Meter achteruit aangesloten (Energie en domotica)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 11-06-2026, 12:36 (63 dagen geleden)

Bij de vervanging van mijn stroommeter was de nieuwe "achteruit" aangesloten, ik vond het alles bij elkaar een vrij bizar verhaal.

Mijn "slimme meter" was nog maar een jaar of acht oud, maar blijkbaar niet slim genoeg om met het verdwijnen van het 2G-netwerk om te kunnen gaan. Dus op 23 april een nieuwe (nog slimmere?) geplaatst.
Na een paar weken merkte ik dat er vrij hoog verbruik was, juist op zonnige dagen als we niet thuis waren, en dat er ook 's nachts teruglevering uit onze "maanpanelen" was. Kijk hier is onze stroomverbruikgrafiek van 23 mei:

[image]

En hier onze teruglevergrafiek van die dag:

[image]

De nieuwe meter registreert verbruik als teruglevering en teruglevering als verbruik! Het is een beetje alsof je op je bankrekening kijkt en ziet dat van al je boodschappen bij de supermarkt, het bedrag niet wordt afgeschreven, maar bijgeschreven. En de keren dat je alleen statiegeld inleverde, je het bedragje niet terugkreeg maar juist moest betalen.

Wat doe je in zo'n geval? Bekenden boden al aan, allemaal hun auto bij mij te komen opladen. Om de winst te optimaliseren zou ik mijn zonnepanelen nog uit kunnen zetten. Hoe lang zou het duren voordat het stroombedrijf dat zou merken en hier met een rits overvalwagens in de straat zou staan?

Het leek me beter hierover maar even op te bellen en op 1 juni kwam een monteur de boel bekijken. De stroommeter heeft links aansluitingen voor de fasedraden, waarbij de inkomende (vanaf de hoofdzekering) het meest links zit en de uitgaande (naar de verdeelkast) rechts daarnaast. Om het even voor de monteur makkelijk te maken zijn beide draden bruin en lopen ze in een krul achter de meter:

[image]

Die monteur had een beetje de houding van, ach wat maakt het uit, ze zijn allebei bruin, en je hebt toch stroom, wat zeur je nou. Maar heeft wel die draden weer verwisseld waarna alles werkte zoals bedoeld.

Even compensatie aanvragen bij het knutselbedrijf. Ze boden eerst 25 piek maar gaven uiteindelijk 50.
Lees het uitgebreide verhaal op mijn site: Meter inversie.

Meter achteruit aangesloten

door kris ⌂ @, Gent, België, 11-06-2026, 13:19 (63 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Gewijzigd door kris, 11-06-2026, 13:34

Bij de vervanging van mijn stroommeter was de nieuwe "achteruit" aangesloten, ik vond het alles bij elkaar een vrij bizar verhaal.

Je bedoelt een kWh meter?

Die monteur had een beetje de houding van, ach wat maakt het uit, ze zijn allebei bruin, en je hebt toch stroom, wat zeur je nou. Maar heeft wel die draden weer verwisseld waarna alles werkte zoals bedoeld.

grappig verhaal, en

Het maakt alles uit.. P = U x I (x cosphi). kruis je de U of I draden om dan wordt het - U x I... monteurs zijn blijkbaar niet meer wat ze geweest zijn :-)

door Onno-I @, 11-06-2026, 14:06 (63 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Wat een bizar verhaal. En wat een klungels, als ze niet weten hoe een meter aan te sluiten en waarom het zo moet.

door maarten1 @, 11-06-2026, 18:20 (63 dagen geleden) @ Onno-I

eigenlijk niet zo een gek verhaal....

bijna iedere boer,slager of knutselaar werd aangenomen om de meters om te wisselen.
na een paar uur les gekregen te hebben. ,werden ze op pad gestuurd.

zo wist de "monteur" hier geen raad met de extra draden die naar een dag/nacht tarief relais gingen...

dus wisselde hij de meter niet,(ik probeerde hem nog uit te leggen dat het geen probleem is,en de relais komt te vervallen ,maar hij wilde niet luisteren naar een technicus sterkstroom installaties met 25 jaar ervaring) nieuwe afspraak moeten maken(weer vrij moeten nemen).

volgende monteur ,zelfde "probleem" .....na veel bellen....nog een andere monteur erbij..
(nu een echte monteur)....is de meter omgewisseld

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 12-06-2026, 17:37 (62 dagen geleden) @ maarten1

eigenlijk niet zo een gek verhaal....

bijna iedere boer,slager of knutselaar werd aangenomen om de meters om te wisselen.
na een paar uur les gekregen te hebben. ,werden ze op pad gestuurd.

Kleine correctie; WORD aangenomen!
Op dit moment moeten er nog ca. 500.000 (ja ja, een half miljoen!) aansluitingen worden vervangen.
Vanaf 1 januari 2027 stopt de salderingsregeling, ik vraag me af of ze die datum gaan halen.... ;-) maar eigenlijk weet ik het antwoord wel. :-D
m.vr.gr.
Anton van den Oever

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 11-06-2026, 21:35 (63 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Gewijzigd door Maurice, 11-06-2026, 21:40

Geweldig verhaal en triest zo weinig kennis bij monteurs,

Draden op de meter zelf dus verwisseld.
De foto van je inkomende groepen zie ik nog even niets verkeerd aan.
Foto toont de verzegelde inkomende zekering kast van je leverancier.
En deze betreft Bruin en Blauw zitten goed.
Bruin op de linker zekering 1e Fase en Blauw, de Nul draad verbonden met aarde draad.

Je hebt binnen komend 3x Fase met een NUL en Aarde draad.
2x zwart , Bruin als de 3 fases UVW en de blauwe Nul draad

Je huis zit op 1 fase aangesloten, jouw geval op 1e fase -U.
Fase 2, en 3 worden niet gebruikt.V W, en zie de lege zekeringen en uitgaande schroeven zijn leeg.

Aarde draad(geen/groen), met de wit katoen draad (mogelijk de afscherming van de buitenkabel)
Dan zie ik dat de blauwe N draad boven de zekering met strip zijn doorverbonden.
Het klopt dat Aarde en Nul worden verbonden aan de inkomende kant.

De dunne groene draad , geheel links, gaat nergens heen, waar deze voor dient?
Zo ook een gele.

Betreft de foto is er nog niets verkeerd,

Het zou heel triest zijn, en wat mij betreft gewoon een ontslag van betreffende monteur
als deze de blauwe uitgaande draad op de linker zekering had gezet !!
En bruine uitgaande op de blanke strip draad welke de aarde/nul verbind.,

Neem dan aan dat de foto van na de verbetering is??
Immers de foto is niet fout.

Dacht dat er afspraken was in installatie Links Nul , rechts Fase.
Zou je de NEN normen na moeten zoeken.

[image]

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 12-06-2026, 10:07 (63 dagen geleden) @ Maurice

Mooi dat je even die hele dradenboel hebt geanalyseerd. Ik wist bv niet dat nul en aarde in mijn meterkast verbonden waren, dacht dat dat in het trafohuisje 50m verderop was.

Maar inderdaad, het gedeelte dat jij bespreekt ziet er helemaal foutloos uit. De foute aansluiting zit in het bovenste deel van de foto, wat jij er af hebt geknipt. Aan de onderkant van de meter, dat witte blok, zie je twee bruine en twee blauwe draden zitten. Een bruine en een blauwe komen van beneden vanaf die hoofdstop. En een blauwe en een bruine gaan naar boven naar de verdeelkast. Van die twee bruine zou de linker naar beneden moeten gaan en de rechter omhoog, maar als je de kleuren precies bekijkt, zie je dat de draad die van onderen komt een iets helderder bruin heeft en rechts van de andere zit. Daardoor loopt de stroom in de verkeerde richting door de meter. Je kunt die bruine draden niet goed volgen omdat de draad vanaf de hoofdstop vanwege zijn lengte een stukje achter de meter is gekruld.

