Gezocht: Philips 22GH921 / AG9021 Phono Voorversterker (Gezocht)

door KolfMAKER @, 04-06-2026, 10:37 (10 uur en 28 minuten geleden)

Ik ben op zoek naar een originele Philips 22GH921 phono voorversterker (ook bekend als Philips AG9021).

Deze optionele RIAA-voorversterker (zie foto) werd destijds geleverd voor Philips platenspelers zoals de AG2230W / 22GC030 en was bedoeld voor gebruik met Philips magnetische elementen (GP400, GP401, GP407, GP409, enz.).

Ik heb interesse in:

- Een werkend exemplaar
- Een exemplaar dat restauratie nodig heeft
- Een incompleet exemplaar
- Of een exemplaar voor onderdelen

Neem gerust contact met mij op als u er één beschikbaar heeft of weet waar ik er één kan vinden.

Alvast hartelijk dank!

Ernst
Naarden, Nederland

[image]

Gezocht: Philips 22GH921 / AG9021 Phono Voorversterker

door Otto @, Drenthe, 04-06-2026, 16:33 (4 uur en 32 minuten geleden) @ KolfMAKER

Om het buizenforum niet te vervuilen. Je zegt daar:

Daarop zit de ingebouwde printplaat van de voorversterker, rechtstreeks op de netspanning van de platenspeler. Zie rode en gele draad. Hier zie ik ook dat deze print een eigen transformator heeft.

Let wel op dat die toch op 110 Volt is aangesloten. De motorwikkeling wordt daarbij als autotrafo gebruikt om van 220 naar 110 Volt de gaan...

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

door KolfMAKER @, 04-06-2026, 17:46 (3 uur en 20 minuten geleden) @ Otto

Beste Otto,

Bedankt voor je aanvullende toelichting.

Ik heb inmiddels de servicemanual van de 22GH921/AG9021 er nog eens bijgepakt. Aanvankelijk dacht ik dat de voorversterker rechtstreeks op de 220V van de platenspeler was aangesloten, omdat ik op foto's van een ingebouwde uitvoering een rode en gele voedingsdraad vanaf de spanningskeuze naar de voorversterkerprint zag lopen.

Naar aanleiding van jouw opmerking heb ik dit nog eens nader bekeken. Het lijkt inderdaad goed mogelijk dat Philips hier de motorwikkeling als autotransformator heeft gebruikt en dat de voorversterker in werkelijkheid op circa 110V AC wordt gevoed. Dat zou ook verklaren waarom anderen eerder al over een 110V-uitvoering spraken.

Dank voor het meedenken en het scherp houden van mijn aannames. Weer wat geleerd.

Met vriendelijke groet,
Ernst

door Goldline @, Oranjedorp, 04-06-2026, 18:00 (3 uur en 6 minuten geleden) @ KolfMAKER

indien er extern gebruik van word gemaakt op 220 dan werd er een weerstand van 2200 ohm/2W in serie met de trafo gezet.

--
Cees PA1DBA

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 04-06-2026, 18:29 (2 uur en 37 minuten geleden) @ KolfMAKER

Ernst

Een werkende zul je amper vunden omdat er AC transistoren in zitten germanium transistoren
Die hebben last van whiskers en als ze wel wat doen zit je met een bak ruis
Kijk gewoon voor moderne van bvb hq dienheeft voorz zowel 5polig als RCA connector
Doosje is wel ergen weg te stoppen en beter hifi geluid.
Vele hebben niet zo’n print aangeschaft of zat al mogelijk heid op versterker of kocht men zo’n kastje.
Een moderne is ruisvrij . En beter frequentie bereik. Wat het beter laat klinken als toen der tijd.
De transistor stond nog in der kinder schoenen en werd beduidend beter toen de silicium torren uit kwamen.
Succes met de speler
Mvg René