Terrasradio, nog beter dan Tuinradio (Toestel of techniek)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 09-07-2026, 18:01 (1 uur en 46 minuten geleden) @ soundman2

Zodra het mooi weer is gaan hier de overburen buiten zitten met de stereo in de schuur aan.

Ja, Soundman2, hier roer je een goed punt aan. Ik heb de Tuin- en Terrasradio bewust met zeer laag vermogen gemaakt om zeker te zijn dat ik de buren niet tot last ben. Ik heb gemerkt dat als ik enthousiast naar leuke liedjes luister, ik toch steeds de neiging heb om het iets harder te zetten. Filosofie van de radio is dat je de buren nooit KUNT storen omdat hij daarvoor niet genoeg lawaai kan produceren.
Alleen, een beetje strijdig met die filosofie is dat ik dan wel weer probeer om zoveel mogelijk uit m’n microWattjes te halen, dus probeer de kabaal-stroom ratio hoog te krijgen. Technisch gezien zou ik heel in m’n nopjes zijn met een oorverdovend kabaal uit een milliWatt. Maar de terrasradio gaat de andere kant uit en die neemt juist flink minder stroom dan z’n voorganger voor maar een iets harder geluid.
Zoals ik zei, hij speelt hoorbaar op 0,4mA, een stroom die een AA cel een jaar kan leveren.

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks