geleidende verf (Toestel of techniek)

door electron @, eindhoven, 01-08-2026, 00:08 (1 dag en 1 uur geleden)

Heb een schuifpot van 47k-log die onderbroken is.
Koolbaan is goed- maar aan beide uiteinden onderbreking van 0.2mm.
Komt niet door soldeer hitte- want de ongesoldeerde kant is ook onderbroken.
Vermoedelijk door krimpen en uitzetten van de baan. Is te repareren met 2 druppeltjes geleidende verf.
Ik denk aan zoiets: https://www.modelbouwenzo.nl/Conductive-Paintgeleidende-verf-15ml :-( ?
Ben@
[image]

geleidende verf

door soundman2 ⌂ @, Wouw, 01-08-2026, 11:05 (14 uur en 42 minuten geleden) @ electron

Dat is een heel gangbaar model van Preh. Ik denk dat een potje geleidende verf duurder is.......

geleidende verf

door FredDijksman @, 01-08-2026, 11:43 (14 uur en 4 minuten geleden) @ electron

VOBOR Geleidende lijm zilvergeleidende lak
Dat heb ik wel eens gebruikt zit in een injectienaald en is verkrijgbaar bij Amazon was niet zo duur.

geleidende verf

door PE9ZZ ⌂ @, Amsterdam-West, 01-08-2026, 11:51 (13 uur en 56 minuten geleden) @ electron
Gewijzigd door PE9ZZ, 01-08-2026, 11:53

Lijkt me prima spul. Ik had ooit Bison zilverlijm gekocht. Klein flesje wat allang totaal is uitgedroogd. En ook allang niet meer is te krijgen. Met een beetje thinner is wat schraapsel eruit prima te gebruiken. Misschien moet ik eens de kapitalist uithangen en zo'n flesje Green Stuff aanschaffen. Wellicht heeft Muco bij mij om de hoek (Amsterdam West) ook zoiets.

Tjerk

geleidende verf

door electron @, eindhoven, 01-08-2026, 12:02 (13 uur en 45 minuten geleden) @ electron

@Soundman- vond inderdaad Preh-47k-log die past voor 5.70 euro: https://shop.griederbauteile.ch/product_info.php?products_id=13222
De andere volume pot 'met aftakking' is nog goed...na 44 jaar.
Misschien toch maar eens verf proberen- ook om volume pot preventief te behandelen.
Dank- ik kan vooruit.:-)
Ben@

geleidende verf

door Erik @, 01-08-2026, 15:54 (9 uur en 53 minuten geleden) @ electron

Een Low-butget optie is grafiet poeder mengen met goedkope PVA lijm (witte houtlijm)
Zoveel grafiet toevoegen tot het een dikke pasta is.

Perfect voor het repareren van afstands-bedienning (rubberen)knopjes maar vast ook bruikbaar voor een potmeter

geleidende verf

door hanswal @, Hoorn, 01-08-2026, 23:36 (2 uur en 12 minuten geleden) @ Erik

Perfect voor het repareren van afstands-bedienning (rubberen)knopjes

Daarvoor gebruikt ik een spuitbus Graphit 33 van Contact Chemie.

Omdat het me een onhandige oplossing voor het potmeterprobleem leek, opperde ik het niet. Nu ik erover nadenk, zou TS met zo'n spuitbus de punt van een penseel kunnen bespuiten en dan met het penseel de contacten verbindend kunnen maken.
Het spul is niet gratis, maar zo'n bus gaat een heel hobbyleven mee.

Hans

--
scoper apestaart quicknet punt nl