Meter achteruit aangesloten (Energie en domotica)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 11-06-2026, 12:36 (8 uur en 1 minuten geleden)

Bij de vervanging van mijn stroommeter was de nieuwe "achteruit" aangesloten, ik vond het alles bij elkaar een vrij bizar verhaal.

Mijn "slimme meter" was nog maar een jaar of acht oud, maar blijkbaar niet slim genoeg om met het verdwijnen van het 2G-netwerk om te kunnen gaan. Dus op 23 april een nieuwe (nog slimmere?) geplaatst.
Na een paar weken merkte ik dat er vrij hoog verbruik was, juist op zonnige dagen als we niet thuis waren, en dat er ook 's nachts teruglevering uit onze "maanpanelen" was. Kijk hier is onze stroomverbruikgrafiek van 23 mei:

[image]

En hier onze teruglevergrafiek van die dag:

[image]

De nieuwe meter registreert verbruik als teruglevering en teruglevering als verbruik! Het is een beetje alsof je op je bankrekening kijkt en ziet dat van al je boodschappen bij de supermarkt, het bedrag niet wordt afgeschreven, maar bijgeschreven. En de keren dat je alleen statiegeld inleverde, je het bedragje niet terugkreeg maar juist moest betalen.

Wat doe je in zo'n geval? Bekenden boden al aan, allemaal hun auto bij mij te komen opladen. Om de winst te optimaliseren zou ik mijn zonnepanelen nog uit kunnen zetten. Hoe lang zou het duren voordat het stroombedrijf dat zou merken en hier met een rits overvalwagens in de straat zou staan?

Het leek me beter hierover maar even op te bellen en op 1 juni kwam een monteur de boel bekijken. De stroommeter heeft links aansluitingen voor de fasedraden, waarbij de inkomende (vanaf de hoofdzekering) het meest links zit en de uitgaande (naar de verdeelkast) rechts daarnaast. Om het even voor de monteur makkelijk te maken zijn beide draden bruin en lopen ze in een krul achter de meter:

[image]

Die monteur had een beetje de houding van, ach wat maakt het uit, ze zijn allebei bruin, en je hebt toch stroom, wat zeur je nou. Maar heeft wel die draden weer verwisseld waarna alles werkte zoals bedoeld.

Even compensatie aanvragen bij het knutselbedrijf. Ze boden eerst 25 piek maar gaven uiteindelijk 50.
Lees het uitgebreide verhaal op mijn site: Meter inversie.

Meter achteruit aangesloten

door kris ⌂ @, Gent, België, 11-06-2026, 13:19 (7 uur en 18 minuten geleden) @ Gerard in Zeist
Gewijzigd door kris, 11-06-2026, 13:34

Bij de vervanging van mijn stroommeter was de nieuwe "achteruit" aangesloten, ik vond het alles bij elkaar een vrij bizar verhaal.

Je bedoelt een kWh meter?

Die monteur had een beetje de houding van, ach wat maakt het uit, ze zijn allebei bruin, en je hebt toch stroom, wat zeur je nou. Maar heeft wel die draden weer verwisseld waarna alles werkte zoals bedoeld.

grappig verhaal, en

Het maakt alles uit.. P = U x I (x cosphi). kruis je de U of I draden om dan wordt het - U x I... monteurs zijn blijkbaar niet meer wat ze geweest zijn :-)

door Onno-I @, 11-06-2026, 14:06 (6 uur en 31 minuten geleden) @ Gerard in Zeist

Wat een bizar verhaal. En wat een klungels, als ze niet weten hoe een meter aan te sluiten en waarom het zo moet.

door maarten1 @, 11-06-2026, 18:20 (2 uur en 17 minuten geleden) @ Onno-I

eigenlijk niet zo een gek verhaal....

bijna iedere boer,slager of knutselaar werd aangenomen om de meters om te wisselen.
na een paar uur les gekregen te hebben. ,werden ze op pad gestuurd.

zo wist de "monteur" hier geen raad met de extra draden die naar een dag/nacht tarief relais gingen...

dus wisselde hij de meter niet,(ik probeerde hem nog uit te leggen dat het geen probleem is,en de relais komt te vervallen ,maar hij wilde niet luisteren naar een technicus sterkstroom installaties met 25 jaar ervaring) nieuwe afspraak moeten maken(weer vrij moeten nemen).

volgende monteur ,zelfde "probleem" .....na veel bellen....nog een andere monteur erbij..
(nu een echte monteur)....is de meter omgewisseld