Maar jouw verhaal roept een volgende vraag op. Je zei, fase zit rechts en nul zit links? Je ziet dat bij mij aan de linkerkant de twee bruine zitten en aan de rechterkant de twee blauwe. Als je ZOWEL de spanning verkeerdom aansluit (blauw op de plek van bruin en andersom) ALS de stroom verkeerdom laat lopen (twee bruine onderling omwisselen), “ziet” de meter -V ipv V en -I ipv I. Het vermogen zal dan de juiste waarde aangeven. Maar toch word ik minder blij want bij die aansluiting wordt de meter zelf gevoed NA de stroomshunt en ga ik dus de voeding van de meter betalen! Iemand die weet waar de blauwe en waar de bruine draden moeten?

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 12-06-2026, 17:43 (62 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Wat dan fout zit op de witte meter is de in en uitgaande kant.

Dat zou op dat witte blok moeten staan wat in en uit gaande is.

Of nu fase links of rechts zit lijkt me om even.
Belangrijk is in uitgaande kant.
Immers dat bepaald de stroom richting.

Had mooie boel geweest als je pas na zeg een jaar eens op die meter kijkt.

Normaal is zo dat jij moet bewijzen dat je bv een veel te hoog stroom verbruik hebt,
Bv door lekke (aard fout) hoog ohm sluiting in je grondkabel van je tuin bv,

Nu zou dan de leverancier moeten bewijzen dat jij niet zoveel stroom terug geleverd hebt.

Blijf het een raar verhaal vinden dat die monteur niet een basis cursus dag gehad heeft
hoe sluit ik meters aan.

door electron @, eindhoven, 12-06-2026, 18:29 (62 dagen geleden) @ Maurice

nul moet ongeveer op aard potentiaal liggen. https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2352804
staat nergens in nen-1010 dat fase links of rechts moet zitten.
wel dat de fasen gezekerd moeten zijn- en niet in de nul (Oeps-Foutje(-: )!

vindt wel dat die monteurs een minimale kennis moeten bezitten.
anders kun je rare en gevaarlijke dingen (zoals 380v) meemaken.
Ben@

OT! Ik heb domme digitale meter.
Nu krijg ik bijna elke maand Email dat de tarieven veranderen- en, Geef je meterstanden door!
Is behoorlijk irritant aan het worden! Was vroeger NIET met Analoog- Ik ga dat NIET meer doen!
vindt 1 of 2 keer per jaar voor de jaarlijkse nota wel voldoende!!

[image]

door Hersteller @, Haarlem, 12-06-2026, 19:27 (62 dagen geleden) @ electron

Als je geen meterstanden doorgeeft wordt je geschat. Ik weet niet of dat in jouw voordeel is.

door verbeek @, Zutphen, 14-06-2026, 09:47 (61 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door verbeek, 14-06-2026, 09:50

Blijf het een raar verhaal vinden dat die monteur niet een basis cursus dag gehad heeft
hoe sluit ik meters aan.

Het andere uiterste geval:

Met het vervangen van een niet uitleesbare 3f kWh-meter voor een echte slimme meter ter plekke kwam ook zo'n jonge knul.

Eerst een fotootje van de bestaande situatie (alle zegels wel aanwezig?) matje op de grond,
- maakte een selfie
- maakte een selfie met gelaatsbeschermingsmasker en verbrak de verzegelingen van de hoofdzekeringskast waar installatieautomaten in zitten die je gewoon van de buitenkant van de kast te bedienen zijn, en opende de kast,
- geïsoleerde handschoenen aan en met een duspol de spanningen gemeten aan de invoedende en uitgaande kant van de installatieautomaten, met één hand fotootjes gemaakt, en deksel er weer op. fotootje.
- aansluitklemmen deksel van de kWh-meter losgehaald, en hetzelfde verhaal bij de kWh-meter (niet te geloven)
- schakelde de automaten uit.
- wéér meten aan de kWh-meter en fotootje (terwijl het display geen leven meer vertoonde)
- stift gepakt en alle linker draden van fasedraden en nul een witte streep gaf(slim).
- eindelijk de meter vervangen, draden gezet (10mm2) en opnieuw aangesloten, zonder momentschroevendraaier..
- Het monteren van de deksels in omgekeerde volgorde, en verzegelen de boel.
- papieren doorslag van de oude en nieuwe meterstanden en meternummers (de laatste twee getallen van de meter zijn het jaartal).

Vraagje van mij aan hem, waarom al die fotootjes? werd beantwoord dat het bedrijf waar voor hij werkt anders niet door de netbeheerder werd betaald, en bij schade het bedrijf aansprakelijk gesteld konden worden...

