EMC/EMI probleem ethernet op PCB (Toestel of techniek)

door leemhuis01 @, Coevorden, 13-05-2026, 14:08 (1 dag en 1 uur geleden)

Beste Forumgebruikers,

Ik ben benieuwd of hier mensen zijn met ervaring op het gebied van EMC/EMI-problemen.
Momenteel werk ik aan een tussenprint waarmee een module op een hoofdprint wordt aangesloten. De opstelling bestaat uit drie gestapelde PCB’s:

Module PCB (Colibri iMX6ULL)
{Connector}
Tussen PCB
{Connector}
Hoofdprint

Tussen de bovenste twee PCB’s loopt een 25 MHz clocksignaal (ethernet PHY clock).
Op deze lijn heb ik behoorlijk veel uitstraling/EMI. Met een spectrum analyzer en near-field probe zie ik sterke harmonischen.

Tot nu toe heb ik onder andere geprobeerd:
- serie-weerstanden (22R - 100R)
- serie-ferite bead
- design documentatie bestudeerd
Maar het probleem is nog niet voldoende opgelost.

Mijn vraag is eigenlijk:

- Zijn er specifieke technieken of filters die vaak gebruikt worden voor dit soort ethernet clocklijnen?
- Heeft iemand ervaring met het onderdrukken van harmonischen op 25 MHz clocks tussen PCB’s?

Alle tips of praktijkervaringen zijn welkom.

--
Met vriendelijke groet,
Nick Leemhuis

EMC/EMI probleem ethernet op PCB

door kris ⌂ @, Gent, België, 13-05-2026, 14:56 (1 dag en 0 uur geleden) @ leemhuis01

een foto vd opstelling is welkom.

Wil je een RF signaal zonder uitstraling van plaats A naar plaats B brengen, dan moet je een transmissielijn gebruiken. (dat maakt karakteristiek afsluiten aan beide zijden etc..)

Uiteraard ga je altijd wat meten met de spectrumanalyser, geen lijn is perfect. Vraag is dus is het teveel om goed te zijn..?

Verder, nearfieldprobe meet het nabije veld. dat is er altijd. Wil niet zeggen dat het ding echt uitzend. Daarvoor moet je op enkele golflengtes afstand meten.

Als alles van hierboven ok is, Er zijn nog veel andere vallen, meest gekende is common mode straling. Maar eerst eens een foto :-)