Wandel&Goltermann PS-4 (Toestel of techniek)

door Hannothor29 @, 23-06-2026, 10:40 (9 uur en 51 minuten geleden)

Wie kent dit apparaat en weet er meer van?. Op de coax o/p is alleen wat ruis zichtbaar. Displays zijn Nixiebuisjes. Op de achetrzijde zijn een 2tal coax BNC,s voor 1 Mhz en 4 Mhz input.
Internet/ Google biedt geen soelaas. Ik ben dus op zoek naar een usermanual en indien mogelijk een schema.
Bvd.[image]

Wandel&Goltermann PS-4

door leemhuis01 ⌂ @, Coevorden, 23-06-2026, 11:07 (9 uur en 24 minuten geleden) @ Hannothor29
Gewijzigd door leemhuis01, 23-06-2026, 11:20

Reactie van AI:

De naam Wandel & Goltermann PS-4 zegt op zichzelf nog niet precies wat het apparaat is. Wandel & Goltermann maakte tientallen meetinstrumenten voor telefonie, transmissie- en RF-techniek, en de typenummers lijken vaak op elkaar.

De aanduiding PS werd door Wandel & Goltermann vaak gebruikt voor een Pegel-Sender (niveaugenerator/signaalgenerator). Zo zijn er bijvoorbeeld modellen PS-3, PS-10, PS-12, PS-19 en PS-20 bekend.

Kun je een foto van het apparaat of typeplaatje sturen?

Met name deze gegevens zijn handig:

voorkant van het apparaat
volledig typenummer (bijv. PS-4, PS-4A, BN xxx/xx.xx)
bouwjaar of serienummer als zichtbaar

Dan kan ik waarschijnlijk precies vertellen:

waarvoor het gebruikt werd,
frequentiebereik,
uitgangsniveau,
en of er een schema of handleiding beschikbaar is.

Zonder foto zou mijn beste gok zijn dat een PS-4 een oudere niveau-/signaalgenerator voor telefonie- en transmissiemetingen is uit de jaren 60–70, maar ik wil dat liever bevestigen aan de hand van het exacte model.

--------------------------------------------------------

Waar werd hij voor gebruikt?

Dit soort apparatuur werd gebruikt door telefoonmaatschappijen, omroepen en meetlaboratoria voor:

meten van telefoonlijnen
testen van lijnversterkers
meten van demping (attenuatie)
frequentierespons-metingen
afregelen van audio- en draaggolfapparatuur
transmissiemetingen op kabelverbindingen

---------------------------------------------------------
Hier
staan wel andere apparaten van het merk.

--
Met vriendelijke groet,
Nick Leemhuis

Wandel&Goltermann PS-4

door Martina @, Weerselo Twente, 23-06-2026, 14:02 (6 uur en 29 minuten geleden) @ Hannothor29

Dit apparaat stuurt ingestelde pulsen door een kabel...