Zo kan het dus ook.

Overigens, de NEN1010 geldt niet voor een netbeheerder. De kleuren van de fasedraden zijn in het voormalige PGEM gebied L1- rood, L2-geel, L3- blauw en de nul een combi kleur blauw geel.

Gr. Paul

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 15-06-2026, 17:36 (59 dagen geleden) @ verbeek

- eindelijk de meter vervangen, draden gezet (10mm2) en opnieuw aangesloten, zonder momentschroevendraaier..

1 zinnetje waar ik zowel blij, maar tegelijk ook een beetje verdrietig van wordt….
Dat hij de draden heeft “gezet” houdt in dat het hier bedrading klasse 2 betreft, met samengeslagen kern.
In geval van 10 m㎡ betekent dit dat de kern 7 draden heeft (indien niet gecompacteerd), een ongelijk aantal dus en moderne meters zijn vrijwel zonder uitzondering uitgevoerd met kooiklemmen waardoor juist het op het moment zetten van de bevestigingsschroeven erg belangrijk is.
Beetje jammer dus en ook merkwaardig dat het energiebedrijf juist hiervoor geen eisen aan de aannemer stelt in de vorm van een foto. Want ze schrijven wel degelijk voor dat de juiste aanhaalmomenten worden gerespecteerd!
Een momentschroevendraaier is dan ook een verplicht stuk gereedschap!

De kleuren L1-rood, L2-geel, L3-blauw zijn inderdaad al wat oudere kleuren maar worden nog steeds gebruikt door bepaalde netbeheerders, ooit (bijna in een vorig leven :-D ) werd mij aangeleerd dat de fase kleuren en volgorde is als de Nederlandse vlag waarover heen “gepist” is.
De geel-blauwe draad is voor de PEN geleider waarbij de nul en aarde gecombineerd zijn (TN stelsel).
Dit hoeft overigens niet te betekenen dat de netbeheerder ook de aarde daadwerkelijk aanlevert (TT stelsel)
m.vr.gr.
Anton van den Oever

door verbeek @, Zutphen, 15-06-2026, 20:03 (59 dagen geleden) @ Anton van den Oever

Het bijzondere aan dit gebeuren was, dat hij de "beschadigde" aderuiteinden keurig afknipte, opnieuw stripte en de aders recht zette. Vervolgens pakte hij de schroevendraaier en draaide de klemmen vast.
Een momentschroevendraaier had hij niet in zijn tas. Was niet nodig volgens hem, werd ook niet als eis gevraagd door Liander, terwijl hier toch wat anders staat.

Maar dan kan er dit gebeuren als je dat uit de losse pols doet:

[image]

In onze woning (2023) worden nog steeds dezelfde kleuren als toen door Liander gebruikt.

Gr. Paul

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 15-06-2026, 21:58 (59 dagen geleden) @ verbeek

Precies ja!
Vaak denkt men dat als het goed stevig vastgedraaid is, dat het dan wel OK zal zijn, maar niets is minder waar.
Juist te vaste verbindingen krijgen vaak de meeste problemen.
Men vergeet dat koper “vloeit” onder te hoge druk en daardoor komt de verbinding los te zitten met als gevolg overgangsweerstand. Wat er daarna gebeurt behoeft geen nadere uitleg.
Door het op het juiste moment aandraaien van de kooiklemmen behoud de klem door zijn vorm de juiste (veer)druk op de ader en is een goede verbinding gegarandeerd.
Het verhaal dat een momentschroevendraaier niet nodig is uit de dikke duim gezogen, niet voor niets ontstaan er 2 tot 3 woningbranden per dag in de meterkast!!

De discussie over wel of niet verplicht zijn van een momentschroevendraaier wordt al wat langer gevoerd maar is eigenlijk heel simpel:
Volgens NEN1010, § 526:
Verbindingen moeten ‘mechanisch en elektrisch blijvend betrouwbaar zijn’
Verder in § 526.2 wordt er gesteld dat verbindingen moeten worden aangebracht zoals aangegeven op de component, verpakking of in de documentatie.
Zonder momentschroevendraaier gaat je dit niet lukken zodat er gesteld kan worden dat de toepassing van een momentschroevendraaier simpelweg verplicht is.
m.vr.gr.
Anton van den Oever

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 16-06-2026, 11:32 (58 dagen geleden) @ Anton van den Oever

Want ze schrijven wel degelijk voor dat de juiste aanhaalmomenten worden gerespecteerd!
Een momentschroevendraaier is dan ook een verplicht stuk gereedschap!

