Ferrietstaafje gezocht (Gezocht)

door Klingsor, 28-03-2012, 09:16 (4419 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Gewijzigd door Klingsor, 28-03-2012, 09:18

Het lijkt me dat je verbanden legt die er niet zijn en dat je natuurwetenschappelijke feiten niet kent.

Ik geef toe dat het inmiddels bijna 20 jaar geleden is dat ik wel degelijk goed geslaagd was in een cursus elektromagnetisme (voor fysici) en sindsdien niet echt meer met wetenschappen bezig geweest ben. Er is uiteraard bijzonder veel kennis weg, vandaar nu ook mijn gedachten luidop en persoonlijke lectuur her en der om een en ander weer op te halen...

Ik verduidelijk mijn (mogelijk foute) redenering.

De werking van een ferrietantenne is uitsluitend en alleen gebaseerd op het magnetisch veld dat door een zender wordt opgewekt. "Deeltjes" komen daar in geen geval aan te pas.

Als je kijkt op Wikipedia (of in Serway etc.) dan spreken ze over elektrische en magnetische velden die opgewekt/opgepikt worden door een antenne, bv. een ferrietantenne.
Zo'n veld beschrijft elektrische ladingen en bijhorende krachten en dus bewegende deeltjes.
(Inderdaad oscilleren die enkel in speciale gevallen, zie ik nu, en als zodanig niet in de staaf.
Mogelijk is de stap naar de deeltjes hier slechts theoretisch zinvol.)

Met andere woorden. Als je nu de ferrietstaaf gewoon zou afbreken buiten de spoel, of het afgebroken stuk weggooien, wat verandert dat dan aan de zaak?


Heel eenvoudig: het magnetische veld wekt dan minder energie in de spoel op.

Bij een dikkere staaf, uiteraard, maar ook bij een langere?
De spoel zit toch gewoonlijk niet om de hele staaf? Je varieert soms de lengte van de kern in de spoel, spoel in en uit, of van de spoel om de staaf, variabel, maar wie legt me even uit waarom de energie in de spoel groter zou zijn als de staaf langer is buiten de spoel? De totale energie, ja, maar gaat die dan zo niet verloren in het gedeelte van het veld buiten de spoel? Ik bedoel, wat is de invloed op de veldlijnen binnen de spoel?

Want daar moet de lijm of ongelijmde breuk toch weinig (positief) verschil maken of dus weinig toevoegen ten opzichte van de gebroken staaf? (Tenzij je geleidende lijm zou nemen, maar dat lijkt mij allerminst het geval.)


????
Elektrisch geleidende lijm bestaat. Daarin is zilver opgelost. Maar dat heeft helemaal geen invloed op magnetisme.

(Ik dacht dus aan elektrisch geladen deeltjes die heen en weer bewegen in de staaf, maar dat zie ik nu in als irrelevant.)

Sorry voor wie deze (mogelijke) nonsens storen hoor, maar ik leer steeds graag bij. Zo zie je een herbeginnend student eens hardop denken.
Anders doe je maar wat en weet je niet écht waarom. Laat dat misschien niet nodig, maar wel zo interessant zijn...


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum