleden) @ Ben

Toch heb ik zelf een warmtepomp en een stekker batterij geinstalleerd. De warmtepomp inmiddels een paar jaar geleden en de accu in januari. We zijn al 4 jaar gasloos. Met de thuisaccu hebben we de afgelopen 2 maanden in totaal nog maar 5kwh gekocht en de rest met de zonnepanelen en de accu kunnen doen.
Dus eigenlijk al 2 maanden volledig selfsupporting inclusief auto rijden. In de echte winter is helaas de opbrengst te laag of andersom het gebruik te groot.
Het is ook een soort hobby