Een momentschroevendraaier zou ik denk ik nog niet herkennen als ik erover struikelde...

Het viel me wel op dat de monteur de draden los en vast draaide met een elektrische schroevendraaier, wat mij op dat moment een beetje een overkill leek voor die twee schroefjes. Maar kan dat dan een momentschroevendraaier zijn geweest?

Even taalkundig, denk ik dat een momentschroevendraaier de schroef niet OP het juiste moment aandraait (dat zou een andere schroevendraaier ook nog wel kunnen) maar MET het juiste moment.

door electron @, eindhoven, 16-06-2026, 12:55 (58 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Gewijzigd door electron, 16-06-2026, 13:01

Misschien is Torsie-schroevendraaier een betere benaming.
Nu kan ik het belang bij aandraaien van de bouten van de cilinderkoppen
van een brandstof motor wel voorstellen- anders gaan sommige bouten losrammelen.

Maar- met een beetje gevoel in je vingers kan het best zonder- in de meterkast.
Doen sterkstroom monteurs als vele jaren.:)
Helaas- steeds meer lopen rond... zonder gevoel- zucht..:-( Hoe komt dat?

Ik heb WEL nog steeds de pest in op de horlogemaker die de schroeven van de achterplaat
van mijn horloge doldraaide om batterijtjes te vervangen.
Resultaat EEN veel grotere schroef tussen de andere. Geen gezicht. :-(

Ben@
[image]

door verbeek @, Zutphen, 16-06-2026, 18:28 (58 dagen geleden) @ electron

Maar- met een beetje gevoel in je vingers kan het best zonder- in de meterkast.
Doen sterkstroom monteurs als vele jaren.:)
Helaas- steeds meer lopen rond... zonder gevoel- zucht..:-( Hoe komt dat?

Ben, kijk nog eens hier, naar de laatste tabel, dan zie je dat bij een merk kWh-meter zelfs de dikte van de draad al bepalend is voor het aanhaalmoment.
Mijn lompe handen weten niet wanneer het 2,5 Nm of 3 Nm is, en kan het zo maar 4 Nm zijn...;-)

Daarbij maakt het ook uit of het een massieve draad of soepel draad is met een aderhuls. Ik heb het idee dat ik soepel draad harder moet vastzetten dan massief draad.

De schroefjes van tegenwoordig van bepaalde budgetmerken draai je al dol als je er al naar kijkt...

Gr. Paul

door electron @, eindhoven, 16-06-2026, 19:21 (58 dagen geleden) @ verbeek

@Paul- Ik ben al vele tientallen jaren uit dat sterkstroom gebeuren.. daarna digitaal, analoog
en daarna dingen die we niet mogen weten- want is complot.. ammehoela! $%^ :-D
Je kunt nog zoveel maatregelen nemen (zoals aandraai koppel). Alles ken stuk.;-)
Interessant wat @Anton- 16-06-2026, 18:21 vermeld- dat ze tegenwoordig met klemverbindingen
werken (rijg klemmen)- spaart tijd, wist ik niet. https://www.wago.com/be-nl/topjobs-tips
Groet, Ben@
[image]

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 16-06-2026, 16:25 (58 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Gewijzigd door Maurice, 16-06-2026, 16:27

Eens,

Hoewel ik vorig jaar niet heb kunnen beoordelen of STEDIN-Monteur ook die moment gebruikt heeft.
Heb niet gezien.
Wel ivm vervangen hoofd elektriciteitskabel en nwe hoofdzekeringen kast.

Er bestaan electrische "PEN"- schroevendraaiers.

Wordt wel gebruikt in electrische kasten bouw als je 80 klemstroken de draden op moet zetten.
Echter deze hebben niet de kracht voor op moment zetten.

Na opzetten dien je dan alle schroeven na te zetten op kracht.
Scheelt wel boel werk als je dit allemaal met hand moet doen.

Zie hier klein kastje, stel je voor als je grote kasten hebt.

[image]

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 16-06-2026, 18:21 (58 dagen geleden) @ Maurice

Zie hier klein kastje, stel je voor als je grote kasten hebt.

[image]

Nou Maurice, dat is wel al een heel oud plaatje.
Nog net niet uit de tijd dat de melkboer met een bokkewagentje langs kwam. ;-)
Hoewel ze nog steeds te koop zijn wordt er in de paneelbouw al jaren vrijwel uitsluitend met rijgklemmen in veerklemtechniek gewerkt.
Scheelt uren werk en is betrouwbaarder gebleken dan schroefverbindingen, altijd de juiste contactdruk :) Zelfs tot 16 m㎡
En niet alleen voor klemmmen maar ook multiconnectoren en zelfs veel relais zijn ermee uitgevoerd.
Wel een beetje kwaliteitsspul gebruiken (waarbij het kunststof uitsluitend ter isolatie dient en niet tot ondersteuning van de veer)
Bijvoorbeeld die van Weidmuller maar er zijn uiteraard ook andere goede en betrouwbare merken.

[image]

m.vr.gr.
Anton van den Oever

door snameroc @, Etten Leur, 16-06-2026, 21:50 (58 dagen geleden) @ Anton van den Oever

Wij bouwen als installateur of machinebouwer wat je wil jaarlijks 10 tallen schakelkasten sommige wel 5 bij 2 meter met honderden rijgklemmen. En nagenoeg allemaal met schroeven en alleen als de klant het perse wil steekklemmen. In de hijskranen wereld is dat om reden beter contact in loop der jaren bij de vele trillingen op en in een kraan. Maar belangrijker bij storing zoeken is het veel eenvoudiger om even een draadje los te maken en te meten.

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 16-06-2026, 23:06 (58 dagen geleden) @ snameroc
Gewijzigd door Anton van den Oever, 16-06-2026, 23:08

Misschien dan toch eens wat beter naar de veerklemtechniek kijken, want als er 1 klem is waarbij je de draad even makkelijk los en vast kan zetten is het wel een veerklem, letterlijk in 1 seconde; schroevendraaier er in steken en de draad komt los en vice versa weer vast.
Phoenix heeft er zelfs een mooi compact gebogen schroevendraaiertje voor.

[image]

Ik ben inmiddels 4 jaar gepensioneerd maar heb 36 jaar schakelkasten voor kranen gebouwd waarvan ca. de laatste 10 jaar allemaal met veerklemmen en heb er nooit nadelige effecten van gezien.
Toegegeven, toen deze klemmen nog maar net op de markt waren leek het me ook maar niks, maar daar ben ik wel aardig van teruggekomen. Er is gewoon qua montagetijd niet tegenop te werken.
m.vr.gr.
Anton van den Oever

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 16-06-2026, 23:34 (58 dagen geleden) @ Anton van den Oever

Foto is dan wel uit 2012 inderdaad.
Ik kom dit dagelijks tegen.

Die klem dingen heb er gemengde gevoelens over.
Met oranje druk inderdaad de betere.
ANder type schroevendraaier insteken om klemmetje te wippen.
Gevrot met schroevendraaier in hoekje van kast liggend onder banken tafels, weg gedoken
half hangend op /in brok lessenaar.
En dan boven in hoek, tussen de rest van hangende draden maar zien dat je daar nieuwe
draad in krijgt.

Of die rot dingen waar zo'n plastic heveltje aan zit, moet je dat indrukken.
Je ziet ze net geheel links zitten bv net onder de groene draad. Witte heveltje.
Succes met dit wanneer dat achter in de kont van schip, in VET en OLIE tussen stuurcilinders
van stuurwerk.,lachen.
Oh ja probeer zelfde blokje nog eens met 6x 0,75....

