Probleem met BM7502 monochroom monitor (Algemeen)

door Martin72 @, 13-06-2026, 02:17 (18 uur en 18 minuten geleden)
Gewijzigd door Martin72, 13-06-2026, 02:49

Ik heb een Philips monochroom monitor die zonder videosignaal aan te sluiten flitsen geeft op het scherm, Je ziet het beeld over hele oppervlak oplichten. Als ik op de voedingen meet, bv. de +60V zie ik de spanningen inzakken. Wat ik lastig vind is wat de reden is hiervan, wordt bijvoorbeeld een voedingsuitgang van de lijntrafo te zwaar belast of is er een ander probleem. Hoe werkt de schakeling uberhaupt, hoe kan de schakeling TS511-TS512-TS513 en TS521 beginnen met oscilleren als TS511 en TS512 uit de +20V worden gevoed die pas aanwezig zijn als de voeding oscilleert en werkt. Kan iemand mij op weg helpen hoe ik dit probleem moet aanpakken. De elco's op de lijntrafo uitgangen zijn al vervangen.
[image]

Probleem met BM7502 monochroom monitor

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 13-06-2026, 03:35 (16 uur en 59 minuten geleden) @ Martin72

Wat bedoel je met flitsen en wat doet hij met videosignaal?

door Martin72 @, 13-06-2026, 09:53 (10 uur en 41 minuten geleden) @ Maarten Bakker

Ik heb een video op we transfer gezet, misschien dat dit helpt om het duidelijk te maken. Het probleem is dat dit effect ook optreedt met een videosignaal, vandaar dat ik keek of dit ook gebeurde zonder het videosignaal. Het is niet constant, soms is het weer een tijdje weg en begint het weer opnieuw. Ik heb meerdere van deze monitoren en dit is de eerste die dit gedrag vertoont.

link naar bestand: Video naar 'flitsend' beeld

Wat ik zie is dat de secundaire voedingsspanningen van de lijntrafo tijdens deze 'flitsen' inzakken, met de multimeter zie ik dat bv de voedingsspanning van de +60V naar 30-40 V inzakt. Ik zal vandaag met de oscilloscoop meten om beter plaatje te krijgen wat er precies gebeurt.
De reden van het stellen van mijn vraag is om te bepalen in welk gedeelte van de schakeling ik dit moet zoeken.
De +11V is netjes ingesteld op 11V en blijft stabiel tijdens dit effect.
De elco's op de secundaire uitgangen van de lijntrafo zijn vervangen.
[image]
In bovenstaand gedeelte van het schema heb ik TS321 tijdelijk verwijderd omdat ik dacht dat deze het effect beinvloedde, maar dat maakt niet uit.
Ook heb ik de kleine instelpotmeters (trimmers) vervangen omdat ik dacht dat de lopers mogelijk slecht kontakt maakten, ook dit maakt niet uit.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 13-06-2026, 12:22 (8 uur en 13 minuten geleden) @ Martin72

De video lijkt een regelmatig wegvallend te smal raster te tonen, dat zou wel moeten helpen bij het foutzoeken.

door Martin72 @, 13-06-2026, 12:30 (8 uur en 5 minuten geleden) @ Maarten Bakker

Ik snap je antwoord niet echt, kun je mij iets verder op weg helpen, wat bedoel je met een wegvallend te smal raster? De opname is in het geval dat ik geen video aanbied, ik verwacht dan dat het beeld zwart blijft. En wat betekent het "te smal raster", kun je aangeven in welk gedeelte van de schakeling ik verder kan kijken.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 13-06-2026, 18:54 (1 uur en 41 minuten geleden) @ Martin72

Een raster is wat het elektronenkanon op het scherm tekent als er geen beeld is. Ik neem aan dat je de helderheid vrij hoog hebt staan? Of juist niet? Het is te smal, omdat het niet beeldvullend is.

Als je er signaal op zet, is het beeld dan ook te smal? Wordt het beeld van normaal tijdens het "flitsen" lichter of juist donkerder?

door PE9ZZ ⌂ @, Amsterdam-West, 13-06-2026, 07:45 (12 uur en 49 minuten geleden) @ Martin72
Gewijzigd door PE9ZZ, 13-06-2026, 07:48

Flitsen klinkt als overslag. Zonder videosignaal doet de lijnuitgang maar wat en het kan zomaar zijn dat-ie dan teveel hoogspanning maakt. Kijk eens wat de lijnoscillator doet zonder video en regel hem eens af (R513) zodat er minder hoogspanning komt. Of zorg gewoon dat-ie altijd signaal heeft.

