Microstereo met Megaprestatie, knutselen, bijna gratis (Toestel of techniek)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 10-07-2026, 16:44 (4 uur en 51 minuten geleden)
Gewijzigd door Gerard in Zeist, 10-07-2026, 16:47

Wie van minimalistische dingetjes houdt, zal smullen van de projectjes die ik heb gemaakt met de inbouw Bluetooth-versterkers van Ali. Ze zijn nog leverbaar maar er zijn ook allerlei varianten van. Een jaar of vijf terug heb ik wel tien of meer gekocht in totaal.

Je krijgt een zakje met de inbouwmodule en wat draadjes en de afstandsbediening. Een paar luidsprekerklemmen erbij en een voedingsplug en je kunt aan de slag.

[image]

De tien stereosets die ik ermee heb gemaakt, kunnen natuurlijk allemaal ongeveer hetzelfde. Er zit FM radio in met automatische zenderzoek, een AUX ingang voor analoge signalen bv vanaf je computer of TV, een USB poort en xD sleuf voor muziekbestanden, Bluetooth, en een 2x3W versterker. (Alleen even opletten, ze bestaan ook zonder versterker!)

Mijn eerste bouwsel was uit een luidsprekerboxenpaar, waarbij er in eentje zo'n module werd ingebouwd: BigTooth.

[image]

Later gebouwd Dr.Watson. Je hebt dan eigenlijk een stereoset zonder set, alleen de boxen. Ideaal voor kleinbehuisden.

Maar goed hoeveel ruimte neemt die losse set, uiteindelijk heb ik er meer als los kastje gebouwd bv een houten Doosje. Heb je het kunstje eenmaal door dan kun je bijna een fabriekje opzetten en bouw je een Brillenkoker, een houten Kistje, en het prachtige Mini Reuzen Uutje.
Ik wist niet dat brillenkokers er wel van kunstof uitzien maar stiekem van gecoate staalplaten zijn gemaakt! Kostte me 2 zaagbladen van de figuurzaag dat inzicht. Het Mini Reuzen Uutje is mijn succesvolste mislukte project. Ik heb namelijk geprobeerd, aan de unit een relais-geschakeld stopcontact te maken om mijn reuzen uutje te schakelen met de afstandsbediening, maar dat is niet gelukt; wel een of twee units opgeblazen. Verder superleuk ding die ik nog dagelijk gebruik.
Bijna elke kringloop heeft een afdeling houten bakjes waar je kleine kistjes voor 1 of 2 euro koopt. Tip: op de speelgoedafdeling ligt vaak wel een puzzeltje of speeltje in een kistje wat maar 50ct kost. Voor een kennis laatst een "Slim Line" gemaakt in een doosje van dominostenen. Kreeg ze dus nog een stapel speelgoed bij zonder doosje.

[image]

Een van de units is in mijn Ruysdael mini zender beland. Er zit er ook eentje achterin mijn Erres KY504.
Tussen de apparaten zit wat variatie in gebruikte aansluitingen. Coax of banaan voor FM antenne, rond of usb-micro voor de 5V voeding, voorkant, achterkant, maar daar kun je juist leuk je eigen wensen realiseren.

Vroeger knutselden opa's met hun kleinzoon een kristalontvanger; misschien hebben sommigen van jullie zoiets ook met je opa gedaan. Tegenwoordig vinden jongelui (jongens, en meisjes mogen nu ook!) het nog steeds prachtig om iets met opa (of oma) te knutselen, alleen aan een kristalontvanger heb je niet zoveel meer. Dus maak lekker zo'n stereoset met je kleinkind! Ritje naar de kringloop voor een houten bakje en stel boxen, en zagen en boren en solderen maar! En het resultaat laat nog jaren de ramen van de tienerkamer daveren.

Stroomkosten zijn extreem laag. Je laat het hele ding spelen op een USB voeding (telefoonoplader). Standby is dan rond 0,3W, Bluetooth rond 0,6W, FM luisteren rond 1W en AUX rond 0,6W. Een en ander natuurlijk afhankelijk van de efficiëntie van je USB stekker en hoe hard je draait. Vanaf de USB stick muziek afspelen kan al behoorlijk hard met 1W uit het stopcontact. Je hoeft zeker niet bang te zijn dat je met een USB stekker of "maar" 2x3Watt te weinig kabaal kunt maken.

In kringloopwinkels koop je voor 1 of 2 tientjes geschikte boxen. Zelf ben ik erg positief over Philips boxen uit de jaren zeventig. In de Wawollie in Maarssen zag ik vorige week nog de Philips 22RH457, 61cm hoog, hier ooit lovend besproken, moest wel 60 piek kosten. Neem liefst 4 Ohm boxen, en niet te klein! Het succes van je setje wordt bepaald door je speakers en in die wereld geldt nog steeds "size matters".
De versterker is klasse D, dus superzuinig, en brug-geschakeld, dus de minpolen van de speakers mogen niet aan massa of aan elkaar!

Hebben deze units ook nadelen? Een paar.
1. Na een paar jaar verbleken de letters op de afstandsbediening.
2. Soms verliest de FM radio zijn geheugen met zenderinstelling (even SCAN doen).
3. Als je 'm met de AB uitzet en de stroom onderbreekt even, begint hij spontaan te spelen; na stroomstoring dus even je hele huis rond om alle stereo's weer uit te zetten.
4. Volume gaat in stapjes en 1 is het laagste, dan kan het niet meer zachter of hij gaat uit.
5. Bij Bluetooth wordt de versterker uitgeschakeld als er een stilte valt, waarna je de eerste halve seconde mist als het geluid weer verder gaat. Heel irritant!
6. Geen AM ontvangst dus Radio Paradijs zit er niet op.

En, o ja, vind je het toch te warm om te knutselen? Ali heeft ook kant en klare sets die denk ik vrijwel hetzelfde doen.