Kom maar eens wat dagen meelopen met mij:-D
Jij hebt voor ogen mooie staande kasten met grote deuren.
Wel, zou zeggen duik nu onder je bureau ,stel voor dat er een luikje zit van
zeg 75cm bij 40 cm welke een kast afdekt van zeg 80cm hoog en 120cm lang.
Diepte ca 40cm. Barstens vol draden klemstroken, zekering automaten, kastjes omvormertjes, convertertjes ver zin het maar.
Links achter hangt dan je klemstrook.

[image]

En deze , ook al weer verouderd overigens, is nu nog leuk, wacht maar tot deze helemaal bedraad zit.
Deze ziet er dan nog netjes uit, maar ik kom ze tegen, man man man.. wat een bende maken ze er van.

[image]

Dit beschouw ik nog als heel netjes.
Vaak is het een grotere bende
[image]

Geheel links met oranje inderdaad nieuwe blokjes.
Leuk he. Daar achter in en zit door luik heen.
[image]

Of hier ziet er leuk uit zo met de nieuwe type stroken.
[image]

Maar kast zit hier achter aan tussen die lessenaar en die enorme stoelpoot.
Dus onder door en achter aan wezen links in de hoek moet ik zijn voor storing.
[image]

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 17-06-2026, 00:29 (58 dagen geleden) @ Maurice

Deze ziet er dan nog netjes uit, maar ik kom ze tegen, man man man.. wat een bende maken ze er van.

Nou inderdaad ja, wat een drama..:-( maar dat er zo'n berg narigheid van gemaakt wordt ligt natuurlijk niet aan de veerklemmen...

Kom maar eens wat dagen meelopen met mij :-D

Dacht het niet, moet ik eerst 25 kilo afvallen om erbij te kunnen en bovendien heb ik het tegenwoordig drukker dan ooit.
Snap niet dat ik ooit tijd gehad heb om te kunnen werken.:-D
m.vr.gr.
Anton van den Oever

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 16-06-2026, 17:54 (58 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Een momentschroevendraaier zou ik denk ik nog niet herkennen als ik erover struikelde...

Daar kan ik me wel wat bij voorstellen als je het niet kent of bezit, het handvat is wat dikker dan gebruikelijk, er zit een mechanisme in om het juiste aanhaalmoment in te stellen en ze zijn meestal uitgevoerd met een 1/4″ bithouder.

Het viel me wel op dat de monteur de draden los en vast draaide met een elektrische schroevendraaier, wat mij op dat moment een beetje een overkill leek voor die twee schroefjes. Maar kan dat dan een momentschroevendraaier zijn geweest?

Dat kan zeer zeker, de meeste elektrische schroevendraaier zijn uitgerust met een instelbaar moment maar dat is niet heel nauwkeurig.
Ik gebruikte deze ook vaak in de paneelbouw, maar dan werd alles vastgezet met een te laag moment en pas als de kast (of het paneel) geheel bedraad was werd alles op of met of tot het juiste moment aangetrokken.

Even taalkundig, denk ik dat een momentschroevendraaier de schroef niet OP het juiste moment aandraait (dat zou een andere schroevendraaier ook nog wel kunnen) maar MET het juiste moment.

Geen flauw idee eigenlijk wat taalkundig correct is, bij ons was een van de laatste vragen tijdens de eindcontrole: is alles op het juiste moment gezet?
m.vr.gr.
Anton van den Oever

door verbeek @, Zutphen, 16-06-2026, 18:11 (58 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Dit is het setje wat ik gebruik, al jaren. Is iets dunner dan de 1/4" standaard bitjes, maar werkt perfect.
Instellen tot het juiste moment, net zoals een momentsleutel uit de auto-wereld.

En als laatste, weer terugdraaien tot nul, zodat de veer ontspannen wordt. Doe je dat niet, dan krijg je hetzelfde effect als een ijzerzaag met een verwisselbare zaagblad, die je ook niet terugdraait, dat de spanning verdwijnt uit de veer/ zaagblad.

Een momentschroevendraaier die zo behandeld wordt, is na bepaalde tijd waardeloos.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 16-06-2026, 20:12 (58 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Ik gebruik bij reparatie en onderhoud van monitoren (plaatstalen behuizingen met tientallen schroefjes) een elektrische schroevendraaier van Panasonic. Die heeft inderdaad een mechanisme om het moment mee af te stellen. Als hij dat bereikt, klikt hij en slaat hij af.