Ik denk dat-ie al werkt op de +11 V en dat-ie daarmee de hoogspanning en alle andere voedingsspanningen maakt. Die zullen ook wel te hoog zijn zonder video.

Tjerk

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 13-06-2026, 12:22 (8 uur en 12 minuten geleden) @ PE9ZZ

Never mind, hij flitst niet. Hij toont een te smal raster dat regelmatig wegvalt.

door Ad Zijlmans @, Made, 13-06-2026, 12:33 (8 uur en 1 minuten geleden) @ Martin72

Martin,

Geen idee of bij jou hetzelfde aan de hand is, maar ik wil het voor de zekerheid toch even noemen..

Ik had laatst een BM7502 waarvan de hoogspanning af en toe weg viel. TS521 was ok, fout was lastig te vinden. Uiteindelijk bleek de oorzaak een (niet zichtbare) printbreuk tussen de collector van TS521 en aansluiting 6 van de hsp-trafo. Alleen te vinden door op het moment van uitvallen de spanningen goed te meten.

Groeten en succes,
Ad Zijlmans

door Martin72 @, 13-06-2026, 12:37 (7 uur en 57 minuten geleden) @ Ad Zijlmans

Hallo Ad, bedankt voor de tip, omdat de monitor op bepaalde momenten gewoon goed werkt, denk ik ook aan iets van een printbreuk of slecht kontakt. Ik had wel de kontakten van de lijntrafo allemaal nagelopen en gesoldeerd. Ik zal vanmiddag eerst met de oscciloscoop de uitgangsspanningen meten.

door PE9ZZ ⌂ @, Amsterdam-West, 13-06-2026, 15:27 (5 uur en 7 minuten geleden) @ Martin72

Ik denk eerder dat de lijntrafo beschadigd is en loopt te sproeien. Dan gaat er van alles mis. Bestudeer die eens in het donker.

Van het schema valt me op dat de voeding voor de lijneindtrap via een boosterdiode loopt (D521). Dat is een grappige erfenis van buizen-TV's.

Tjerk

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 13-06-2026, 14:32 (6 uur en 3 minuten geleden) @ Martin72

Voeding probeert op te starten.
Meet dan te veel stroom of spanning en schakelt weer af.

Dus ik denk in die hoek eerst zoeken naar fouten

door soundman2 ⌂ @, Wouw, 13-06-2026, 15:00 (5 uur en 35 minuten geleden) @ Martin72
Gewijzigd door soundman2, 13-06-2026, 15:17

Dit is het schema van de lijnoscillator en de lijneindtrap. Het is dus niet de (net-)voeding. Van de voeding komt 11 Volt die via een diode D521 op punt 7 van de lijntrafo staat. Via de winding 7-8 komt de DC spanning op punt 8 weer naar buiten en vind dan zijn weg naar punt +20.
De spanning die daar nu staat is voldoende om de lijnoscillator te starten.
De lijnamplitude lijkt iets te klein te zijn, mogelijk door overbelasting, waardoor de voeding afschakelt.

Of er zit een fout in de lijntrap, of de voeding levert niet voldoende stroom.
Je kunt ook een labvoeding aansluten op het punt van de voeding waar 11 Volt staat en zien of het dan wel goed werkt.
Overigens is er ook een manual op Elektrotanya, waar +11 het label +12 ((12 V) heeft!
https://elektrotanya.com/philips_bm7502_bm7542_sm.pdf/download.html

door soundman2 ⌂ @, Wouw, 13-06-2026, 16:42 (3 uur en 53 minuten geleden) @ soundman2
Gewijzigd door soundman2, 13-06-2026, 16:48

Tip:
Het beeld is te smal, kan zijn doordat de hoogspanning te hoog is.
Heeft C521 nog de juiste waarde?

door Martin72 @, 13-06-2026, 19:07 (1 uur en 28 minuten geleden) @ soundman2

De condensator heeft nog goede waarde.
Ik heb nu echter een ander gedrag: de voedingsspanningen rondom de lijntrafo starten nu helemaal niet meer op. Ik meet op de basis van TS521 (BU406) het volgende signaal:
[image]
De oscillatorfrequentie ligt wat lager maar oscilleert wel.
Op de collector van TS521 zie ik alleen de gelijkspanning van circa 10,5 V (afkomstig via diode D521 van de +11 Voeding. Ik ben even kwijt waarom ik op de collector niet een schakelend signaal zie. De emitter van de TS521 ligt aan massa (gemeten).