Je zal maar één smd transistor nodig hebben (Algemeen)

door soundman2 @, Wouw, 22-05-2026, 18:47 (3 uur en 35 minuten geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door soundman2, 22-05-2026, 18:51

Ik verkeer in de luxe positie dat ik nog op de fiets naar een elektronicawinkel kan... Anders zou ik kijken of ik een bedraad onderdeel kon gebruiken of ergens een gebruikt onderdeel uitslopen.

Maar even vanuit mijn eigen webshop bekeken... Ik heb geen standaard SMD spul in het assortiment maar wel andere dingen die eigenlijk te goedkoop zijn om te bestellen. Ik maak wel eens mee dat iemand 4,95 verzendkosten overheeft voor een onderdeel van 1 euro of minder, dat is dan om het sneller in huis te hebben en met wat meer zekerheid op werking dan wanneer het uit China moet komen. Veel andere onderdelen die ik verkoop zijn wat schaarser en dan maakt het wat minder uit.

Inmiddels is het probleem alsnog opgelost. In de rommelbak lag nog een print, waarop ook SMD's zitten Er zaten een tiental SMD 1P op, zijnde MMBT2222AL.
De tor heeft wat minder DC versterking, maar in de schakeling waarin hij zit schakelt hij een relaisspoel in. Het relais trekt vlot aan, dus probleem opgelost.
Mijn enige vrees was dat als de sloop transistor toch niet zou voldoen, moest ik hem ook weer los solderen op de te repareren print en er is altijd het gevaar dat er padjes losraken.
De slooptransistor(s) kon ik vooraf wel testen.

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks